به گزارش شهرآرانیوز؛ الهام مروتی با اشاره به اینکه خانواده بهعنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعی، نقشی اساسی در شکلگیری شخصیت افراد و پرورش استعدادهای آنها ایفا میکند، اظهار کرد: این نهاد، نهتنها محیطی امن برای رشد و پرورش اعضا فراهم میآورد، بلکه میتواند بهعنوان یک پشتیبان قوی برای تحقق آرزوها و اهداف افراد در زمینههای مختلف، از جمله حوزه اقتصاد، کسبوکار و کارآفرینی، عمل کند.
وی با اشاره به اینکه برخی نظریهپردازان این عرصه معتقدند خانواده میتواند بهعنوان یک شتابدهنده طبیعی برای رشد کارآفرینی عمل کند، افزود: این کارشناسان معتقدند، با ایجاد یک محیط حمایتی و فراهمکردن منابع لازم، خانوادهها میتوانند به افراد کمک کنند تا پتانسیلهای خود را شکوفا کرده و به کارآفرینان موفقی تبدیل شوند.
دبیر هسته اشتغال اندیشکده بانوان جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س) بیان کرد: پژوهشگران مرکز مطالعات توسعه سیاسی و اجتماعی دانشگاه چینی هنگ کنگ و مرکز جهانی تحقیقات کسبوکار خانوادگی دانشگاه تسینگ هوا در پژوهشی به این نتیجه رسیدهاند که کاهش نرخ باروری و کوچکشدن خانوادهها در بسیاری از جوامع، این نقش را تحت تأثیر قرار داده و تحولات زیادی در ساختار خانواده به وقوع پیوسته است که در نهایت میتواند بر بازار، کسب و کارها و همچنین کارآفرینی اثرگذار باشد.
مروتی با بیان اینکه این پژوهشگران دریافتند، خانوادههای کوچکتر، شبکههای حمایتی کمتری برای افراد فراهم میکنند و در نتیجه، ریسکپذیری و توانایی افراد برای شروع کسبوکار کاهش مییابد، گفت: به نظر میرسد کاهش نرخ باروری و کوچکشدن خانوادهها، به طور مستقیم و غیرمستقیم بر توانایی افراد برای کارآفرینی تأثیر میگذارد. این روند، ضمن تضعیف شبکههای حمایتی و تغییر در ارزشها، منابع مالی و انسانی موردنیاز برای راهاندازی کسبوکار را نیز کاهش میدهد؛ بنابراین، برای تقویت روحیه کارآفرینی در جوامع، توجه به نقش خانواده و ارائه سیاستهایی برای حمایت از خانوادهها و افزایش نرخ باروری ضروری است.
منبع: جامعه اندیشکده ها