انتشار برخی آمار‌های نادرست درباره تعداد «مجردان قطعی» در کشور | مجرد بودن با تجرد قطعی متفاوت است افزایش سقف وام برای زنان دهک‌های یک تا ۵ کشور | دسترسی به تسهیلات بانکی تسهیل می‌شود توصیه مادر رهبر شهید به همه مادران: به بچه‌هایتان دروغ نگویید تا آن‌ها هم دروغ نگویند دمپختک گوجه و سیب زمینی، غذایی محبوب و خوشمزه + فوت‌وفن‌های پخت اربعین، وقتی به مشهد می‌رسد رقابت باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان شاخص در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان ضرورت افزایش حضور زنان در عرصه کارآفرینی | کسب و کار‌های سبز در اولویت قرار بگیرند نجات جان مادر باردار سنندجی با یک عمل جراحی دشوار نگاهی به برنامه بازی تیم ملی ایران در رقابت‌های والیبال قهرمانی زنان آسیا میزبانی بوستان «رجا» از بانوان عزادار در دهه پایانی صفر روضه‌ای که پل بود به کوچه پس کوچه‌های مدینه با مصرف روزانه گردو با پوکی استخوان مبارزه کنید انجام کدام فعالیت‌های روزمره در دوران بارداری ممنوع است؟ نحوه تربیت کودک؛ یکی از چالش‌های پیچیده میان والدین و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها شیر مادر؛ معجون ضدسرطان مادر و کودک شارژ کارت امید مادر بیش از ۲۵۷ هزار نفر در تیرماه ۱۴۰۵ اعزام ناهید کیانی به مرحله دوم رقابت‌های گرندپری سال ۲۰۲۶ توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کشور با تأمین ۶۰۰ دستگاه چرخ خیاطی نگاهی به راهبرد‌های تقویت کنشگری زن با محوریت مقاومت از آموزش تا اشتغال؛ روایتی از آموزش خیاطی که به اشتغال بانوان و فعالیت‌های خیرخواهانه رسید
سرخط خبرها
نگاهی به تأثیر منفی نوشیدن قهوه بر افزایش خطر پوکی استخوان

نگاهی به تأثیر منفی نوشیدن قهوه بر افزایش خطر پوکی استخوان

  • کد خبر: ۳۸۰۶۳۹
  • ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۳
براساس پژوهش جدید پژوهشگران استرالیایی، نوشیدن بیش از پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند بر تراکم استخوانی زنان یائسه تأثیر منفی بگذارد، در حالی که مصرف چای ممکن است اثر محافظتی داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) و توده استخوانی مشخص می‌شود و معمولاً تا زمان بروز شکستگی، هیچ علامتی ندارد. این بیماری با افزایش سن، به‌ویژه پس از یائسگی، شایع‌تر می‌شود. سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی و فعالیت بدنی، نقش مهمی در پیشگیری از آن دارد.

مطالعات قبلی درباره نقش نوشیدنی‌های رایجی مانند قهوه و چای بر سلامت استخوان‌ها، نتایجی متناقض داشته‌اند. برای روشن‌ترشدن این رابطه، پژوهشگران استرالیایی داده‌های حدود ۱۰ سال از مطالعه بزرگ شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان (SOF) را که شامل بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ زن ۶۵ ساله و مسن‌تر بود، تجزیه‌وتحلیل کردند. تراکم استخوان ران و لگن این زنان در بازه‌های زمانی مشخص اندازه‌گیری شد و مصرف قهوه و چای آنها نیز از طریق پرسشنامه ثبت گردید.

این یافته‌ها به این معنا نیست که باید قهوه را کاملاً کنار بگذارید. قهوه و چای هر دو نوشیدنی‌های گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که برای سلامت قلب و مغز مفیدند. نکته کلیدی اعتدال است:

اگر عاشق قهوه هستید، مصرف خود را به حداکثر ۳ تا ۴ فنجان در روز محدود کنید؛

چای را به عنوان یک گزینه دوستدار استخوان‌ها در نظر بگیرید؛

برای سلامت استخوان‌ها، بر رژیم غذایی متعادل و شامل غذا‌های سازنده استخوان مانند لبنیات، ماهی‌های کنسروی (به‌ویژه انواعی با استخوان نرم مثل سالمون)، سبزیجات چلیپایی (مانند بروکلی، گل‌کلم، کلم برگ، شلغم و...) و حبوبات و ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن و تمرینات قدرتی تمرکز کنید.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.