بانوان موفق دوام ثامن در رسانه‌ها معرفی شوند «شهردخت» رسانه دختران شهر | شناسایی دختران دانش‌آموز علاقه‌مند به رسانه با محوریت سواد رسانه + فیلم پایه اصلی در جامعه توجه به مفهوم خانواده است توجه به حوزه بانوان در مدیریت شهری از اهمیت بالایی برخوردار است روش تهیه آسان کیک یزدی در خانه + فیلم اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه بانوان و خانواده ماندگار خواهد بود احتمال انتصاب ۱ تا ۳ زن به عنوان استاندار در دولت چهاردهم راه و رسم انتخاب نوشت افزار مناسب بررسی نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری زنان در گروه‌های سنی مختلف در بهار ۱۴۰۳ | پویایی زنان جوان در بازار کار در موضوع جوانی جمعیت، محور، خانواده و کرامت مادری است پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | آیا می‌توان محل تولد پدر یا مادر را تغییر داد؟ نه شرقی، نه غربی در حوزه زنان | گفتمان الگوی سوم زن مسلمان نیاز به ترویج دارد آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره بانوان «حریم رسالت» اعلام شد ۵  کتاب کاربردی برای تقویت مهارت گفتگو در کودکان | گفتن آموختن گذری بر تاریخ ایجاد نخستین کودکستان‌ها در جهان، ایران و مشهد | روایتی به‌قشنگی و دل‌نشینی بچه‌ها دماغ من زشت است | گفتاری درباره تاثیر رسانه بر کاهش اعتمادبه‌نفس دختران بی‌دردسرترین طلا برای شهربانوی ووشو نگاهی به فعالیت بانوان ورزشکار مشهدی | از نایب‌قهرمانی پینگ‌پنگ‌باز مشهدی تا قهرمانی تلنت مشهد در لیگ آزاد تهران ویدئو | مادرانه | روایتی از دلتنگی مادران شهدای مفقود الاثر طرح «پیوند ماندگار»؛ طرحی برای تحکیم بنیان خانواده در مشهد کنترل فشار خون با اصلاح سبک زندگی
سرخط خبرها
اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه بانوان و خانواده ماندگار خواهد بود

اقدامات دولت شهید رئیسی در حوزه بانوان و خانواده ماندگار خواهد بود

  • کد خبر: ۲۵۱۷۱۶
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
بسته‌های حمایتی از بانوان دهه‌شصتی، طراحی منشور مشاوره خانواده و تسهیلات فرزندآوری، تدوین سند تحول دولت، تسهیلات ویژه اشتغال زنان سرپرست‌خانوار با ضمانت دولت، ارتقای نشاط دختران دانش‌آموز و دانشجو، آموزش مهارت‌های زندگی به افراد نظام وظیفه، مهاجرت معکوس زنان روستایی و توجه ویژه به زوج‌های جوان از جمله مسائلی است که در معاونت امور بانوان و خانواده مورد توجه قرار گرفته است. 

به گزارش شهرآرانیوز، انسیه خزعلی صبح امروز (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) در هشتادوششمین جلسه کمیسیون ویژه بانوان و خانواده که با موضوع «تبادل تجربیات معاونت زنان ریاست‌جمهوری در دولت سیزدهم و کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد مقدس» در اتاق جلسات شورای اسلامی شهر برگزار شد، در خصوص عملکرد معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم اظهار کرد: در حوزه ارتقای جایگاه بانوان و مشاوران، نخستین کاری که دولت سیزدهم انجام داد این بود که پست مشاور بانوان را از حالت ویترینی خارج کرد و بانوان در شورا‌های تصمیم‌گیری نقش ایفا کردند و برای اولین بار بانوان مشاور در تصمیم‌گیری‌ها نقش مؤثر داشتند. 

خزعلی عنوان کرد: بسته‌های حمایتی از بانوان دهه‌شصتی، طراحی منشور مشاوره خانواده و تسهیلات فرزندآوری، تدوین سند تحول دولت، تسهیلات ویژه اشتغال زنان سرپرست‌خانوار با ضمانت دولت، ارتقای نشاط دختران دانش‌آموز و دانشجو، آموزش مهارت‌های زندگی به افراد نظام وظیفه، مهاجرت معکوس زنان روستایی و توجه ویژه به زوج‌های جوان از جمله مسائلی است که در معاونت امور بانوان و خانواده مورد توجه قرار گرفته است. 

