صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آمریکا مدعی شده است که براساس توافقنامه دوحه قرار است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، یعنی حدود سه ماه دیگر، ۴۰۰ پایگاه خود را در افغانستان تخلیه و تخریب کند.

به گزارش شهرآرانیوز - نیویورک تایمز به نقل از یک دیپلمات آمریکایی نوشت: ایالات متحده تخریب پایگاه‌های کوچک و بزرگ نظامی خود را در سراسر افغانستان آغاز کرده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی ۴۰۰ پایگاه نظامی را در این کشور از بین ببرد.

 

بیشتر پایگاه‌های نظامی آمریکا پیشتر تخریب شده‌اند، اما پنتاگون هنوز در مورد سرنوشت ۵ پایگاه بزرگ نظامی خود در افغانستان تصمیمی نگرفته است. هرچند، واشنگتن در گذشته اعلام کرده بود که بزرگترین پایگاه نظامی خود در افغانستان را نیز تخریب خواهد کرد؛ اما این تصمیم هنوز نهایی نشده است.

 

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که نسبت به توانایی دولت کابل در کنترل پایگاه‌های بزرگ نظامی تردید دارند زیرا ساخت آنها میلیاردها دلار هزینه در پی داشته است. به همین دلیل آنها به محض خروج نیروهای‌ خود به دنبال نابودی آنها هستند.

 

توافقنامه صلح بین طالبان و ایالات متحده در دوحه، پایتخت قطر، روز ۲۹ فوریه سال جاری میلادی به امضا رسیده بود که براساس آن قرار بود، نیروهای آمریکا ظرف ۱۴ ماه پس از امضای توافقنامه، خاک افغانستان را ترک کنند و در این مدت نیز حمله به نیروهای آمریکایی از جانب طالبان صورت نگیرد.

 

بر اساس این توافقنامه، هزاران تن از نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری افغانستان را ترک می کنند و تعداد سربازان خارجی در افغانستان تا پایان ماه نوامبر به ۴ هزار تن کاهش می یابد.

 

مذاکرات صلح بین افغان‌ها میان دولت و گروه طالبان در ۲۲ شهریور ماه با سخنرانی عبدالله عبدالله، ملابرادر و شماری از وزیران خارجه کشورهای جهان در دوحه آغاز شد و اکنون در بیست‌ودومین روز آن، هیچ نشانه ای از پیشرفت مشاهده نمی شود.

 

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.