محدودیتی برای حضور زنان در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد نقش ماندگار نجوم در زندگی تنها بانوی شورای شهر مشهد سهم بانوان هنرمند خراسان رضوی از هنر‌های تجسمی استان چقدر است؟ خرید جهیزیه بر عهده مرد است یا زن؟ برگزاری کارگاه آموزشی زوجین «بهشت پنهان» در مشهد برگزاری دوره آموزشی زوجین در طرح «زندگی به سبک رضوی» در مشهد پدر؛ قهرمان جذاب زندگی دختر دبیرستان دخترانه نرجس خاتون در مشهد افتتاح شد تله تجمل | وقتی لوازم‌التحریر به عاملی برای رقابت تبدیل می‌شود میزان مشارکت والدین در نوشتن تکالیف بچه‌ها چقدر است؟ انتصاب دو مشاور زن برای معاونت علمی ریاست جمهوری ویدئو | لحظه حاضر نشدن تیم شطرنج بانوان ایران مقابل رژیم صهیونیستی هدیه متفاوت جمعی از دختران نوجوان حافظ قرآن به امام رضا(ع) پادکست | گشت و گذار از جغرافیای علمی تا جغرافیای زندگی تشکیل خانواده نقشه دشمن را زمین می‌زند | علیه دختران ایران جنگ ترکیبی راه انداخته‌اند تاثیر رسانه‌ها بر تصویر ذهنی دختران از بدن خود تکریم بانوان واقف رضوی | بیش از ۵۰ درصد واقفان امام رضا (ع) بانوان هستند پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | استفاده از ارث تنها از سوی برادرم امکان دارد؟ آلزایمر در زنان دو برابر مردان است
سرخط خبرها
نقش ماندگار نجوم در زندگی تنها بانوی شورای شهر مشهد

نقش ماندگار نجوم در زندگی تنها بانوی شورای شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۰۴۶۰
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۳
حتی فکرش را نمی‌کرد روزی در دانشگاه رشته‌ای را بخواند و ادامه دهد که از آن متنفر بود؛ اما بازی روزگار او را به سمت فیزیک و بعد هم نجوم کشاند تا با آن، دنیای جدیدی برای خود بسازد.

به گزارش شهرآرانیوز، از همان ابتدا، درسش خوب بود و جزو شاگرد زرنگ‌های کلاس بود. همه معلم‌ها روی او حساب دیگری باز می‌کردند؛ اما صفحه روزگار جوری برایش رقم خورد که زمان کنکور، به بدترین شکل ممکن توانست آزمون بدهد و به قول خودش، او که همیشه نتیجه آزمون‌های شیمی‌اش، ۹۰ و ۹۵ درصد بود، اما در کنکور حتی یک تست را هم نتوانست جواب بدهد و در نهایت، فیزیک را میان انتخاب رشته‌اش قبول شد.

تصمیم گرفت سال بعد کنکور بدهد تا در دانشگاه‌های برتر کشور قبول شود؛ اما باز هم بازی سرنوشت، معلمش را سر راهش قرار می‌دهد و وقتی از تصمیمش آگاه می‌شود می‌گوید: «این کار را نکن سلیمی، با شناختی که از تو دارم هرجا بروی موفق می‌شوی. رشته‌ای را که آوردی ادامه بده.»

فاطمه سلیمی‌ که امروز عضو شورای شهر مشهد مقدس است و ریاست کمیسیون ویژه بانوان و خانواده را به عهده دارد، همان دختری است که حدود ۲۰ سال پیش، بازی سرنوشت او را به سوی ادامه تحصیل در رشته فیزیک کشاند و اکنون در مقطع دکترای فیزیک هسته‌ای، مشغول تحصیل است و ۱۸ سال در این حوزه علاوه بر مسئولیت‌های مختلف در مجموعه شهرداری مشهد، تدریس می‌کند.

در ادامه به بخشی از زیست تجربی فاطمه سلیمی‌که در «دوشنبه‌های تجربه» کمیسیون بانوان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تعدادی از زنان شاغل و کارآفرین به اشتراک گذاشت را می‌خوانید.

