به گزارش شهرآرانیوز - علی قمصری در پروژه «تار ایرانی» به استانها و شهرهای مختلف کشورمان سفر میکند و در هر شهر به تارنوازی میپردازد.
قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تا کنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرمآباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور، قوچان، مشهد، خوزستان، نیشابور، توس و بجنورد سفر کرده است.
این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف ایران دارد و آثاری که برای اجرا انتخاب میکند، معمولا براساس ملودیهای معروفِ همان منطقه است.
در اجرایی که در ادامه میبینید عزیز تنها، هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان، همراه با گروه دوتارنوازانش در کنار علی قمصری حضور دارند. همچنین خواننده این آهنگ استاد عبدالله امینی است. شعر این آهنگ هم از سرودههای مولانا است.
در نوشته علی قمصری درباره اجرا در تربت جام آمده است:
در تربت جام بهسختی میتوان کسی را یافت که با نواختن دوتار آشنا نباشد.
فرض کنید یک ساز، پردههایش را بر تمام ارکان زندگی اهالی یک شهر گره زده باشد و دو سیم، همه فراز و فرود زیستشان را به زبان موسیقی ترجمه میکند. وقتی همه دوتار مینوازند، نوعی یکرنگی و اتحاد بینشان قوام پیدا میکند که اتفاقا اصراری بر فریاد کردنش ندارند. تار هم در آنجا تبدیل به دوتار شد. چرا که رسم موسیقیایی میگوید برای میزبانشدن ابتدا باید میهمان بودن را بلد باشی.
مردم در این شهر ، با دوتار بیعتی دیرینه دارند و صد البته دوتار برایشان تنها یک ساز نیست. آداب، فرهنگ و آئین زندگی است. شیخ جام ملقب و مشهور به ژندهپیل (زندهپیل)، احمد جام، صوفی بزرگی است که نوشتههایش که تماما به زبان فارسی است و علاوه بر ارزشی که از نظر شناختن عقاید متصوفه دارد از جهت زبان و لغت نیز در خور توجه و به علت قدمت ۸۵۰ تا ۹۰۰ ساله خود سند و یادگاری گرانبها از نخستین روزگاران ادبیات پارسی است.شیخ جام در این شهر آرامگاه و بقعه ای دارد که کاملا میتوان در آنجا جریان انرژی بالایی را احساس کرد. حسی که در این بقعه داشتم مرا در مسیر موازی تار ایرانی که ضمیرناخوداگاهم را درگیر کرده روی ریلی تازه قرار داد.»