اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد
سرخط خبرها
مهریه سنگین در ازدواج چه ضمانتی خواهد داشت؟

مهریه سنگین در ازدواج چه ضمانتی خواهد داشت؟

  • کد خبر: ۲۳۲۰۸۰
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
یک وکیل پایه‌یک دادگستری گفت: کمال‌گرایی در جامعه موجب شده است تا زوجین به مهریه سنگین تن بدهند، اما با ثبت شروط ضمن‌عقد و کم‌گرفتن میزان مهریه، زندگی زوجین با دوام‌تر خواهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، سمیرا مقدسی، وکیل پایه‌یک دادگستری و مشاور حقوقی، در نشست علمی نقش ایده‌آل‌گرایی اقتصادی در ازدواج گفت: در اول باید متذکر شوم که صحبت‌های حقوقی من منافاتی با این بحث ندارد که خانواده متشکل از این است که گذشت کند و در خصوص هر مشکلی به دادگاه و قوانین رجوع نکنند و اصل کار باید عشق و گذشت باشد و حقوقی‌شدن مسائل را باید به عنوان سنگر آخر دید.

وی افزود: زمانی که طرفین به جایگاهی می‌رسند که دیگر هیچ‌گونه سازشی ایجاد نمی‌شود و به قانون پناه می‌برند، باید یک مرجعی باشد برای اینکه طرفین را به یک نقطه تعادل برساند؛ در عین اینکه از هر دو طرف حمایت شود.

قوانین خانواده یک قوانین کاملاً به‌هم‌مرتبط است

مقدسی بیان کرد: اگر بالابودن مهریه را به عنوان معلول ببینیم که یک مشکل اساسی است، باید علت‌های آن را نیز واکاوی کنیم. وقتی مهریه سنگین انتخاب می‌شود، فرد به‌دنبال چه هدفی است؟

وی ادامه داد: کمال‌گرایی در جامعه موجب شده است افراد برای عقب‌نیافتن از سایرین به مهریه سنگین تن بدهند که این مساله یک بحث حقوقی دارد. خانم‌ها در بحث خانواده تا جایی که بتوانند از مهریه به‌عنوان یک اهرم فشار استفاده می‌کنند و در جا‌هایی که قانون ضعف دارد و از زن حمایت نمی‌کند، از آن استفاده می‌کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به مثالی بیان کرد: اگر خانمی بخواهد طلاق بگیرد، در صورتی که دادخواست ارائه بدهد، نمی‌تواند طلاق را عملی کند و ازاین‌رو سراغ اهرم فشار مهریه می‌رود.

مقدسی افزود: در کنار این موضوع هم مجلس و هم قوه‌قضائیه با آیین‌نامه‌هایی که ارائه می‌دهند، بحث مهریه را از حالت حبس و زندان خارج می‌کند و به نظرم کار خوبی است؛ اما زمانی که فقط یک قسمت از قانون اصلاح شده و سایر قسمت‌ها بدون تغییر می‌ماند، منجر به استفاده از مهریه به‌عنوان ابزار فشار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی از قاضی خواسته می‌شود که مهریه بدون فروختن دارایی‌های موجود تقسیط شود و ماهیانه مبلغی به زن تعلق بگیرد، این ظلمی می‌شود در حق زن؛ چراکه زن دیگر نه می‌تواند طلاق بگیرد و نه به مهریه خود برسد.

مقدسی راهکار این موضوع را این‌چنین بیان کرد: خانواده‌ها باید ببینند چه مسائلی برای آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و نکات مهم به عنوان شروط ضمن عقد و در قبال آن نیز میزان مهریه سبک و در حد توان اقتصادی آقا در نظر گرفته شود.

این وکیل دادگستری گفت: در دوره کرونا بسیاری از رای‌های صادرشده مرتبط با همسر بسیاری از بانوان پرستار و دکتر‌های زن بود که به عنوان حقی که از دادگاه گرفته بودند، مانع اشتغال همسر خود شده؛ درصورتی‌که این بانوان چندین سال در حوزه اشتغالی خود تلاش کرده‌اند و با یک رأی صادره از دادگاه، ممنوعیت اشتغال پیدا کردند.

وی افزود: در صورتی که اگر «شرط اشتغال» در ابتدای مراحل ازدواج در عقدنامه به آن اشاره شده بود، دیگر رأی دادگاه علیه او صادر نمی‌شد.

مقدسی با توجه به اینکه هر سال صرفاً قوانین مربوط به مهریه تغییر می‌کند، گفت: از نظر من مهریه را باید کاهش دهیم، اما زوجین شروط ضمن عقد را نیز در نظر داشته باشند.

وی درخصوص شروط عقد اظهار کرد: نکات لازم ذکر باید هم در دفترچه عقد و هم به صورت رسمی در دفترخانه قضائی ثبت شود تا قابل اعتبار باشد؛ در‌صورتی‌که مورد داشتیم که صرفاً نکات ضمن عقد در دفترچه نوشته شده و دادگاه نمی‌توانست بر آن استناد کند، چرا که در دفترخانه‌ای ثبت نشده بود.

مقدسی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که بانوان مهریه سنگین انتخاب می‌کنند این است که پس از فوت همسر در صورت داشتن فرزند زوجه یک‌هشتم ارث می‌برد و با این میزان و شرایط اقتصادی جامعه، عملاً نمی‌تواند سرپناهی داشته باشد.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.