فیزیک، فرهنگسرای غدیر، نجوم

فیزیک می‌شود دنیای سلیمی و با همین عنوان کارش را در خانه نجوم فرهنگ سرای غدیر آغاز می‌کند و هشت ماه بدون حقوق کار می‌کند. در همان مدت اندک خودش را به دیگران اثبات می‌کند. صورت‌های فلکی را در زیرزمین فرهنگسرا با کمترین هزینه طراحی می‌کند و دانش‌آموزان مدارس برای بازدید به آنجا می‌آیند.

این فعالیت‌ها باعث می‌شود توجه به علم نجوم در شهرداری رونق بگیرد و فرهنگسرای نجوم در پارک کوهسنگی احداث شود. فرهنگسرایی که صورت‌های فلکی را با کمترین هزینه و همراه با بازی طراحی کرده بود تا دانش آموزان و نوجوانان از سراسر مشهد به این دنیای زیبا پا بگذارند و نجوم را یک امر دست نیافتنی نبینند.

خوب یادم است آن روز‌ها را و بازدیدی که خودم به همراه برخی نوجوانان از این خانه نجوم داشتیم را هرگز یادم نمی‌رود و امیدوارم دوباره آن روز‌ها برای نوجوانان و دانش آموزان و حتی جوانان این شهر پا بگیرد.

برای تقویت عزت نفس نیازی به کلاس نیست

فراگیری یک مهارت به دختران و استفاده از آن خودش باعث اعتماد بنفس می‌شود تا به خودش افتخار کند. ما در زیرزمین فرهنگسرا، صورت‌های فلکی را روی هر دیواری نقاشی کردیم. از اسباب بازی‌هایی مثل توپ و برچسب‌های ستاره‌ای و کمی رنگ با کمک دختران فعال واحد نجوم این کار را انجام دادیم. همزمان برای آنها دوره آموزشی برگزار می‌کردیم و کم کم خودشان این صورت‌های فلکی را به بازدیدکنندگان توضیح می‌دادند.

یکی از دختران علاقمند در شهرک شهید بهشتی که به شهرک عرب‌ها معروف است به عنوان مترجم نجوم به زبان عربی با ما همکاری می‌کرد. من همیشه معتقد بودم برای ایجاد عزت نفس به دخترانمان نیاز نیست کلاس عزت نفس برگزار کنیم. اگر مهارتی به او بیاموزیم و بتواند از آن استفاده کند شخصیتش شکل می‌گیرد و به آن افتخار می‌کند.

ترکیب علم و تجربه در شهرداری

یادم می‌آید وقتی برای نخستین بار سعی کردم نجوم را در فرهنگسرا‌ها گسترش دهم یکی از همکاران به من گفت «شهرداری جای کار علمی نیست» و من همیشه می‌گفتم «چرا فکر می‌کنید مردم باید شهرداری را با لباس نارنجی بشناسند.» و سعی کردم در راستای ترکیب علم و تجربه ورود کنم چرا که باور دارم ارتباط بین کار‌های علمی و اجرایی، نتیجه‌ای منحصر بفرد خواهد داشت که به نفع مردم است. ترویج علم در کف جامعه برای من مهم بود و ما با نجوم به درآمدزایی رسیدیم در صورتی که خیلی از مردم گمان می‌کردند با آن نمی‌توان پول درآورد. همینطور برای بسیاری از رشته‌های علمی دیگر، اما اگر به هرکدام توجه ویژه‌ای شود راه‌های کسب درآمد آن هم مشخص می‌شود.

نقش ماندگار نجوم در زندگی تنها بانوی شورای شهر مشهد

نقش نجوم در زندگی فردی

هر کسی باید یک دوره نجوم را بگذراند. نجوم به انسان جهان بینی شگرفی می‌دهد که شاید در علوم دیگر نتوان آن را بدست آورد. اینکه انسان نسبت خود را با کهکشان‌ها و سیارات و صور فلکی بسنجد و در آنها عمیق شود به عظمت خلق آنها توسط خداوند پی می‌برد.

