صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

درباره راه اندازی حرفه کارواش با آب و نانو

  • کد خبر: ۸۱۰۴۱
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
فضای کارواش باید بزرگ باشد و جایی به عنوان پارکینگ داشته باشد. حداقل فضای ممکن ۲۵۰ متر است. ضمن اینکه بحث تجاری آن نیز مطرح است. این شغل وابسته به نیروی انسانی است و یک مجموعه کارواش می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند.

زمانی | شهرآرانیوز؛ گاهی هریک از ما زمانی که در خودرو پشت چراغ قرمز ایستاده‌ایم یا درگیر ترافیک هستیم، به خودرو‌های اطرافمان نگاه می‌کنیم. چیزی که در این میان توجه‌مان را به خود جلب می‌کند تمیزی یا کثیفی خودروهاست و اولین چیزی که در ذهنمان شکل می‌گیرد بردن آن‌ها به کارواش و شست‌و‌شویشان است؛ محلی که می‌تواند ضمن پاکیزه‌کردن خودرو در کاهش مصرف آب نیز نقش مهمی ایفا کند. قاسم قاسمی مدیریت کارواشی در محله سجاد را به عهده دارد. پای صحبت‌های او نشستیم تا از چم و خم این‌کار بیشتر بدانیم.

مردم کارواش سنتی را ترجیح می‌دهند

متولد سال ۵۳ است و نزدیک به ۲ سال است که کارواش راه‌اندازی کرده است. معتقد است کارگر که کار کند برای او هم برکت می‌آورد. می‌گوید برای ایجاد چنین مجموعه‌ای با ۲۰۰ میلیون تومان شروع کرده، اما اکنون اگر فردی بخواهد این حرفه را پیش گیرد باید حداقل ۵۰۰ میلیون تومان برای آن در نظر بگیرد. قاسمی با تأکید بر این موضوع می‌گوید: «فضای کارواش باید بزرگ باشد و جایی به عنوان پارکینگ داشته باشد. حداقل فضای ممکن ۲۵۰ متر است. ضمن اینکه بحث تجاری آن نیز مطرح است. این شغل وابسته به نیروی انسانی است و یک مجموعه کارواش می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند و اشتغال‌زایی به وجود بیاورد. نیروی کار هم در یک هفته کار را می‌آموزد.»

کارواش‌ها به ۲ صورت اتوماتیک و سنتی فعالیت دارند. او در این‌باره می‌گوید: «کارواش اتوماتیک از طریق دستگاه و در زمان کوتاه‌تری کار را انجام می‌دهد. با این حال فرچه‌های آن باید هر یک ماه عوض شود و اگر این‌کار انجام نشود روی خودرو خط می‌افتد. به همین دلیل مردم خیلی این روش را نمی‌پسندند و کارواش سنتی را به آن ترجیح می‌دهند.»

اثر مثبت و منفی فضای مجازی بر مشاغل

در این حرفه رقابت بسیار است و در کنار آن راه تقلب نیز وجود دارد. قاسمی می‌گوید: «در حال حاضر رقابت در قیمت اتفاق می‌افتد و کارواش‌ها با قیمت کمتر مشتری را جذب می‌کنند. از طرف دیگر در این‌کار احتمال و امکان تقلب هم وجود دارد. برای مثال به نام مواد نانو از بنزین استفاده شود، زیرا این مواد به دلیل خارجی بودن، هزینه کارواش را بالا می‌برد. به‌کارگیری مواد شوینده غیرتخصصی و غیرمرتبط با این حرفه می‌تواند سلامتی کارکنان را تا حد زیادی به خطر بیندازد و صدمات جدی به خودرو وارد
کند.
البته این موارد به اخلاق درکار برمی‌گردد که در هر شغلی وجود دارد و در کار ما نیز نباید آن را نادیده گرفت. امانت‌داری نیز اصل دیگری است که موجب رونق کار ما می‌شود.»

