درباره زنانی که نامشان در تاریخ جامعه پزشکی ماندگار است پیروزی تیم هندبال جوانان دختر برابر قزاقستان در مرحله مقدماتی هجدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا تکریم جایگاه زن در خانواده در برنامه «از مامان بگو» اسکان بیش از ۲۸ هزار نفر شب در طرح خانه‌های رضوی تجرد قطعی ۱۴ درصد از زنان بالای ۴۵ سال در کشور سبک مقتدرانه، مناسب‌ترین سبک فرزندپروری برای کنترل بددهنی کودک فعالیت موکبی در عرصه میدان شهدا ویژه دختران علاقمند به سوغات رضوی نازایی، یکی از چالش‌های کلیدی در افزایش نرخ باروری پایان دور نهم سی‌وپنجمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج زنان کشور شیر مادر، ماده‌ای اثرگذار در محافظت از بدن و مغز نوزاد نگاهی به جایگاه خانواده در آثار فرشچیان دستور پخت برشتوک مکعبی شکلاتی در خانه + فیلم دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد: فعالیت مستمر موکب‌های ویژه بانوان در ورودی‌های شهر تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت روانی زوجین در طلاق صوری تک فرزندی، پدیده‌ای رو به رشد در جهان ایجاد چالش‌هایی برای زنان سرپرست خانوار با تغییر ساختار خانواده گفت‌و‌گو با تیام عباس‌نژاد، پدیده ۱۸ ساله و اولین ملی‌پوش تاریخ شمشیربازی بانوان مشهد| دختری با شمشیر پولادین بررسی عملکرد خوب تیم ملی فوتسال بانوان ایران در دیدار با ژاپن توسط فدراسیون جهانی فوتبال
سرخط خبرها
سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

  • کد خبر: ۲۰۲۷۸۹
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کارگردان فیلم سرهنگ ثریا گفت: آثار ارائه شده در رویداد روایت شهر باید در بستر هویت شهر مشهد ارائه شود در غیر اینصورت دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست.
مریم دهقان
خبرنگار مریم دهقان

به گزارش شهرآرانیوز، لیلی عاج در کارگاه "روایتگری، روایت زنانه" که عصر امروز در رویداد روایت شهر بخش شهربانو در محل کارخانه نوآوری و خلاقیت مشهد برگزار شد اظهار کرد: برای شناخت و پرداخت یک اثر باید موقعیت یابی مناسب صورت گیرد و بدانیم چه زمانی اطلاعات به مخاطب بدهیم یا ندهیم و نحوه داستان سرایی و پیدا کردن نقطه شروع و پایان خوب و نقاط طلایی، از جمله ترفند‌های ماندگاری مخاطب پای اثر است. تغییر زاویه دید باعث تولید آثار خلاقانه می‌شود.

عاج با بیان این مطلب که از میان سوژه‌های مطرح شده قصه خدیجه میرشکار، نخستین زن اسیر که در مشهد زندگی می‌کند را انتخاب کردم افزود: خبرنگار فقط اطلاعات اولیه در گزارش و پژوهش خود می‌دهد، اما فیلمساز باید به دنبال درام ماجرا باشد تا زاویه دید مناسب را در یک داستان را پیدا کند. این مسئله است که باعث می‌شود یک داستان، به خوبی روایت شود.

وی ادامه داد: آنچه توسط خبرنگاران ارائه شد تنها ماده خام است و تا زمانی که درام به آن اضافه نشود نقش فیلمساز دیده نمی‌شود.

وی خطاب به حاضران گفت: اگر علاقمندی جدی در رشته‌های هنری دارید از خدا بخواهید مسیر را برای شما هموار کند. سعی کنید آثار هویت شهری را در قصه‌ای که مربوط به آن شهر و فرهنگ است نشان دهید در غیر اینصورت اگر یک زن را بدون نشانه گذاری هویتی شهر مشهد نشان دهید دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست و تبدیل به قصه یک زن موفق به صورت عام می‌شود.

این کارگردان تئاتر ابراز کرد: باید با بارش فکری و طوفان فکری به نتایج دلخواه رسید تا بتوان تمامی عناصر شهر مشهد را در آثار نشان داد.

لیلی عاج عنوان کرد: فضاسازی یکی از راهکار‌های ساخت فیلم است که می‌تواند یک روایت را به مخاطب نشان دهد. ترس، خشم، مهربانی و احساسات و افکار شی نیستند که بتوان آن‌ها را به تصویر کشید، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به واسطه آنها، مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد مانند چشم‌های قرمز نشان دهنده خشم است یا صدا‌های عجیب و وهم آور، ترس را نمایان می‌سازد.

عاج تصریح کرد: انتخاب در هر بستری مهم است. همه چیز به انتخاب افراد بستگی دارد. انتخاب شما به همراه پشتکار، باعث می‌شود شما به یک کارگردان، نویسنده یا فیلمساز خوب تبدیل شوید. این انتخاب‌هاست که سرنوشت ما را می‌سازد و به همین ترتیب انتخاب یک برش از زندگی شخصیت‌های مطرح شده در شهربانو می‌تواند یک اثر را تبدیک به اثری خاص کند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به قهرمان و ضد قهرمان، طراحی موقعیت دشوار و باز روایت و تماشای فیلم‌های بیوگرافی، استفاده از تخیل در قصه پردازی از دیگر مهارت‌ها برای افزایش جذابیت داستان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.