صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کوکاکولای فرانسوی در برابر جامعه سرمایه‌داری

  • کد خبر: ۵۹۱۱۶
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
در سال ۱۹۵۰ شرکت آمریکایی کوکاکولا تصمیم گرفت یک پویش بازاریابی بزرگ را با هدف تبلیغ نوشیدنی خود در فرانسه آغاز کند. مارک کافمن، عکاس مجله «لایف»، در فرانسه حضور یافت تا واکنش‌های واقعی مردم را درحال نوشیدن کوکاکولا ثبت کند.
 عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ در سال ۱۹۵۰ شرکت آمریکایی کوکاکولا تصمیم گرفت یک پویش بازاریابی بزرگ را با هدف تبلیغ نوشیدنی خود در فرانسه آغاز کند. مارک کافمن، عکاس مجله «لایف»، در فرانسه حضور یافت تا واکنش‌های واقعی مردم را درحال نوشیدن کوکاکولا ثبت کند. ون‌ها با شعار «خنک بنوشید» در خیابان‌های فرانسه گشت می‌زدند و نمونه‌هایی را از آنچه که کوکاکولا «انقلاب سرد» می‌نامید، میان بزرگ‌سالان و کودکان توزیع می‌کردند. همان‌طور که در تصاویر پیداست، «طعم عالی کوکاکولا» در ابتدا برای فرانسوی‌ها آن‌چنان خوشمزه به‌نظر نمی‌رسید! کوکاکولا از سال ۱۹۱۹ که ریمون آرون لینتون این برند از نوشیدنی را در فرانسه ثبت کرد و ژرژ دلکروکس، افسر پیاده‌نظام فرانسوی، واردات و فروش آن را در شهر «بوردو» آغاز کرد، برای فرانسویان در دسترس بود.
 
پس از پایان جنگ جهانی دوم و رواج یخچال‌های خانگی در فرانسه، کوکاکولا تصمیم گرفت اعتبار خود را در این کشور افزایش دهد. نوشیدنی کوکاکولا قبل از ورود به فرانسه در ایالات‌متحده آمریکا بسیار محبوب بود، زیرا اولین نوشیدنی طعم‌داری بود که به‌طور گسترده به بازار عرضه شده بود. جنگ سرد فرصتی برای آمریکا فراهم کرد تا بتواند جایگاه خود را به‌عنوان یک جامعه سرمایه‌داری (نسبت به جوامع کمونیستی) اثبات کند. در این میان، کوکاکولا نشان داد که چگونه یک شرکت آمریکایی می‌تواند برای مناطق دیگر جهان بازاری پرسود ایجاد کند.
 
اما کوکاکولا در فرانسه هواداران چندانی نداشت و حتی تا امروز نیز این نوشیدنی در این کشور به اندازه سایر کشور‌های اروپای غربی محبوبیت ندارد. از آنجا که کوکاکولا نماد هسته اصلی آمریکا به‌عنوان یک جامعه سرمایه‌داری بود، ورود کوکاکولا به فرانسه با مقاومت زیادی روبه‌رو شد. آن زمان مردم فرانسه نمی‌خواستند که شرکت‌های آمریکایی کشورشان را بگیرند، پس برای جلوگیری از تولید انبوه کوکاکولا بسیار مقاومت کردند. امروزه تولید و مصرف کوکاکولا در فرانسه افزایش یافته، اما دستورالعمل کوکاکولای فرانسوی با نمونه آمریکایی‌اش متفاوت است، درواقع فرانسویان به هر ترفندی که بود اجازه ندادند یک محصول تمام آمریکایی بازارشان را تسخیر کند!
 
 
مرد فرانسوی بعد از نوشیدن کوکاکولا آن را به‌سمت دوربین می‌پاشد!
 
 
پسربچه‌ای فرانسوی درحال مزه‌کردن طعم کوکاکولا
 
 
بازاریابان کوکاکولا در خیابان‌های پاریس نمونه‌های رایگان را به بزرگ‌سالان و کودکان می‌دادند.
 
 
زن جوان درحال نوشیدن کوکاکولا، مغازه‌ای در پاریس.
 
 
این مرد فرانسوی به احتمال طعم کوکاکولا را نپسندیده است!
 
 
تبلیغ کوکاکولا در یک مجله، سال ۱۹۴۵.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.