لزوم استفاده از ظرفیت بانوان در تقویت همدلی و هم افزایی در جامعه ادویه‌های مهم در پخت بهتر ماهی را بشناسید روایت زندگی مادر شهید ژاپنی در سریال مهاجر سرزمین آفتاب حدود ۶۰ درصد از جامعه معلمان را بانوان تشکیل می‌دهند کاهش خطر سکته مغزی پس از یائسگی در زنان با مصرف موز رشد ۳۶ درصدی اهدای خون بانوان در خراسان رضوی (۵ دی ۱۴۰۳) روش‌های از بین بردن لکه چای یا قهوه روی لباس نشان مشهد الرضا(ع)، فرصت ایجاد الگو‌های مناسب برای دختران جوان مادران دارای فرزندان ۳ قلو و بالاتر تحت پوشش بهزیستی، هزینه پرستاری دریافت می‌کنند سوءتغذیه و لاغری مفرط، عوامل مؤثر در یائسگی زودرس عضویت بیش از ۳۷ هزار بانوی هنرمند در صندوق اعتباری هنر طرزتهیه جارکیک یخچالی در خانه + فیلم کدام یک از بانوان بازیگر مجری تلویزیون شدند؟ خانواده، بنیادی‌ترین نهاد کشور پایان کار نماینده بانوان مشهد در لیگ برتر بدمینتون نایب‌قهرمانی دختران راگبی‌باز مشهدی در کشور
سرخط خبرها
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد

ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد

  • کد خبر: ۲۲۶۳۱۵
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
در پی نمایش مستند کوتاه «با قید محرمانگی» در جشنواره فیلم کوتاه «اوبرهاوزن» آلمان، کارگردانان این فیلم به ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه رسانه‌ها شد، پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، فیلم مستند کوتاه «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی در بخش اصلی و بین‌الملل هفتادمین جشنواره فیلم کوتاه «اوبرهاوزن» در کشور آلمان این روز‌ها به نمایش درآمده است.

به بهانه این حضور، شروین وحدت نخست درباره موضوع فیلم و اینکه واجد چه ویژگی‌هایی بوده که در بخش اصلی جشنواره اوبرهاوزن پذیرفته شده است گفت: این فیلم به یک جریان بسیار مهم که دو سال پیش در یکی از روستا‌های شهر همدان رخ داده است، می‌پردازد. زنان روستا مخفیانه و دور از اطلاع مردان، نامه‌ای شکایت‌آمیز به فرمانداری و استانداری همدان می‌نویسند و می‌خواهند که به وضعیت بغرنجی که مردان روستا ایجاد کرده‌اند، رسیدگی کنند. همین نامه موجب می‌شود که فرمانداری برای حل مشکل روستا اقدام کند. این فیلم روایت زنان از چگونگی شکایت آن‌ها و همکاری‌شان با هم برای مقابله با این معضل است و به‌ویژه شرایطی را که موجب شد نامه مخفیانه به دست فرماندار برسد، نمایش می‌دهد؛ زیرا اگر مرد‌ها مطلع می‌شدند، طبیعتاً جلوی این شکایت را می‌گرفتند.

پیام عزیزی از نحوه مطلع‌شدن از این سوژه در عین مخفیانه‌بودن، یادآور شد: این نامه رسانه‌ای شده بود. ما خبر این نامه را در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی دیدیم. اگر جستجو کنید همین الان هم این خبر که گویا خود فرمانداری منتشر کرده بود، در دسترس است. ما فقط خودمان را به آن روستا رساندیم و با پرس‌وجو از زنان روستا به حقیقت این موضوع دست پیدا کردیم. ما متوجه شدیم جمع بزرگی از زنان، هم‌پیمان شده و شکایت کرده بودند.

او همچنین درباره فرم متفاوت فیلم خاطرنشان کرد: اجازه بدهید در مورد چگونگی فرم فیلم توضیح ندهیم تا برای مخاطب لو نرود. گرچه توضیح فرم به‌تنهایی نمی‌تواند نمایانگر آنچه باشد که دیده می‌شود. اما تنها می‌توانیم اشاره کنیم که فرم فیلم را منطبق بر رخداد و بر اساس محتوای آن شکل دادیم.

وحدت، کارگردان و تهیه‌کننده دیگر فیلم «با قید محرمانگی»، درباره حضور فیلمشان در جشنواره «اوبرهاوزن» تصریح کرد: ما فیلم را برای جشنواره به‌خصوصی آماده نکردیم که بر اساس اساس‌نامه آن‌ها فرم را انتخاب کنیم. این فرم چیزی بود که پیش از فیلم‌برداری بین من و آقای عزیزی با ساعت‌ها مکاشفه و بحث شکل گرفت. به فرم‌های مختلفی فکر کردیم که بتواند روایت درستی از این جریان ارائه دهد. در نهایت از بین چندین فرم، درست در روز فیلم‌برداری برای ما محرز شد که باید از این فرم که الان در فیلم دیده می‌شود، استفاده کنیم.

پیام عزیزی هم در ادامه درباره همین موضوع گفت: نه‌فقط برای این فیلم، ما برای تمام فیلم‌هایی که ساخته‌ایم یا در دست ساخت داریم، به فرم و نحوه روایت فکر می‌کنیم؛ چون فرم و نحوه روایت می‌تواند یک موضوع را نابود یا درخشان کند.

وحدت نیز گفت: باید این نکته را هم بگویم که این فیلم قبل از آنکه از سوی جشنواره اوبرهاوزن دعوت شود از جشنواره معتبر «کراکوف» دعوت‌نامه گرفته بود و ما بین این دو جشنواره، اوبرهاوزن را انتخاب کردیم؛ چون فهمیدیم فیلم‌های ایرانی کمتر در این جشنواره بوده‌اند و این نکته که بخش مستند و داستانی مجزا ندارد و فیلم مستند ما در رقابت با فیلم‌های داستانی که معمولاً ارجحیت دارند، مورد اقبال قرار گرفته است، برای ما مسئله بسیار مهمی بود که جشنواره اوبرهاوزن را انتخاب کردیم. 

کارگردانان فیلم «با قید محرمانگی» در پایان مطرح کردند: ما امیدواریم فیلم مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد. آنچه فیلم دنبال می‌کند به مخاطب انتقال داده شود و اثر خود را داشته باشد. جایزه نه اینکه برایمان مهم نباشد، اما اینکه مخاطبان هم مثل مدیران جشنواره با دیدن فیلم ما تحت تاثیر قرار بگیرند ارزش بالاتری برای ما دارد.

عزیزی درباره اینکه فیلم را برای مخاطب خارجی ساخته‌اید یا داخلی، گفت: ما قبل از اینکه به جشنواره‌ها فکر کنیم به فرم فکر کرده بودیم. در همان زمان هم به مخاطبمان فکر می‌کردیم. زبان جهان‌شمول در فیلم‌هایمان اهمیت دارد و این، هم مخاطب داخلی را دربرمی‌گیرد و هم مخاطب خارجی را. در اکران‌های خصوصی متوجه شدیم که مخاطب داخلی ارتباط تنگاتنگی با فیلم ما دارد، چون دغدغه فیلم را با تمام وجود درک کردند.

ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.