حجتالاسلام والمسلمین حسن هاشمی گنابادی | شهرآرانیوز، انقلابی بودن و انقلابی ماندن، از مؤلفههای اصلی استمرار جمهوری اسلامی است. کسانی که قدم در مسیر انقلاب اسلامی گذاشتند، به راه دین، معاد و قرآن باور داشتند و معنویت و اخلاق را نه در حاشیه، بلکه در متن زندگی و سیاست معنا کردند. انقلاب اسلامی بر پایه همین محتوا و هدایت بزرگان دین شکل گرفت و امروز نیز از جامعیتی برخوردار است که جامعه را به سمت کمال و اعتدال سوق میدهد.
جامعهای که اعتقادات دینی در آن عمیق و ریشهدار باشد، جامعهای استاندارد و مقبول است. بر همین اساس، جامعه انقلابی که الگوی خود را ائمه هدی (ع) قرار داده است، نمیتواند دچار بداخلاقی، تفرقه و سستی شود؛ چراکه این ویژگیها با روح انقلابیگری ناسازگار است.
یکی از نشانههای جامعه انقلابی، غیرت دینی و مسئولیتپذیری انسانی است. قرآن کریم و آموزههای اهلبیت (ع) بر این اصل تأکید دارند که انسان در برابر رنج و گرفتاری دیگران بیتفاوت نباشد.
در کلام نورانی حضرت امیرالمؤمنین (ع) آمده است: «هرکس صدای انسانی را بشنود که فریاد میزندای مسلمانان، به فریادم برسید و به او کمک نکند، مسلمان نیست.»
در این بیان، معیار مسئولیتپذیری فراتر از مرزهای دینی و قومی تعریف شده است؛ یعنی هر انسانی در برابر درد و رنج دیگر انسانها مسئول است و جامعه انقلابی نمیتواند نسبت به ظلم و بیعدالتی بیتفاوت بماند.
جامعه انقلابی دچار خودکمبینی نمیشود، زیرا به خدا و هویت خود تکیه دارد. خودکمبینی، انسان و جامعه را به سمت پناه بردن به قدرتهای ظالم سوق میدهد و عزت را از میان میبرد.
در مقابل، جامعهای که انقلابی است، ذلت، اسارت و وابستگی را نمیپذیرد. چنین جامعهای از اعتمادبهنفس، استقلال و ایستادگی برخوردار است و همین ویژگیها زمینهساز پیشرفت واقعی میشود.
باید باور داشت که عزتمندی در انقلابی بودن نهفته است و دستاوردهایی که امروز شاهد آن هستیم، نتیجه همین روحیه انقلابی است. جامعه غیرانقلابی، جامعهای ایستا و بیتحرک است که رشدی نخواهد داشت.
در این میان، خانواده جایگاه ویژهای در نگاه اسلام دارد. خانواده یکی از مهمترین سنگرهای حفظ دین و انقلاب است. اگر خانوادهها انقلابی باشند، جامعه نیز از طریق تربیت صحیح و نیروسازی، در مسیر انقلاب باقی میماند.
در نقطه مقابل، سستی خانوادهها جامعه را به سمت غیرانقلابی و غیردینی شدن سوق میدهد. از همین روست که قرآن کریم توجه ویژهای به نهاد خانواده دارد و پیامبر اکرم (ص) نیز در آغاز رسالت خویش، مأمور به هدایت و تربیت نزدیکترین افراد به خود شد.
خانواده انقلابی، نخستین مدرسه ایمان، اخلاق و مسئولیت اجتماعی است؛ مدرسهای که اگر درست بنا شود، آینده انقلاب را تضمین خواهد کرد.