پیام مهم پزشک فوق‌تخصص نوزادان از جوار حرم قمر بنی‌هاشم برای مادران باردار + ویدیو آنها که تاریخ را گریستند، حماسهٔ حسینی را جاودانه ساختند چرا «عذرخواهی مشروط» سمی مهلک در زندگی مشترک است؟ ایجاد فاصله عاطفی میان زن و شوهر‌ها در میانه زندگی مشترک چه دلایلی دارد؟ روایتی از حمایت پدر صنعت موشکی از تحقق رویای دختران کوهنورد ایرانی در یک مستند بررسی نقش حماسی حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا| رسالتی که تکمیل شد خانه‌داری| شستن برنج یک مزیت مهم دارد ویژگی‌های بارز حضرت‌ام‌البنین (س)؛ مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل (ع) ضرورت تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان سیستان و بلوچستان رهبر شهید چه میراثی برای حمایت از زنان در برابر خشونت به جا گذاشتند؟ دختران ترامپولین‌کار ایران بعد از ۴۷ سال به بازی‌های آسیایی ناگویا رسیدند حضرت زینب (س)، تجلی مفهومی فراتر از مقاومت زنان، پایه‌های اصلی پایداری اجتماعی در جامعه| اثرگذاری نهاد خانواده در جنگ تحمیلی دیده شد چرا همسرتان از دستتان عصبانی است؟ | قاتل خاموشی که بلد نیستید و رابطه‌تان را نابود می‌کند برداشت نادرست برخی از کاربران، چالش ایجاد کرد| بازنشر خبر فوت «پیرترین زن ایران» پس از ۸ سال راز روضه‌‌های محرم بی‌بی‌جان که ۲۳ سال است در مشهد تعطیل نشده دعوا بر سر جای پارک خودرو در مشهد، جان دختر جوان را نجات داد | راز بزرگی که در کلانتری سجاد برملا شد تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه زنان و خانواده، محور گفت و گوی تلفنی زهرا بهروز آذر و همتای تاجیکستانی چای سبز جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی سالم دارد| معرفی مهم‌ترین خواص نکات مهمی که برای پخت و توزیع غذای نذری باید رعایت شود
سرخط خبرها
برگزاری دومین جلسه کارگروه زنان روستایی و عشایری

برگزاری دومین جلسه کارگروه زنان روستایی و عشایری

  • کد خبر: ۳۳۶۲۶۸
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۸
دومین جلسه کارگروه زنان روستایی و عشایری که به استناد احکام مندرج در برنامه هفتم توسعه و مصوبات شورای عالی اشتغال تشکیل شده و با هدف نظام‌مند کردن مسائل و نیاز‌های خاص زنان ساکن در این مناطق فعالیت می‌کند، برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دومین جلسه کارگروه زنان روستایی و عشایری با حضور زهرا بهروزآذر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، مدیران و مشاوران دستگاه‌های اجرایی، تسهیل‌گران، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه روستایی و عشایری و با هدف بررسی نظام مسائل زنان ساکن در مناطق روستایی و عشایری و تدوین راهکار‌های مؤثر برای توان‌افزایی آنان برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حاضران با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به بررسی اسناد بالادستی مرتبط پرداختند؛ از جمله سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، سند توسعه امور زنان و خانواده و مصوبات شورای عالی اشتغال. این اسناد، چارچوب حقوقی و راهبردی مداخلات و سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه را مشخص می‌کنند.

پس از آن، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برنامه‌های اجرایی خود را در زمینه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری تشریح کردند. این برنامه‌ها شامل توسعه ورزش بانوان، تقویت نقش زنان در زنجیره‌های ارزش کشاورزی، حمایت از فعالیت‌های اشتغال‌زا و گسترش خدمات اجتماعی در مناطق هدف بود که مورد بحث و بررسی اعضای کارگروه قرار گرفت. همچنین مقرر شد سایر دستگاه‌ها نیز مهم‌ترین مسائل مرتبط با حوزه مأموریتی خود را همراه با تحلیل زمینه‌ای، راهکار‌های پیشنهادی و اقدامات قابل اجرا برای بررسی در جلسات آینده ارائه دهند.

در ادامه، مسائل کلیدی زنان روستایی و عشایری از جمله دسترسی به خدمات بهداشتی، ورزشی، فرهنگی، اوقات فراغت، اورژانس اجتماعی و نیز حفظ هویت فرهنگی، قومی و تاریخی جوامع محلی مورد توجه قرار گرفت. اعضای جلسه تأکید کردند که هر گونه برنامه‌ریزی باید با احترام به اصالت و میراث ناملموس این جوامع انجام شود.

در بخش پایانی نشست، زهرا بهروزآذر بر نقش راهبردی جامعه مدنی در فرآیند توانمندسازی تأکید کرد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان پل ارتباطی میان دولت و جامعه، نقش مؤثری در شناسایی نیازها، ارتقای آگاهی و فراهم‌سازی فرصت‌های توسعه‌ای برای زنان روستایی و عشایری دارند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دولت باید نقش تسهیل‌گر را ایفا کند نه جایگزین جامعه مدنی، اظهار داشت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی و مشارکت سمن‌ها می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی و تحقق عدالت اجتماعی در مناطق محروم منجر شود.

وی همچنین با اشاره به سیاست کلان معاونت زنان و خانواده تصریح کرد هدف آن است که هر زن، در هر سطح و جایگاهی، یک گام به پیش برداشته و زندگی باکیفیت‌تری تجربه کند.

کارگروه زنان روستایی و عشایری به استناد احکام مندرج در برنامه هفتم توسعه و مصوبات شورای عالی اشتغال تشکیل شده و با هدف نظام‌مند کردن مسائل و نیاز‌های خاص زنان ساکن در این مناطق فعالیت می‌کند. این کارگروه بستری برای هم‌افزایی و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، فعالان مدنی و متخصصان توسعه فراهم می‌آورد و جلسات آن به‌صورت مستمر در معاونت زنان و خانواده برگزار می‌شود.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.