کتاب «دختران ایران» منتشر شد | بازنمایی زندگی زنان تاریخ‌‏ساز برنامه استودیویی «شهربانو» با محوریت ستایش و تکریم زنان موفق ایرانی تولید می‌شود باشگاه فولاد خوزستان سهمیه حضور در لیگ دسته اول فوتبال بانوان کشور را به دست آورد همسر جانباز و خواهر دانشجوی شهید بیژن شیخ پور در ردیف محققان دو درصد دنیا قرار گرفت ۳.۶ درصد جمعیت زندانیان کشور زنان هستند از نظر گردشگران خارجی، کوفته تبریزی و دیزی جزو خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است به دختران فعال در عرصه‌های فناوری کمک خواهیم کرد تا بتوانند بدرخشند کدام لباس‌ها نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند؟ الیکا عبدالرزاقی یکی از چهره‌های ممتاز «جوکر» بانوان لقب گرفت پوشاک سنتی زنان بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده است چقدر می‌توانید روی یک پا بایستید؟ مکمل‌های ورزشی عرضه‌شده در آرایشگاه‌ها خطرناک و غیرمجاز هستند دیگه با پرز لباس‌های بافتنی درگیر نیستی دهمین فرزند یک مادر ۴۰ ساله در شهرکرد متولد شد دانشگاه حضرت معصومه (س) قم به بانوان نخبه فلسطینی و لبنانی بورسیه اهدا می‌کند دوخت ۱۰ هزار چادر نماز برای بانوان غزه و لبنان در حرم مطهر حضرت معصومه (س) بانوان گوینده و چهره معروف حوزه کودک هر شب در «فیلیموکودک» قصه می‌گویند دستاورد بانوان ایران در بازی‌های آسیایی از یک تا ۲ مدال به ۱۳ تا ۱۴ مدال رسیده است
سرخط خبرها
پوشاک سنتی زنان بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده است

پوشاک سنتی زنان بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده است

  • کد خبر: ۲۹۶۸۵۹
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
یک بانوی هنرمند و پژوهشگر برجسته در حوزه لباس های سنتی اقوام مختلف کشور گفت: پوشاک سنتی زنان بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شیوا تبرایی نظری مؤلف کتاب «سوزن‌دوزی‌های آسیانه میانه با محوریت بخارادوزی» است، او به‌کارگیری تکنیک‌های متفاوت، جهت مقاوم‌سازی درز‌ها و لبه‌های خارجی لباس، به‌کارگیری رنگ و گروه‌های رنگی متناسب با ساختار جغرافیا، جانمایی و مکان‌نمایی هوشمندانه سوزن‌دوزی‌ها در لباس و به‌کارگیری تمهیدات مناسب در انتخاب نوع پارچه و نخ به‌کاررفته در سوزن‌دوزی‌ها را فرهنگ‌زا و پیام‌آور می‌داند.

تبرایی می‌گوید: سوزن‌دوزی‌های سنتی ایران نه‌تن‌ها دارای پیام‌های فرهنگی و اقلیمی است بلکه کارکرد‌های حفاظت پایدار و نزدیکی به چرخه طبیعت را نیز شامل می‌شده است.

این هنرمند و پژوهشگر ادامه می‌دهد: در حوزه طراحی لباس نیز تمهیدات دیگری مانند طراحی الگو‌های پایدار منطبق با زیست‌بوم و فرهنگ از قبیل ایجاد برش‌های ویژه در الگوسازی و یا انتخاب نوع پوشش و لباس متناسب با ساختار جغرافیایی اعم از کوچ‌روی و یا یکجا‌نشینی، نوع فعالیت و حرفه، جنسیت و پایگاه اجتماعی و فرهنگی در راه نیل به مد و اندیشه پایدار، مدنظر قرار می‌گرفته است.

او با بیان اینکه در بررسی لباس از نگاه سنت و در جامعه سنتی می‌توان قالب‌های ازپیش‌تعیین‌شده‌ای را درنظر گرفت که هرکدام گروهی از افراد جامعه را در بر می‌گیرد و هر سبک لباس مربوط به قشر یا گروهی از مردم می‌شود.، اضافه می‌کند: قالب‌هایی نظیر مردانگی، زنانگی، اشرافیت، طبقه اجتماعی و شغلی، عوام بودن، تأهل و تجرد از قالب‌های مرسوم لباس در جامعه سنتی است که برای بیان آن موقعیت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو، پوشاک سنتی زنان یکی از آثار بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده و است.

این نویسنده دوخت‌های سنتی ایرانی تأثیر قالب صنعت ابزاری برای سیاست‌ها و تحولات اجتماعی را بر لباس در جوامع بسیار می‌داند. در همه دوران‌ها تحولات اجتماعی سیاسی و جغرافیایی بر جنبه‌های انسان‌شناسانه جامعه‌شناسانه و علمی هنر سوزن‌دوزی تأثیرگذار بوده است. به بیانی دیگر، پرداختن به مباحث علمی مرتبط با هنر سوزن‌دوزی از جمله علوم زیبایی‌شناسی، نمادشناسی، اسطوره‌شناسی، مردم‌شناسی و علوم تجربی مانند شیمی و شاخه‌های مرتبط با شیمی، رنگ، شناخت خواص الیاف، زمین‌شناسی و… در این زمینه تأثیر زیادی داشته و سبب ارائه دیدگاه‌های دقیق‌تر در شاخه دانش سوزن‌دوزی شده است.

منبع: پیام ما

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.