صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گام‌های مشترک دولت و مجلس در مسیری انقلابی

  • کد خبر: ۸۹۲۸۱
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
برخی در روز‌های گذشته در یک ارزیابی شتاب زده از نحوه تعامل دولت و مجلس مطالبی را در فضای مجازی منتشر کردند که گویی اختلافی بین مجلس و دولت ایجاد شده است. این درحالی است که چهره‌های سیاسی در این باره نظر دیگری دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این دست افراد بدون توجه به اصل تفکیک قوا و وظایف هر یک از قوا در قانون اساسی، رأی اعتماد ندادن مجلس به ۲ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش وپرورش و همچنین پاره‌ای انتقاد‌های برخی نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل اقتصادی را نشانه‌هایی از بروز اختلاف میان دولت و مجلس و تقابل این ۲ نهاد تحلیل و تفسیر کرده اند. تحلیلی که نسبتی با واقعیت‌های موجود ندارد و شاید مهم‌ترین سند در رد این دست تحلیل‌ها را بتوان در اظهارات روز گذشته معاون پارلمانی رئیس جمهور مشاهده کرد.

سیدمحمد حسینی در جلسه معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نحوه تعامل دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس در یک مسیر ولایی و انقلابی گام برمی دارند، مردم هم توقع دارند تفاهم و همکاری بیشتری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد و البته با این تفاهم و تعامل برای حل مشکلات بهتر هم می‌توان کار کرد. اما تأکید بر تعاملات مطلوب میان دولت و مجلس با رعایت اصل تفکیک و استقلال قوا از یکدیگر، امری است که چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس نیز در روز‌های گذشته بر آن تأکید کرده اند. به نظر می‌رسد مجلس یازدهم با اینکه مجلسی همسو با دولت بوده و تعاملش با دولت را هم نشان داده، مایل است از ابزار‌های قانونی اش در برابر دولت نیز استفاده کند.

همت دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم

امیرابراهیم رسولی، مشاور رئیس مجلس و مدیرکل هیئت رئیسه مجلس، در گفتگو با «فارس» درباره تلاش برخی برای حاشیه سازی در روابط مجلس و دولت گفت: همان طور که رئیس جمهور اختیار معرفی هر فردی را دارد، نمایندگان مجلس نیز اختیار بررسی و رأی را دارند. این مجلس همان مجلسی است که بسیاری از نمایندگانش به اصلح بودن آیت ا..  رئیسی اعتقاد داشتند و دارند.

بنابراین، هرگونه نظری که خلاف برادری مجلس و دولت باشد، مردود است. مجلس انقلابی نشان داد حتی وقتی رابطه برادری اش با دولت واضح است، مصلحت اندیشی نمی‌کند و به تکلیف شرعی اش در سپردن مسئولیت خطیر وزارت عمل می‌کند. همه همت دولت و مجلس حل مشکلات مردم است و روابط حسنه رؤسای قوای مجریه و مقننه گواهی این مهم است.

مجلس و دولت با تعامل یکدیگر می‌توانند اقدامات مفیدی انجام دهند

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس، نیز در گفتگو با «برنا» گفت: تفکیکی میان دولت و مجلس قائل نیستم، زیرا دولت آنچه را اجرا می‌کند که مجلس تصویب کرده باشد. مجلس در بودجه می‌تواند هر سیاستی که خواست اعمال کند و هر مدیریتی را تکلیف کند و این در عملکرد دولت تأثیرگذار است.

دولت نقش اجرایی دارد، ولی به هرحال ریل گذاری و تعیین سیاست‌ها و همراهی‌ها به دست مجلس انجام می‌شود؛ بنابراین مجلس و دولت با تعامل یکدیگر می‌توانند اقدامات مفیدی انجام دهند. وی افزود: مجلس بر تعامل با دولت تأکید می‌کند و در کنار این تعامل، باید استقلال و اقتدارش را نیز حفظ کند. تعامل مجلس با دولت به معنای دنباله روی نیست و حفظ استقلال مجلس هم به معنای مخالفت و دشمنی و درگیرشدن نیست. مجلس باتوجه به اختیاراتش جایگاهی مستقل از دولت دارد.

نظارت واقع بینانه مجلس بر عملکرد دولت

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس، در گفتگو با «فردا» درباره نحوه تعامل مجلس و دولت به ویژه در حوزه نظارت گفت: وظایف دولت و مجلس کاملا مشخص است. قانون اساسی چارچوب‌ها را برای هر قوه مشخص کرده است و دولت وظیفه دارد برابر قوانین مجلس عمل کند و مجلس نیز وظیفه دارد که ضمن ریل گذاری، بر کار دولت نظارت کند. وی افزود: باید فرصت دهیم تا دولت کامل روی ریل اجرایی قرار بگیرد و پس از آن قطعا مجلس براساس قوانین و برنامه‌های مصوب امور اجرایی را دنبال و رصد می‌کند و از همه ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی اش بهره می‌گیرد تا مشکلات کشور حل شود.

به یقین مجلس مطالبات خودش را از دولت خواهد داشت. جوکار گفت: آماروارقام و شاخص‌ها رصد می‌شود. در همین مدت از وزیران سؤال شده است و آن‌ها برای پاسخگویی به مجلس آمده اند؛ بنابراین مجلس نظارتش را بر دولت انجام می‌دهد. ما محدودیتی در حوزه نظارت بر دولت نداریم و نخواهیم داشت.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.