محدودیتی برای حضور زنان در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد نقش ماندگار نجوم در زندگی تنها بانوی شورای شهر مشهد سهم بانوان هنرمند خراسان رضوی از هنر‌های تجسمی استان چقدر است؟ خرید جهیزیه بر عهده مرد است یا زن؟ برگزاری کارگاه آموزشی زوجین «بهشت پنهان» در مشهد برگزاری دوره آموزشی زوجین در طرح «زندگی به سبک رضوی» در مشهد پدر؛ قهرمان جذاب زندگی دختر دبیرستان دخترانه نرجس خاتون در مشهد افتتاح شد تله تجمل | وقتی لوازم‌التحریر به عاملی برای رقابت تبدیل می‌شود میزان مشارکت والدین در نوشتن تکالیف بچه‌ها چقدر است؟ انتصاب دو مشاور زن برای معاونت علمی ریاست جمهوری ویدئو | لحظه حاضر نشدن تیم شطرنج بانوان ایران مقابل رژیم صهیونیستی هدیه متفاوت جمعی از دختران نوجوان حافظ قرآن به امام رضا(ع) پادکست | گشت و گذار از جغرافیای علمی تا جغرافیای زندگی تشکیل خانواده نقشه دشمن را زمین می‌زند | علیه دختران ایران جنگ ترکیبی راه انداخته‌اند تاثیر رسانه‌ها بر تصویر ذهنی دختران از بدن خود تکریم بانوان واقف رضوی | بیش از ۵۰ درصد واقفان امام رضا (ع) بانوان هستند پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | استفاده از ارث تنها از سوی برادرم امکان دارد؟ آلزایمر در زنان دو برابر مردان است
سرخط خبرها
سهم بانوان هنرمند خراسان رضوی از هنر‌های تجسمی استان چقدر است؟

سهم بانوان هنرمند خراسان رضوی از هنر‌های تجسمی استان چقدر است؟

  • کد خبر: ۲۹۰۴۵۷
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱
زنان پا به پای مردان در عرصه هنر فعالیت چشمگیری داشته‌اند، به طوری که برگزاری بسیاری نمایشگاه‌ها از سوی این گروه از بانوان در خراسان رضوی انجام شده است.

مهدیه قمری| شهرآرانیوز، نستعلیق از لابلای قرن‌ها، گذشته و پابه‌پای دهه‌ها و سال‌ها همیشه در جریان بوده و با تمام فراز و فرودهایش غالبا در صحنه‌های هنر ایرانی اسلامی جایگاهی قابل اعتنا داشته و به عنوان گزینش اول و خط اصلی ایرانیان مورد اقبال و حمایت بوده و هست.
این سطر‌ها را استاد محسن توسلی از اساتید پیشکسوت و مجرب نقاشی‌خط با عنوان «شکسته در بستر خلاقیت و معاصریت» نوشته و نخستین تابلویی است که با ورود به فضای هنری نگارخانه رضوان چشمم به آن می‌افتد، نمایشگاهی که به مدت یک هفته آثار شاگردان استاد علی رضوانی را برای علاقمندان به نمایش گذاشته است، ۳۰ اثر از ۵۱ هنرمند، آثاری که بیشتر از بانوان خوشنویس که هر کدام درجه ممتازی و فوق ممتازی دارند، تشکیل شده است.

بانوان خوشنویس استان این هنر را تسخیر کرده‌اند

وقتی به تماشای آثار زیبایی که متعلق به بانوان هنرمند است نگاه می‌کنم، به این سئوال می‌اندیشم که در میان جایگاه عظیم خوشنویسی در نزد ایرانیان، سهم بانوان هنرمند چقدر است؟

خیلی زود به پاسخ سئوالم می‌رسم، زیرا محمود جمالی مدیر نگارخانه رضوان که در کنار یک تابلوی خوشنویسی ایستاده را می‌بینم و از او می‌پرسم، چه تعداد از هنرمندانی که در این نگارخانه اقدام به برگزاری نمایشگاه آثار هنری خود می‌کنند، بانوان هستند و او پاسخ می‌دهد: سهم بانوان در هنر‌های تجسمی بیشتر است، همچنین تعداد بانوانی که در رشته‌های نگارگری و تذهیب آثار خود را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند بیشتر از بانوان هنرمند در رشته‌های هنری دیگر است.

به گفته مدیر نگارخانه رضوان، هنر‌های خوشنویسی، نقاشی، عکس و گرافیک در رتبه‌های بعدی هنر‌های تجسمی قرار می‌گیرد که بانوان هنرمند آثارشان را در این رشته در نگارخانه رضوان تاکنون به نمایش گذاشته‌اند.

او معتقد است بانوان هنرمند نیاز به تشویق یا حمایت نگارخانه‌ها ندارند، زیرا تعدادشان بیشتر از آقایان است و عمدتا آثاری که به نمایش می‌گذارند با استقبال علاقمندان رو به‌رو می‌شود.

برگزاری نمایشگاه به رشد هنرمندان کمک می‌کند

لیلا اعلمی مسئول اجرایی این نمایشگاه است، او که در حال صحبت با تعدادی از بانوان هنرمند است، به خبرنگار سرویس شهربانو در شهرآرانیوز می‌گوید: هنر خوشنویسی نیازمند صبر و حوصله است و عمدتا بانوان این دو عنصر را برای خلق یک اثر فاخر هنری آن هم خوشنویسی دارند.
به گفته او، بیش از ۶۰ درصد آثار این نمایشگاه متعلق به بانوان است.

این در حالی است که او در میان صحبت‌هایش بانوان هنرمندی را به من معرفی می‌کند که هر کدام درجه ممتازی یا فوق ممتازی دارند و سال‌ها در این عرصه فعالیت داشته‌اند.

به باور اعلمی، برگزاری نمایشگاه به رشد هنرمندان کمک می‌کند و هر زمان که این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود علاقمندان زیادی از آن بازدید می‌کنند.

لزوم جسارت و انگیزه بیشتر بانوان هنرمند در عرصه هنر‌های تجسمی

استاد محسن توسلی در میان اساتید پیشکسوتی است که در حال بازدید از این نمایشگاه بود، او که سال‌هاست در رشته نقاشی خط فعالیت دارد، می‌گوید: در گذشته هنر در سلطه آقایان بود، اما در سال‌های اخیر شاهد هستیم که بانوان هنر‌های تجسمی به ویژه خوشنویسی را در سلطه خود قرار داده‌اند.

او معتقد است، تا چند سال آینده بانوان خوشنویس، آقایان را در هنر خوشنویسی جا می‌گذارند، اما لازم است این گروه از بانوان جسارت و انگیزه بیشتری داشته باشند و بیشتر از گذشته اقدام به برگزاری نمایشگاه، شرکت در جشنواره‌های مختلف و ... کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.