با آنکه فضای مجازی را عامل مهمی در کسب و کار امروزی می‌داند، اما در حال حاضر کمتر از آن استفاده می‌کند؛ «گرچه فضای مجازی بعضی شغل‌ها را از بین برده و از رونق انداخته است، اما در مقابل مشاغل بسیاری را نیز ایجاد کرده است. امروزه همه در فضای مجازی حضور فعال دارند. حتی موقع خواب نیز آن را کنار نمی‌گذارند. بر این اساس تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این محیط در جذب مشتری تأثیرگذار است.»
او به خلاقیت در این حرفه نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در هر کاری می‌توان خلاقیت داشت. در این حوزه نیز با ارائه خدمات جدید و متنوع می‌توان به کسب و کار پرداخت.»

مصرف بهینه آب در کارواش

مدیر کارواش یادی از گذشته‌ها نیز می‌کند و یادآور می‌شود: «در گذشته از آب و پودر شوینده برای شستن خودرو استفاده می‌شد، اما اکنون علاوه بر تنوع در تجهیزات، مواد گوناگونی هم برای شست‌وشو وجود دارد. برای مثال ماده‌ای وجود دارد که جرم رنگ را برمی‌دارد. همچنین جارو‌های صنعتی‌ای هستند که خاک و غبار را از بین می‌برند. در کنار آن پمپ‌ها و امکانات امروزی سبب شده خسارت کمتری به خودرو‌ها وارد شود و در مصرف آب هم صرفه‌جویی شود. کار جدیدی که امروزه در کارواش انجام می‌شود سرامیک بدنه است که تأثیرات مثبتی دارد. در این روش خودرو به مدت ۲ سال آب گریز می‌شود.»

به طور کلی استفاده از کارواش تا حد زیادی از مصرف زیاد آب جلوگیری می‌کند و نسبت به شیوه‌های خانگی باصرفه‌تر است. قاسمی معتقد است که این فرهنگ باید در میان مردم رواج یابد تا به حفظ آب در کشور کمک شود.

استفاده از دستگاه‌ها برای بهینه‌کردن کار

در کارواش‌ها از دستگاه‌های مختلفی برای شست‌و‌شو استفاده می‌شود؛ مانند کف‌پاش و پمپاژ آب و لنس. قاسمی در این باره بیان می‌کند: «امروز دیگر، تهیه کف با دست انجام نمی‌شود بلکه این کار را دستگاه کف‌پاش انجام می‌دهد و مواد شوینده به طور یکسان روی خودرو موردنظر پخش می‌شود. به این ترتیب استفاده از دستگاه کمک می‌کند صدمات کمتری به خودرو وارد شود.»

او به پمپ لنس نیز اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در کنار آن پمپ لنس نیز وجود دارد که باید در تمام کارو‌اش‌ها وجود داشته باشد. در حقیقت کار بدون این وسیله امکان‌پذیر نیست. این دستگاه برای آب‌گیری و جرم‌زدایی به کار گرفته می‌شود. لنس‌ها الکتروموتور‌های قوی دارند و با فشار شدیدی که در لوله ایجاد می‌کنند آب را به پودر تبدیل می‎کنند. این عملیات مصرف آب را بسیار کاهش می‌دهد.»

ورود علم نانو به حرفه کارواش

دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که بنا بر سلیقه و خواست مدیریت در کارواش‌ها به کار گرفته می‌شوند. برای مثال برخی از دستگاه بخارشوی استفاده می‌کنند که گرچه امتیاز‌های خوبی دارد، اما به دلیل هزینه‌اش هنوز مورد اقبال عموم قرار نگرفته است. این دستگاه نیروی متخصص و همچنین سرمایه نیز می‌خواهد. علاوه بر این موادی هم وجود دارند که کمک می‌کنند لاستیک‌ها از بین نروند.»

نانوپاش نیز یکی دیگر از این تجهیزات است که در هر کارواشی به چشم نمی‌خورد. او درباره نحوه کار دستگاه نانوپاش توضیح می‎دهد: «مواد مورد استفاده در این ابزار نانو و خارجی است. به کمک آن مواد پاک‌کننده روی خودرو ریخته می‌شود که جرم آن را بهتر از بین می‌برد و نیاز به آب کمتری هم برای شست و شو دارد. ضمن اینکه شفاف‌تر نیز هست. شرط آن هم استفاده از مواد اصلی و باکیفیت است.»

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.