صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

چگونه هوش هیجانی را در محیط کار افزایش دهیم؟

  • کد خبر: ۸۹۱۹۹
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
هوش هیجانی یا EQ قابلیت درک، کنترل و ارزیابی احساسات است. همان قدر که IQ جزئی قابل اندازه‌گیری از وجود ماست، EQ نیز هست.

به گزارش شهرآرانیوز، هوش هیجانی در محیط کار چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟ خیلی از ما هنوز تعریف درست هوش هیجانی را نمی‌دانیم. اما جای هیچ نگرانی نیست. چون این بار تصمیم دارم در مورد هوش هیجانی و اهمیت آن در محل کار برایتان بنویسم. 

اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

هوش هیجانی یعنی توانایی شما در مدیریت درست احساسات. با در نظر داشتن این تعریف به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که هوش هیجانی تا چه اندازه بر عملکردتان در محل کار تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این با داشتن هوش هیجانی می‌توان ارتباطات خوبی به دست آورد و محل کار را به محیطی مثبت‌تر و دوست داشتنی‌تر تبدیل کرد.

در ادامه ۵ بعد تشکیل دهنده هوش هیجانی، اهمیت آن و روش‌های تقویت آن در محل کار را برایتان شرح می‌دهیم.

هوش هیجانی یعنی…

هوش هیجانی که با نام‌های EI یا گاهی مقیاس هیجان هم شناخته می‌شود توانایی شما در درک و مدیریت احساسات است. تاثیر هوش هیجانی بر بهبود روابط را هم اصلا نمی‌توان نادیده گرفت. اگر شما هوش هیجانی خوبی داشته باشید به راحتی می‌توانید روابط شخصی تان را در محل کار به خوبی مدیریت کنید. البته ناگفته نماند که هوش هیجانی بالا یعنی رسیدن به رتبه‌های بالا و ارتقا شغلی! دنیل گولمن روانشناسی است که ۵ بعد تشکیل دهنده هوش هیجانی در محل کار را در سال ۱۹۹۰ معرفی کرد.

۵ بعد تشکیل دهنده هوش هیجانی

خودآگاهی

خودآگاهی یعنی توانایی شما در شناسایی احساسات خودتان و مسائلی که احساسات تان را به چالش می‌کشند. اگر شما از احساسات تان آگاه باشید به راحتی می‌توانید حدس بزنید که بقیه در مورد احساسات شما چگونه فکر می‌کنند. پس می‌توانید از خودآگاهی به نفع خودتان استفاده کنید، احساسات تان را بشناسید و ببینید از دید همکارانتان، مدیرتان و مشتریان تان چگونه فردی هستید.

خودتنظیمی

خودتنظیمی یعنی توانایی شما در کنترل و تنظیم احساسات تان به گونه‌ای مثبت تر. اینکه کنترل احساسات تان دست تان باشد خیلی مهم است چرا که احساسات تان انسان‌های اطرافتان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا می‌توانید احساسات تان را در محل کارتان مدیریت کنید تا ظاهری حرفه ای‌تر جلوی همکاران و مشتری هایتان داشته باشید.

انگیزه

انگیزه میل رسیدن به هدف است. اگر می‌پرسید که انگیزه چه ربطی به هوش هیجانی دارد باید بگویم که انگیزه‌های شما احساسات شما برای رسیدن به هدف را شکل می‌دهند. برای مثال میل کامل کردن کار‌های روزانه تان در محل کار مانند انگیزه‌ای درونی به چشم مدیرتان میاید. البته راهی برای رسیدن به خواسته هایتان و احساس آرامش هم هست.

هم دردی

هم دردی یعنی توانایی شما در درک احساسات دیگران. درک احساسات دیگران به شما کمک میکند موقعیت‌های به وجود آمده در محل کارتان را بهتر مدیریت کنید. برای مثال اگر یکی از همکارانتان ناراحت است می‌توانید با همدردی کردن شرایط را بهتر کرده و عملکردتان را در محل کار بهبود ببخشید.

توانایی‌های اجتماعی

توانایی‌های اجتماعی مانند ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران هستند. برای مثال ارتباط موثر و احترام متقابل به شما کمک می‌کنند تا خوب گوش کنید، در صحبت کردن تاثیر گذارتر باشید و چالش‌ها را خیلی راحت‌تر مرتفع کنید. توانایی‌های اجتماعی از جمله ابزار‌های لازم برای هر مدیر و کارمندی در محل کار به شمار می‌رود.

چرا هوش هیجانی در محل کار تا این اندازه مهم است؟

هوش هیجانی در محل کار نقش بسزایی بازی میکند. چرا؟ خب! چون با داشتن هوش هیجانی شما می‌توانید درک بهتر و منطقی تری از احساسات خودتان داشته باشد. رفتار خود و دیگران را بهتر مدیریت کرده و عملکرد بهتری در محل کارتان داشته باشید. هوش هیجانی موجب می‌شود توانایی بیشتری در هدایت همکارانتان داشته باشید و همه این‌ها در کنار هم یعنی فردی شادتر، موثرتر و موفق تر! در ادامه دلایل موثر بودن هوش هیجانی در محل کار را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

درک ارتباط غیر کلامی

شما می‌توانید پیش از آنکه شرایط وخیم شود مشکل را برطرف کنید. برای مثال وقتی می‌بینید یکی از همکارانتان نشانه‌های غیرکلامی از ناراحتی دارد، او را کنار بکشید و با کمی همدردی مشکل را حل کنید.

