به نظر بیشتر کارشناسان، به دنبال تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش مییابد، ولی برخی نیز کاهش قیمت دلار را دلیلی برای کنترل نرخ در بازار آزاد میدانند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ سرانجام براساس مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۲/۸ درصد و قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۹/۸ درصد افزایش یافت. حدود دو هفتهای میشد که موضوع قیمت خودرو در دستورکار این شورا قرار داشت و روز دوشنبه مصوبه افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی اعلام شد.
این اعداد بر مبنای تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورمهای اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال۱۳۹۹ و همچنین بعد از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری محاسبه تا پایان شهریور۱۴۰۰ اعمال و اجرا میشود. البته طبق این مصوبه، برای تمامی افرادی که تا پایان سال۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده، پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد. چندی پیش یکی از اعضای این شورا در گفتگو با تسنیم، تاکید کرده بود که باتوجه به کاهش نرخ دلار، این افزایش قیمت منطقی نیست.
حالا آن چنان که پیداست، حرف هیچ کدام از مخالفان به کرسی ننشسته و بازهم قیمتها افزایش یافته است. این افزایش درحالی رخ داد که بهای خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت رو به کاهش گذاشته است و به اعتقاد برخی فعالان بازار، این مصوبه برای کشیدن ترمز قیمتهای نزولی در بازار آزاد است. به عنوان نمونه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روزهای گذشته با ۷ میلیون تومان کاهش به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده بود. اما خودروسازان دلیل این افزایش قیمت را از یک سو تورم و ازسوی دیگر تلاش برای کم شدن شکاف قیمتی بین نرخ کارخانه و بازار آزاد میدانند.
صعود قیمتها از ۸ تا ۳۰ میلیون تومان
حالا باتوجه به این تصمیم شورای رقابت، نگاهی به آخرین قیمتهای اعلام شده توسط این دو کارخانه خودروساز انداخته ایم تا ببینیم اعمال درصدهای ذکرشده چه تأثیری بر نرخ کارخانهای خودرو خواهد گذاشت.
طبق این بررسی، کمترین افزایش قیمت مربوط به تیبا صندوقدار اس ایکس با حدود قیمتی ۸۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است که افزایش ۸/۹ درصدی قیمت، ارزش این خودرو را نزدیک به ۸ میلیون تومان زیاد خواهد کرد.
همچنین قیمت ساینا با افزایش حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به ۹۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، کوئیک دندهای با حدود ۱۲ میلیون افزایش به ۱۴۲ میلیون تومان و کوئیک دندهای R با افزایش ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد رسید. بیشترین افزایش قیمت در این کارخانه نیز مربوط به خودروی شاهین سایپاست که با ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش حدودا به ۲۹۱ میلیون تومان خواهد رسید. همان طور که گفتیم، افزایش قیمت برای محصولات ایران خودرو ۸/۲ درصد خواهد بود.
برپایه نرخهای اعلام شده توسط این کارخانه در فروردین، کمترین افزایش قیمت مربوط به پژو۲۰۶ تیپ۲ بوده است که با ۹ میلیون تومان افزایش قیمت به ۱۲۰ میلیون تومان خواهد رسید. همچنین قیمت دناپلاس با ۱۴ میلیون افزایش به ۱۸۰ میلیون و ۷۰۰ هزار، سورن پلاس با ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش به ۲۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژوپارس ال ایکس با افزایش نرخ ۱۰ میلیون تومانی به ۱۳۷ میلیون تومان میرسد. در این میان، بیشترین افزایش قیمت مربوط به دناپلاس توربواتوماتیک است که با افزایش ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قیمتش حدودا به ۴۰۲ میلیون تومان خواهد رسید.
سهم بازار آزاد؛ صعود یا سقوط؟
باید دید در این بازار که قیمتها تحت تأثیر مستقیم اخبار هستند، خبر تصمیم جدید شورای رقابت از امروز چه تأثیری بر روی قیمت خودرو در بازار آزاد خواهد گذاشت. به نظر بیشتر کارشناسان، به دنبال تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش مییابد، ولی برخی نیز کاهش قیمت دلار را دلیلی برای کنترل نرخ در بازار آزاد میدانند. با این حال اکنون رکود، یکی از مشخصههای اصلی این بازار از ابتدای سال بوده است؛ رکودی که به گفته فعالان این حوزه به دلیل سردرگمی خریداران و فروشندهها درباره روند احتمالی بازار در آینده، ایجاد شده است.
برخی فعالان بازار باتوجه به چشم انداز رفع تحریمها و امکان افزایش تولید خودرو در سال جدید، میگویند که خودروسازان سیاست سالهای ۹۳ و ۹۴ را در پیش گرفته اند. در این سال، خودروسازان هم زمان با افزایش تولید، به تدریج قیمتها را به سطح بازار آزاد رساندند و این قیمتها را قیمت رسمی تعیین کردند.
پس از اسفند ناآرام بازار خودرو در سال گذشته که به دلیل کاهش عرضه تولیدات توسط خودروسازان و به دنبال آن افزایش قیمتها در بازار آزاد ایجاد شده بود، کارشناسان این حوزه برای سه ماهه نخست سال جاری، ثبات و کاهش نسبی قیمت این محصولات را به دلیل پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و نامشخص بودن تصمیمهای دولت درباره تعاملات بین المللی، پیش بینی کرده بودند.
از همان ابتدای سال، اندک نوسانات کاهشی در قیمتها به چشم میخورد که البته به اعتقاد برخی نمایشگاه داران، این قیمتها فقط در تبلیغات فضای مجازی دیده میشد و هیچ کدام به معامله نرسید. هرچند این روند با انتشار حرفهای رئیس شورای رقابت درباره تصمیم این شورا برای افزایش حداقل ۱۴ درصدی قیمت کارخانهای خودروها برای مدتی صعودی شد، کاهش نرخ ارز و اخبار مربوط به روند مذاکرات، موجب شد که از ابتدای اردیبهشت، دوباره روند کاهشی به خود بگیرد.
برای نمونه سایپا۱۳۱ و دنا معمولی ۲ میلیون تومان سایپا۱۳۱، تیبا و پژو۲۰۶ تیپ ۵، ۳ میلیون تومان، تیبا ۲ (رینگ فولادی) حدود ۴ میلیون تومان، رنو تندر ۹۰ای ۲، ۵ میلیون تومان و رنو تندر ۹۰ حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد. در جدول فوق نگاهی به قیمت خودرو در اردیبهشت سال گذشته انداخته ایم و آن را با حدود قیمتهای جدید در این ماه مقایسه کرده ایم.