شیر مادر، ماده‌ای اثرگذار در محافظت از بدن و مغز نوزاد نگاهی به جایگاه خانواده در آثار فرشچیان دستور پخت برشتوک مکعبی شکلاتی در خانه + فیلم دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد: فعالیت مستمر موکب‌های ویژه بانوان در ورودی‌های شهر تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت روانی زوجین در طلاق صوری تک فرزندی، پدیده‌ای رو به رشد در جهان ایجاد چالش‌هایی برای زنان سرپرست خانوار با تغییر ساختار خانواده گفت‌و‌گو با تیام عباس‌نژاد، پدیده ۱۸ ساله و اولین ملی‌پوش تاریخ شمشیربازی بانوان مشهد| دختری با شمشیر پولادین بررسی عملکرد خوب تیم ملی فوتسال بانوان ایران در دیدار با ژاپن توسط فدراسیون جهانی فوتبال کسب مقام چهارم هانیه رستمیان در تپانچه بادی مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا قزاقستان قد کشیدن آیات| درباره هئیت دخترانه حضرت رقیه (س) که با محوریت فعالیت قرآنی ۲ خواهر فعال است درباره خواهر شهید جواد جهانی چه می‌دانید؟ | «جهانی» برای خواهر کتابت قرآن کریم توسط یک بانوی دانشجوی هندی چالشی به نام اختلال یادگیری در کودکان اهمیت بالای سن زنان برای بارداری تثبیت «حقوق اجتماعی زنان» با ظهور اسلام کسب یک رکورد جدید باشگاهی در رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی باشگاه‌های بانوان کشور تجلیل مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی از اولین بانوی اسیر دفاع مقدس «معصومه آباد»، قهرمان استخبارات بعثی‌ها در آغوش گرفتن کودک چه فوایدی دارد؟
سرخط خبرها
نگاهی به جایگاه خانواده در آثار فرشچیان

نگاهی به جایگاه خانواده در آثار فرشچیان

  • کد خبر: ۳۵۳۱۹۰
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۸
اگر آثار استاد فرشچیان را از دریچه‌ی جامعه‌شناسی خانواده نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بوم‌هایش صرفاً صحنه‌هایی زیبا نیستند، بلکه سند‌هایی تصویری از «تصور ایرانیان از خانواده» در دوران معاصرند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود فرشچیان را بیشتر به‌عنوان احیاگر مینیاتور و هنرمندی نوآور می‌شناسیم، اما اگر آثار او را از دریچه‌ی جامعه‌شناسی خانواده نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که بوم‌هایش صرفاً صحنه‌هایی زیبا نیستند، بلکه سند‌هایی تصویری از «تصور ایرانیان از خانواده» در دوران معاصرند.

۱. خانواده به‌عنوان پناهگاه اجتماعی

در جامعه‌ای که خانواده سنتاً مهم‌ترین کانون تربیت و حمایت است، فرشچیان این نقش را در قالبی بصری بازآفرینی کرده است. تابلوی «پناه» تنها یک اثر مذهبی در مورد حضرت علی ع نیست؛ بلکه بازنمای یک الگوی فرهنگی است که حمایت از آسیب‌پذیران—چه فرزند باشد چه یتیم—را وظیفه‌ی خانواده و جامعه می‌داند. این تصویر، بازتاب همان ایده‌ای است که در فرهنگ ایرانی و اسلامی، «کودک بی‌پناه، فرزند همه» تلقی می‌شود.

۲. همبستگی در رنج و شادی

اثر «شکار» با تصویر خانواده آهو در سوگ یکی از اعضایش، استعاره‌ای از تجربه مشترک غم و همدلی است. این تصویر، از سطح روایت حیوانات فراتر می‌رود و پیام اجتماعی می‌دهد: خانواده نخستین شبکه همیاری در زمان بحران است. در ایران امروز که فشار‌های اقتصادی و اجتماعی گاه انسجام خانواده را تهدید می‌کند، چنین تصاویری یادآور ارزش همدلی و پایداری جمعی هستند.

۳. پیوند خانواده و معنویت در فرهنگ ایرانی

در بسیاری از آثار مذهبی فرشچیان، خانواده نه فقط به‌عنوان واحد زیستی، بلکه به‌عنوان «میدان انتقال ارزش‌ها» دیده می‌شود. در روایت‌های اهل بیت (ع) که او به تصویر کشیده، خانواده مرکز رشد ایمان، اخلاق و فداکاری است—مفاهیمی که در فرهنگ ایرانی برای ثبات اجتماعی حیاتی‌اند.

۴. کارکرد هویتی آثار

آثار فرشچیان بخشی از حافظه تصویری جمعی ما را می‌سازند. کودک یا نوجوانی که در خانه یا فضای عمومی چنین تابلو‌هایی را می‌بیند، ناخودآگاه با الگوی خانواده همدل، معنوی و مسئولیت‌پذیر آشنا می‌شود.

۵. پیام اجتماعی ماندگار

فرشچیان در زبان بصری خود، خانواده را مرکز نور، گرما و حیات به تصویر میکشد؛ مفهومی که هم با آموزه‌های دینی همخوان است و هم با تجربه زیسته جامعه ایرانی. در روزگاری که شبکه‌های اجتماعی و فردگرایی مدرن گاه پیوند‌ها را سست می‌کنند، چنین آثاری می‌توانند روایت متفاوتی از «با هم بودن» ارائه دهند؛ روایتی که ریشه در فرهنگ و ایمان دارد.

جمع‌بندی:

آثار فرشچیان در حوزه خانواده، از «پناه» تا «شکار» و صحنه‌های مذهبی خانوادگی، نه‌فقط بازتاب‌دهنده زیبایی‌شناسی ایرانی، بلکه حامل پیام‌های اجتماعی و فرهنگی‌اند. آنها یادآوری می‌کنند که خانواده، نخستین و پایدارترین سنگر همبستگی، اخلاق و امید است. سنگری که جامعه ایرانی بدون آن هویت خود را از دست می‌دهد.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.