سرخط خبرها
طرح ترافیک در اطراف حرم چندان هم بازدارنده عبور‌ومرور نیست

تردد غیرمجاز ۱۶ هزار خودرو در سال

  • کد خبر: ۳۲۰۴
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
تردد غیرمجاز ۱۶ هزار خودرو در سال
اینکه طرح ترافیک هسته مرکزی چقدر حلال مشکل ترافیک است، هنوز هم محل بحث بسیاری از صاحب‌نظران حوزه شهری است.

از همین رو است که از زمستان سال گذشته حرف و حدیث‌ها برای اجرای طرحی دیگر در این محدوده (اطراف حرم) به میان آمد تا به طریقی این شلوغ‌بازار خودروها را که دیگر قوانین معمولی جواب‌گوی آن نیست، بهبود ببخشد.
ابتدا طرح پولی‌شدن تردد در اطراف حرم به میان آمد که با مخالفت تعداد زیادی از مردم رد شد، بعد از آن هم طرح پیاده‌راه شدن مسیرهای زیادی داده شد که آن هم چندان رضایت متولیان را در پی نداشت. از ابتدای امسال هم صحبت از دریافت عوارض از خودروهای ترددکننده در محدوده طرح ترافیک مطرح شد که مخالف اصلی آن شهردار مشهد است و بعد از آن هم طرح تخفیف در کرایه حمل‌ونقل عمومی در این محدوده برای استفاده‌کنندگان داده شد که همچنان درحال بررسی است.
همه این موضوعات درحالی است که از همان 7سال قبل با دائمی‌شدن اجرای طرح ترافیک، جریمه کردن خودروهای قانون‌شکن هم آغاز شد؛ جریمه‌هایی که همچون خود طرح چندان هم بازدارنده تردد نبودند و نیستند. شهرآرامحله در این شماره نگاهی انداخته است به آمار جریمه‌ها و همچنین تعداد خودروهای قانون‌شکن که بازنگری در برخورد با آن‌ها تا حدودی می‌تواند کارگشای مشکل ترافیک هسته مرکزی مشهد باشد.
تردد فراوان غیرمجازها
طرح ترافیک مشهد برخلاف تهران در نیمه ابتدایی سال روزهای شلوغ خود را از سر می‌گذراند؛ آن هم به این دلیل که تعطیلات نوروزی و تابستان در 6ماه اول هر سال زائران زیادی را از سرتاسر کشور برای زیارت به مشهد می‌کشاند. از همین رو است که وقتی قاسم علی‌پور، رئیس‌پلیس راهور مشهد، می‌خواهد آمار بدهد، ابتدا دست می‌گذارد روی زائرها و می‌گوید: طرح ترافیک مشهد در کل سال چند حالت را تجربه می‌کند؛ ابتدا اینکه در نیمه ابتدایی سال تعداد زائر زیادی به خود می‌بیند، دوم اینکه ساعت آن افزایش می‌یابد که این ساعت هم‌زمان با کم‌شدن زائرها در نیمه دوم سال، کاهش پیدا می‌کند.
آن‌طور که وی گزارش می‌کند، بر همین اساس تعداد خودروهای غیرمجاز ورودی به طرح ترافیک در نیمه ابتدایی هر سال بیشتر پلاک سایر شهرها و در نیمه‌دوم سال بیشتر پلاک مشهدی‌ها را دارد.
به گفته وی، در مجموع سالانه 12 تا 16هزار خودرو به‌صورت غیرمجاز، یعنی در روزهایی که طبق پلاکشان مجوز عبورومرور در طرح را ندارند، وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند و تردد می‌کنند.


نسبت برابر ترددهای غیرمجاز زائران و شهروندان مشهدی
علی‌پور آماری ارائه می‌کند که بر اساس آن در نیمه ابتدایی سال 8 تا10هزار خودرو تردد غیرمجاز در طرح ترافیک داشته‌اند. وی در توضیح این آمار می‌گوید: از این تعداد 50 تا 55درصد مربوط به پلاک‌ خودروهای دیگر شهرهاست که نشان می‌دهد بیشترین تعداد ورودی غیرمجاز به طرح ترافیک در فصل بهار و تابستان مربوط به خودروهای زائران است.
به گفته وی، در نیمه دوم سال نه‌تنها تعداد خودروهای ترددکننده غیرمجاز در طرح ترافیک کاهش پیدا می‌کند، بلکه نسبت زائران به مشهدی‌ها هم برعکس می‌شود.
طبق گزارش‌های رئیس‌پلیس راهور مشهد، در نیمه دوم سال، تعداد خودروهایی که غیرمجاز وارد طرح ترافیک اطراف حرم می‌شوند، بین 4 تا 6هزار متغیر است و بیشتر از نیمی از آن‌ها هم مشهدی هستند.
جریمه‌هایی که پاسخ‌گو نیست
رئیس‌پلیس راهور مشهد میزان جریمه روزانه هر خودرو را برای تردد غیرمجاز در طرح ترافیک هسته مرکزی مشهد، 20هزار تومان اعلام می‌کند که گویا چندان هم بازدارنده تردد نیست.
نگاهی به این آمار نشان می‌دهد که طرح ترافیک حلال مشکلات نیست و اگر قرار است طرح جدیدی برای تعیین نحوه تردد در اطراف حرم جایگزین شود، در نحوه و میزان جریمه‌ها هم باید بازنگری داشته باشد.
گفتنی است؛ از7 سال گذشته طرح ترافیک در هسته مرکزی مشهد دائمی شد که بر اساس آن، تردد در همه خیابان‌های اطراف حرم بر اساس پلاک زوج و فرد باید صورت بگیرد. حال بعد از گذشت سال‌ها که بر میزان ترافیک در این محدوده افزوده شده، طرح جز در میزان مساحت و ساعت، تاکنون تغییری نکرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->