خودآگاهی از احساسات شخصی

از توانایی خودآگاهی تان استفاده کنید تا پیش از اینکه همکار یا مشتری متوجه حال بدتان بشود مشکل را برطرف کنید. برای مثال اگر خودتان می‌دانید شب بسیار بدی داشته اید با متمرکز شدن بر اتفاقات خوب امروز حالتان را بهتر کنید.

ارتقا کارایی موثر

وقتی همدردی می‌کنید و درک درستی از احساسات سایرین دارید، تصمیمات بهتری در محیط کارتان خواهید گرفت. پس کارایی تان هم موثرتر خواهد بود.

ارتقا شغلی

توانایی‌های رهبری خوب بودن وهوش هیجانی همواره دو مقوله مرتبط باهم هستند. بروز توانایی‌هایی مانند صبر، گوش دادن موثر و همدردی مثبت به شما کمک می‌کنند تا ارتقا شغلی داشته باشید.

تشویق دیگران به برقراری ارتباط خوب شخصی با سایرین

یادتان باشد که احساسات مسری هستند. بروز انگیزه، همدردی و مسئولیت پذیری و کار گروهی هم به شما و هم به تیمی که با آن‌ها کار می‌کنید کمک خواهد کرد تا در نهایت عملکرد بهتری داشته باشید.

چطور هوش هیجانی در محیط کار را افزایش دهیم؟

همانطور که قبلا گفتم هوش هیجانی نقش بسزایی بر موفقیت تان در محیط کار ایفا می‌کند. در واقع هم به شما کمک میکند هم تیمی که با آن کار می‌کنید! در نهایت جو مثبتی در محل کارتان خواهید دید که تک تک افراد از کار کردن در آن لذت می‌برند. ممکن است این سوال برای خیلی‌ها پیش بیاید که چطور می‌توانم هوش هیجانی ام را بهبود ببخشم؟

نقاط ضعف خود را بشناسید

قبل از اینکه بروید سراغ بهبود هوش هیجانی اول باید بدانید نقاط ضعف تان کجاست. باید خودتان دست به کار شوید و احساسات تان را ارزیابی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد برای داشتن ارتباطاتی بهتر خودتان راهنمای خودتان باشید. برای مثال ممکن است یکی از کسانی باشید که به کسانی که مشکلاتشان را به زبان می‌آورند خیلی خوب کمک می‌کنید. اما نسبت به کسانی که مشکل شان را بازگو نمی‌کنند ضعف دارید. با خودتان صادق باشید و لیستی از نقاط ضعفتان تهیه کنید. هر از چند گاهی این نقاط ضعف را بررسی کنید تا ببینید نسبت به حل کردن کدامشان موفق‌تر بوده اید.

هوش هیجانی تان را از گذشته تا امروز بررسی کنید

پس از اینکه نقاط ضعفتان را بررسی کردید زمان آن می‌رسد که هوش هیجانی تان را از گذشته تا به امروز بررسی کنید. برای مثال می‌توانید به ایمیل‌ها و پیامک‌های گذشته تان نگاه کنید تا ببینید موقعیت‌های گذشته را چطور مدیریت کرده اید. مثلا ممکن است موقعیتی را به یاد بیاورید که می‌توانستید همدرد دوستی باشید، اما اینکار را نکردید. بررسی ارتباطتان در گذشته به شما کمک می‌کند در موقعیت‌های مشابهی که در آینده به وجود خواهند آمد بهتر رفتار کنید.

دریافت بازخورد

برای اینکه بدانید هوش هیجانی تان چطور است از افراد قابل اعتمادی که با شما در ارتباطند بازخورد بخواهید. این افراد باید صادقانه نظر بدهند و بازخورد‌هایی که می‌دهند نتیجه واقعی از میزان هوش هیجانی شماست. برای مثال می‌توانید از یکی از نزدیک‌ترین دوستان و اعضای خانوده تان بخواهید در مورد نحوه ارتباط گیری شما با دیگران نظر بدهند. از این بازخورد‌ها برای درک نظر دیگران نسبت به خودتان و بهبود توانایی هایتان در مدیریت احساسات تان استفاده کنید.

کمک بخواهید

اگر می‌خواهید در محل کارتان هوش هیجانی بالاتری داشته باشید از مدیر یا متخصص روانشناسی که در محل کارتان است کمک بخواهید. توضیح دهید که می‌خواهید ارتباط بهتری با سایرین داشته باشید و توانایی‌های رهبری تان را بهبود ببخشید. سپس از آن‌ها بخواهید پیشنهادات شان را بدهند و در این کار به شما کمک کنند. برای مثال می‌توانید به یک سمینار بهبود فعالیت در محل کار بروید. مطمئن باشید کل تیم از بهبود هوش هیجانی تان سود خواهد برد.

هوش هیجانی را به صورت روزمره تمرین کنید

هر چیزی که در قالب هوش هیجانی در طول روز از خود و دیگران یاد میگیرید تمرین کنید. شناسایی نقاط ضعف، کمک خواستن و بازخورد گرفتن، همه و همه از استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند هوش هیجانی تان را بهبود ببخشند.

یادتان باشد که بعضی فعالیت‌ها فقط و فقط شامل حال خودتان می‌شوند مثلا نگاه کردن به آینه برای بهبود زبان بدن و حالت‌های صورت. اما فعالیت‌هایی هم هستند که نیازمند ارتباط شما با افراد متفاوتی از جامعه هستند. این دسته فعالیت‌ها نیازمند بهبود هوش هیجانی هستند. بهبود و ارتقا هوش هیجانی به شما کمک میکند تا عملکرد بهتری در محل کارتان داشته باشید. در این صورت هم به خود و هم به تیمی که با آن کار می‌کنید کمک بسزایی خواهید کرد.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.