پرسش‌های حقوقی بانوان | راهکار اثبات قصور پزشکی برای سقط جنین سقط جنین میان قانون، اجبار و واقعیت‌های زندگی زنان خانواده، خط مقدم انقلاب اسلامی انجام تست‌های روان‌شناسی در دوران بارداری سهم ۲۵ درصدی زنان در حوزه وکالت و کارشناسان رسمی کشور اجرای پویش با محوریت صلح و سازش در دادگستری قم فتنه انگیزی نرگس محمدی در مراسم هفتم خسرو علیکردی| آیین سوگواری یا خودنمایی سیاسی؟! حمایت اجتماعی از دختران، کلید پیشرفت کشور کامبک تماشایی تیم باتسام برابر تیم کاسپین تهران در لیگ برتر بسکتبال بررسی عملکرد تیم ملی هندبال بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان چرا فعالیت زنان در صنعت گردشگری اهمیت دارد؟ زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، الگویی بی‌نظیر برای زوجین زنان چادری در سینمای ایران | الگو‌های دیده‌نشده و کلیشه‌هایی که تکرار می‌شوند پوششی که آرامش و زیبایی می‌آفریند | روایت بانویی که حجاب را خلاقانه بازتعریف کرده است درمان ناباروری در ایران در حال پیشرفت است تساوی نماینده خراسان رضوی در هفته ششم لیگ برتر فوتسال زنان «آن شهر شاید!» | روایتی از زنانی که برچسب نمی‌پذیرند من هنوز مادرم
سرخط خبرها
بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام

بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام

  • کد خبر: ۳۴۲۹۸۵
  • ۱۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۶
یک استاد حوزه علمیه با بررسی ابعاد مختلف خانه‌داری و اشتغال زنان در خانواده از دیدگاه اسلام، گفت: در اسلام به نقش سنتی زنان در خانه‌داری و نیز حقوق اجتماعی آنان توجه ویژه‌ای شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معصومه ظهیری اظهار کرد: در اسلام به نقش سنتی زنان در خانه‌داری و نیز حقوق اجتماعی آنان توجه ویژه‌ای شده است، آیات و روایات متعددی در این راستا وجود دارد که می‌توان به آنها استناد کرد.

وی افزود: قرآن کریم در آیه ۳۴ سوره نساء می‌فرماید؛ «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَیٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ...، مردان سرپرست زنانند، به دلیل برتری‌هایی که خدا برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده و به دلیل انفاقی که از اموالشان می‌کنند...» این آیه به مسئولیت مرد در تأمین معاش خانواده اشاره دارد، اما به معنای ممنوعیت کار زنان نیست، زیرا در روایات، خانه‌داری زنان به عنوان یک عمل ارزشمند تلقی شده است و پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند؛ «جهاد المرأة حسن التبعل، جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است»، اما این موضوع نیز به معنای انحصار نقش زن به خانه‌داری تلقی نمی‌شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اسلام با کار زنان در صورت رعایت موازین شرعی (حفظ حریم، عدم اختلاط نامشروع، رضایت شوهر در ازدواج) مخالفتی ندارد و حضرت خدیجه (س) یکی از موفق‌ترین زنان تاجر در عصر خود بودند، در فقه اسلامی نیز، درآمد زن متعلق به خودش است و مرد حق تصرف در آن را ندارد (مگر با رضایت زن) که در پایان می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد؛ اسلام خانه‌داری را ارزشمند می‌داند، اما آن را تنها نقش زن نمی‌داند و اشتغال زنان نیز در صورت حفظ تعادل در خانواده و رعایت موازین شرعی جایز و حتی در برخی موارد (مانند نیاز مالی یا تخصص اجتماعی) پسندیده است، زیرا این موضوع تأکید بر تعادل بین نقش خانوادگی و اجتماعی زن می‌کند.

ظهیری با اشاره به اینکه حضور زنان در عرصه‌های تخصصی و مدیریتی به عدالت جنسیتی کمک می‌کند، یادآور شد: از دیدگاه جامعه شناسی، سیاست‌گذاری‌های اجتماعی (مانند تسهیلات شغلی برای مادران) می‌تواند پیامد‌های منفی اشتغال زنان را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری حوزه

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.