وقتی خدا، این همه زیبایی و عظمت را خلق کرد حرفی نزد؛ اما وقتی انسان را خلق کرد گفت «فتبارک الله احسن الخالقین». این سوال همیشه در ذهنم وجود داشت و دارد که دایره اثر انسان در جهان هستی چیست؟

شاید بنظر من و شما نیاید، اما گاهی یک حرف یا اشاره به قدری اثرگذار است که ما خودمان متوجه نیستیم، اما اثر آن در طول زمان همیشه وجود دارد. مثل حرف معلمم که باعث شد من رشته فیزیک را ادامه دهم و اگر او را آن روز در خیابان نمی‌دیدم معلوم نبود امروز کجا هستم و چه می‌کنم. این سوال که انسان قرار است در جهان چه کند و من چه نقشی در عالم هستی دارم همیشه در ذهنم بوده و هست.

اقدامات سخت افزاری، نرم افزاری در شورای شهر

امروز که به اینجا رسیدیم سلیمی نزدیک به ۲۰ سال تجربه کار در مجموعه‌های مختلف شهرداری را داشته است. او می‌گوید برای فهم هر حوزه‌ای تلاش کرده ابتدا در مقام کارشناس حضور داشته باشد و بعد پشت میز مدیریت بنشیند چرا که نگاه کارشناسی به مسائل می‌تواند از یک فرد، مدیر خوب بسازد و لازم است این فرایند ساختاری طی شود تا در تصمیم گیری‌ها نیز موضوعات مختلف را لحاظ کند.

تجربه کارشناسی در حوزه‌های فرهنگی، طرح و برنامه، امور مالی و اجرایی را داشته و امروز در مقام رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای شهر مشهد و تنها بانوی عضو شورا فعالیت می‌کند. به زعم او کار برای خانم‌ها در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری باید اتفاق بیفتد. هم زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود و هم توجه به ابعاد روانی و شناختی زندگی شهری.

توسعه بوستان‌های ویژه بانوان، اتوبوس سلامت، مراکز رویش در حاشیه شهر، توسعه مسیر‌های دوچرخه سواری ویژه بانوان در بوستان ها، تهیه میدل باس‌های دو در از جمله برنامه‌های سخت افزاری بوده است.

ایجاد باشگاه «باهم» ویژه زوجین، باشگاه «مانا» ویژه نوجوانان، حمایت از دختران ورزشکار و بانوان کارآفرین، ورزش صبحگاهی رایگان برای بانوان و به زودی راه اندازی برنامه‌ای با عنوان «صدای پای زندگی» ویژه مادران باردار از جمله برنامه‌های نرم افزاری در حوزه زنان و خانواده است.

رسانه نقطه ضعف فعالیت‌های بانوان است

رسانه و توجه به این موضوع مهم از دیگر دغدغه‌های سلیمی بود که در این رویداد تجربه محور بیان کرد.

به اعتقاد سلیمی، رسانه از جمله گلوگاه‌هایی است که زنان باید به آن توجه کنند. همچنین اهالی رسانه نیز به این حوزه ورود کنند. به عنوان مثال چند فیلم از زنان موفق شهر ساخته شده است؟ چه میزان از فعالیت بانوان موفق در رسانه‌ها مطرح شده است؟ رویداد «شهربانو» ویژه معرفی زنان موفق شهر مشهد با حضور بانوان فیلمساز، فیلمنامه نویس و مستندساز مشهد و ایران برگزار شد تا به معرفی این زنان در قاب تصویر بپردازند.

یکی از کار‌هایی که ما در این زمینه انجام دادیم برگزاری رویداد بین‌المللی «خورشید» بود که از ۴۷ کشور، ۱۰۰ زن خبرنگار دعوت شدند تا از دید آنها مشهد و ایران معرفی شود. خدماتی که ما در شهر مشهد داشتیم برایشان جالب توجه و البته غیر قابل باور بود؛ مثل پارک مادر و کودک، تمیزی شهر یا تحصیل بانوان در دانشگاه‌ها یا چایخانه حرم امام رضا (ع) و ....

خبرنگار زن آمریکایی وقتی به ایران آمد بعد از بازدید‌ها نخستین توییتی که زد این بود «سلام. من از ایران به شما پیام می‌دهم. ایران آنچه فکر می‌کنید نیست.»

خب این تغییر نگاه برای ما در عرصه بین‌الملل مهم است. ما نباید خود را در حوزه‌های بین‌الملل دست کم بگیریم؛ اتفاقا بنظر من بانوان مشهدی باید بزرگ فکر کنند و جایگاه خود را در حوزه‌های فراملی حفظ و تقویت کنند.

