صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دستاورد‌های شورای پنجم شهر در فسادزدایی

  • کد خبر: ۵۲۲۳۱
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
محمدرضا حیدری - رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

فساد واژه نامبارک و مصیبت نکبت‌گونی‌ است که از هر در وارد شود، منافع و مصالح مردم از در دیگر رانده خواهد شد. فساد در هر عرصه و زمینه‌ای چالش‌آفرین و مشکل‌زاست، اما در عرصه عمومی و مسائل مرتبط با منافع مردم، وجود و بروز فساد سبب بدترین بلاها و آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها می‌شود.
حوزه خدمات شهروندی و مدیریت‌شهری حوزه‌ای است که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با منافع مردم است و ازآنجاکه اعتبار و سرمایه خود را در ابعاد اجتماعی و اقتصادی از مردم می‌گیرد، اساسی‌ترین ضرورت آن حفظ پاک‌دستی و دوری از فساد در همه ارکان و مراتب است.


بی‌شک بزرگ‌ترین سرمایه و دارایی مدیریت‌شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها سرمایه اجتماعی است که به برکت اعتماد عمومی و جلب رضایت مردمی حاصل می‌شود.
مدیریت‌شهری مشهد در دوره پنجم با هدف حفظ و ارتقا و حرمت‌نهادن به این سرمایه سترگ و غیرقابل‌مبادله با منافع مالی، تلاش گسترده‌ای را در راستای مبارزه بی‌چون‌وچرا و بدون استثنا با ریشه‌های فساد انجام داده و همه همت خود را به‌کار بسته است تا از طریق تصویب قوانین سفت‌وسخت و اجرای نظارت‌های دقیق هرآنچه می‌تواند برای بستن راه‌های بروز فساد به‌کار بندد.


در این راه پرمشقت و پرمانع، شورای اسلامی شهر مشهد ۴رکن اساسی را برای مقابله با فساد به‌کار بست؛ اول ایجاد شرایط و زیرساخت لازم برای تولید حداکثر شفافیت در فرایندهای مالی و اقدامات اقتصادی شهرداری بود. در این حوزه ضمن پایه‌گذاری سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی شفاف از اقدامات و معاملات شهرداری که به‌طور آنلاین در اختیار مردم قرار گرفت با نام سامانه «فاش»، شهرداری ملزم شد همه اتفاقات مالی، قراردادها و مسائل مرتبط با حوزه‌های مالی، استخدام نیرو، سفرها و مأموریت‌های داخلی و خارجی و... را از طریق این سامانه به عموم شهروندان اطلاع‌رسانی کند.


گام دوم ایجاد شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری بود که با عنوان «تعارض منافع» به‌ اجرا درآمد.
در گام سوم، با تشکیل کمیته شفافیت، نظارت دقیق بر همه عرصه‌های کاری و اتفاقات ریزودرشت مدیریت‌شهری در دستورکار قرارگرفت تا با تصویب قوانین صریح و شفاف در راستای حذف هرگونه ابهام در حوزه‌های مالی، از بروز شائبه‌های نداشتن شفافیت و ریشه‌های فساد پیشگیری کند. شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم به این حد اکتفا نکرد و گام نهایی مبارزه با فساد را محکم‌تر و در حرکتی بی‌بدیل برداشت و قانونی را تصویب کرد تا همه گزارشگران و شاهدان مفاسد اداری در سیستم شهرداری از درون یا بیرون بدنه مورد حمایت‌های قانونی مادی و معنوی قرار گیرند.

در این راستا تاکنون ۲۵گزارش دریافت شده است و بر اساس بررسی‌ها ۵گزارش به پاداش‌های نقدی مصوب رسیده‌اند. مدیریت‌شهری مشهد با اقدامات خود نشان داده است که مسیر مبارزه با فساد و بروز شفافیت حدومرزی ندارد و تعارف‌بردار نیست، اما آنچه این حرکات را نهادینه کرده و مسیر کاهش فساد را تا سرانجام حذف و ریشه‌کنی پیش می‌برد، حمایت و همراهی عموم مردم است.
مطالبه‌گری، نظارت عمومی و استفاده از همه مصوبات در راستای کنترل بیشتر مدیران و خدمتگزاران مردم کاری است که وظیفه ذاتی شهروندان است.
شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت ۹دسامبر، روز جهانی مبارزه با فساد، امید دارد در این مسیر همگام و خدمتگزار شهروندان مشهدی باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.