وی یکی از پربسامدترین درخواست بانوان را بحث انعطاف در زمان اشتغال دانست و افزود: این موضوع در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفت. مقرر شد ادارات و سازمان‌ها جهت دورکاری یا تغییر نحوه ساعات کاری بانوان شاغل، منعطف شوند. لایحه این موضوع به مجلس داده شده و مقرر شده است تا پایان سال مصوباتش در مجلس بررسی شود.   

وی با اشاره به مطرح‌کردن «جنبش تعهد خانواده» در سازمان ملل، گفت: ما به دنبال این بودیم که ایران قطب تعهد به خانواده باشد و این موضوع را می‌توان از طریق تشکل‌ها و جنبش‌های مردمی در ایران پیگیری کرد. 

خزعلی بیان کرد: بحران تغییر جنسیت یکی دیگر از مسائل حوزه بانوان به ویژه دختران است که به صورت فزاینده‌ای در حال شکل‌گیری است درحالی‌که تغییر جنسیت به صورت کامل انجام نمی‌شود بلکه تنقیص جنسیت صورت می‌گیرد و در نتیجه مسائل و مشکلات روحی برای فرد به وجود می‌آورد و باید آگاهی نسبت به این موضوع صورت گیرد. 

وی ابراز کرد: ایجاد رصد و دیده‌بانی از دیگر وظایفی است که معاونت به عهده دارد و تدوین اطلس ملی وضعیت بانوان و خانواده از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است. از جمله وظایف عمده این بخش، رصد فعالیت دستگاه‌های مختلف در حوزه زنان است. ایجاد سامانه عدالت جنسیتی در هشت محور در دستگاه‌های اجرایی از جمله اقدامات است. تاکنون ۴۵ مورد در رابطه با مسائل حقوقی بانوان مطرح و در قالب لایحه به مجلس ارسال شده است.  

وی با تاکید بر این مطلب که گزارش‌های غلط درباره جمعیت باعث شده برخی فشار‌ها و تحریم‌ها برای زنان ایجاد شود، ادامه داد: ۵ کار مهم در مسئله زنان سرپرست‌خانوار صورت گرفته که شامل توانمندسازی آن‌ها، بهبود وضعیت آنان در حوزه آموزش و کارآفرینی، مشاوره و مسائل حقوقی، میزان حمایت‌های مالی و عدالت در این حمایت که طرح جامع آن توسط معاونت زنان نوشته شده است. کسب‌وکار خانواده‌محور برای حمایت از زنان سرپرست‌خانوار و ایجاد بازارچه‌های مختلف و فروش مجازی با برخی پلتفرم‌های اینترنتی و ۱۰ درصد تسهیلات استانداری به حوزه بانوان اختصاص یافته است. برای اولین بار در سفر‌های استانی بودجه خاص مرتبط با جمعیت، توانمندسازی زنان، زنان سرپرست‌خانوار و اشتغال آن‌ها دیده شده است. یک درصد کاهش نرخ بیکاری بانوان به ویژه برای زنان سرپرست‌خانوار اتفاق افتاده که این موضوع باعث تحکیم خانواده شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: چند سند پشتیبان از جمله سند ملی مشاوره خانواده، سند راهبردی زن و خانواده، سند تعهد به خانواده طراحی شده است که می‌تواند در راستای تحکیم خانواده و گسترش سبک زندگی سالم راهگشا باشد. آمار طلاق کاهش ۲.۸ دهم درصدی در سال گذشته داشته و این آمار بسیار خوبی است در حالی‌که هر سال افزایش داشته است. 

خزعلی گفت: آیین‌نامه ملی نوهمسران با عنوان «همساز» برای زوجین ۵ سال اول زندگی مشترک در هیئت وزیران تصویب شده است که به آن‌ها خدمات مشاوره‌ای و حقوقی داده می‌شود تا میزان طلاق کاهش یافته و اصول مهارت زندگی افزایش یابد. این طرح در حال حاضر، در استان‌های قم و سمنان اجرایی شده و سامانه همساز به آن‌ها مشاوره‌های خانواده می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۲۱ درصد جمعیت ایران را دهه‌شصتی‌ها تشکیل می‌دهند؛ لذا طرح تسهیل ازدواج متولدین دهه ۶۰ به ویژه در روستا‌ها شکل گرفت که تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. متولدین دهه شصت یک فرصت برای کشور هستند و اگر قدر این جمعیت را ندانیم، شاهد پیری جمعیت خواهیم بود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.