یکی دیگر از اقدامات کمیسیون بانوان و خانواده در حوزه رسانه، راه اندازی سایت «شهربانو» ویژه زنان است. «شهردخت» ویژه دختران و «جهان بانو» در حوزه بین الملل نیز به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

کار‌ها را مسئله محور انجام دهیم

من همیشه در کارهایم مشورت می‌کنم و از مشورت اقشار مختلف جامعه بهره می‌برم. حتی من از کمک فکری کودکان و نوجوانان هم استفاده می‌کنم. یک بار کودکان ۳ تا ۶ سال را به صحن شورا آوردیم و نظرشان را نسبت به شهر پرسیدیم. یکی شان گفت «پارک که می‌رویم بپر بپر ندارد»، دیگری گفت «همیشه شهر پر از دود است و سرفه می‌کنم». همین نظرات ساده برای ما مهم بود و باعث شد در بوستان ها، بازی‌های هیجان محور را هم در نظر بگیریم یا به حمل و نقل عمو‌می‌بیشتر توجه کنیم.

مشهد شهر امام رضا (ع) است. ما برای زیباسازی و حفظ آن تلاش می‌کنیم. برنامه‌هایی که در مدیریت شهری اتفاق می‌افتد باید مسئله محور با نگاه به آینده باشد. کار‌های مقطعی آسیب زاست. به عنوان مثال مشهد شهر کم آبی است به همین دلیل به سراغ ساخت تصفیه خانه‌ها رفتیم تا آب شرب ارزان قیمت به دست مردم برسد. آبیاری فضای سبز تا چند سال آینده تنها با پساب است. جداسازی آب شرب از خام و دیگر اقدامات زیرساختی در حوزه مدیریت شهری، از جمله کار‌هایی است که در حال انجام است.

مادر، مادر، مادر

سلیمی همه اینها را گفت و بعد به نقش مادر در زندگی اش اشاره کرد و از همسرش که پا به پای او تا اینجا آمده است قدردانی کرد. 
«ما ۱۰ خواهر و برادر بودیم. مادرم به قدری در تربیت فرزندان خود کوشا بود و هست که همیشه از او مشورت می‌گیرم و می‌خواهم برایم دعا کند. هر کدام از ما در هر شغل و حرفه‌ای که هستیم پیشرفت کردیم. یکی خلبان شده، دیگری پزشکی خوانده و .... من هنوز هم هر اتفاقی می‌افتد با مادرم صحبت می‌کنم.

همیشه گفته‌ام به جای اینکه با من صحبت کنید بروید با مادرم حرف بزنید. ببینید چه کرده که توانسته تا این حد در تربیت فرزندانش موفق شود. حتی نوه‌ها هم از این نعمت بهره می‌برند. خانم‌هایی که نخبه و باهوش هستند باید فرزندانی از نسل خودشان به دنیا بیاورند و تربیت کنند تا آنها آینده این جامعه را بسازند.»

ما خادم امام رضاییم

جلسه تقریبا به پایان رسیده است و برخی خانم‌ها که تا این لحظه شناختی نسبت به تنها بانوی عضو شورای شهر نداشتند شیفته او شدند. این را می‌شد از تشویق‌های حاضران میان صحبت‌های سلی‌می‌فهمید.

سلیمی‌ بعد از تشویق ها، تشکر می‌کند و به عنوان پایان بندی حرف‌هایش، جمله‌ای می‌گوید که آن را چندین بار از بان خودش شنیده‌ام.

«مشهد شهر امام رضا (ع) است. خدا به ما توفیق داده تا در این شهر زندگی کنیم و خادم امام باشیم. خاد‌می‌فقط به کفش جفت کردن نیست. هر کسی در هر جایی که هست اگر قد‌می‌برای شادی دل امام رضا (ع) و زائرانش انجام دهد خادم است.»

و بعد ادامه می‌دهد: مطمئن هستم هیچ کار انسان بدون نتیجه و اثر نیست و امیدوارم ما هم در این مسیر گام برداریم و اسم‌مان جزو خادمان آقا ثبت شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.