آنها که تاریخ را گریستند، آنها که حماسهٔ حسینی را جاودانه ساختند ایجاد فاصله عاطفی میان زن و شوهر‌ها در میانه زندگی مشترک چه دلایلی دارد؟ روایتی از حمایت پدر صنعت موشکی از تحقق رویای دختران کوهنورد ایرانی در یک مستند بررسی نقش حماسی حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا| رسالتی که تکمیل شد خانه‌داری| شستن برنج یک مزیت مهم دارد ویژگی‌های بارز حضرت‌ام‌البنین (س)؛ مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل (ع) ضرورت تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان سیستان و بلوچستان رهبر شهید چه میراثی برای حمایت از زنان در برابر خشونت به جا گذاشتند؟ دختران ترامپولین‌کار ایران بعد از ۴۷ سال به بازی‌های آسیایی ناگویا رسیدند حضرت زینب (س)، تجلی مفهومی فراتر از مقاومت زنان، پایه‌های اصلی پایداری اجتماعی در جامعه| اثرگذاری نهاد خانواده در جنگ تحمیلی دیده شد چرا همسرتان از دستتان عصبانی است؟ | قاتل خاموشی که بلد نیستید و رابطه‌تان را نابود می‌کند برداشت نادرست برخی از کاربران، چالش ایجاد کرد| بازنشر خبر فوت «پیرترین زن ایران» پس از ۸ سال راز روضه‌‌های محرم بی‌بی‌جان که ۲۳ سال است در مشهد تعطیل نشده دعوا بر سر جای پارک خودرو در مشهد، جان دختر جوان را نجات داد | راز بزرگی که در کلانتری سجاد برملا شد تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه زنان و خانواده، محور گفت و گوی تلفنی زهرا بهروز آذر و همتای تاجیکستانی چای سبز جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی سالم دارد| معرفی مهم‌ترین خواص نکات مهمی که برای پخت و توزیع غذای نذری باید رعایت شود دعوای شما با همسرتان، می‌تواند شروع یک خیانت باشد + راهکارها
سرخط خبرها
جوشش فعالیت‌های بشردوستانه زنان به روایت مطبوعات تاریخی

جوشش فعالیت‌های بشردوستانه زنان به روایت مطبوعات تاریخی

  • کد خبر: ۴۰۲۹۸۸
  • ۱۱ فروردين ۱۴۰۵ - ۱۸:۳۱
از وقایع تاریخی که می‌توان به آن اشاره داشت جوشش فعالیت‌های بشر دوستانه زنان است. این گونه اقدامات تاثیرگذار، علاوه بر وقف‌ها که توسط بانوان زائر در حرم مطهر به انجام رسیده است باید در تاسیس بیمارستان نیز جست‌و‌جو کرد.

آذری خاکستر، پژوهشگر تاریخ | شهربانو، مرور مطالب روزنامه‌های دوره قاجار نشان می‌دهند بخش کوتاهی از اخبار روزنامه‌‎ها به زنان اختصاص دارند و اغلب به مسائل خانوادگی، جرم و جنایت و گاهی نیز به موضوع شفا پرداخته‌اند. روزنامه‌های وقایع اتفاقیه، ایران و اختر نیز دربره زنان روایت‌هایی را منتشر کرده‌اند.

روزنامه اختر ۲ محرم ۱۳۰۸ قمری طی خبری به موضوع شفای یکی از زنان از خطه قوچان پرداخته و ماجرا را چنین بیان کرده است: شب سه‌شنبه چهارم ذی‌قعده ضعیفه‌ای از اهل قوچان که مدتی شل و زمین‌گیر بود به روضه مطهره امام هشتم (ع) توسل جسته، مستدعی شفا و نجات بود. چون هیچ خواهنده باعقیدت از آن درگاه روحانی که منشأ فیض است محروم نرفته، ضعیفه عاجزه را نیز صفای نیت درخور تابش مهر مرحمت امام ثامن و ضامن داشته، شفا می‌یابد. لهذا مردم شهر به جنبش درآمده، از وجد این معجزه باهره جشن بزرگی گرفته، همدیگر را تبریک و تهنیت گفتند.

موضوع شفایافتگان در بیشتر روزنامه‌های دوره قاجار بازتاب دارد و در واقع، شفا دور از دید روزنامه‌نگاران نبوده است.

هم‌چنین روزنامه ایران در شماره ۱۰۱۸ به تاریخ ۹ جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ قمری ضمن اشاره به تلگرافی از مشهد به شفا یافتن زنی که با توسل به امام رضا (ع) بهبود یافته را چنین منعکس کرده است: چند روز قبل راپورت تلگرافی از مشهد مقدس رسیده که گویا ضعیفه‌ای که تقریبا یک سال مبتلا به امراض مختلفه و سه ماه بود مفلوج شده بود، شب دوشنبه دوازدهم ربیع‌الثانی در خانه خود به حضرت ثامن‌الأئمه (ع) متوسل شده، به خواب می‌رود و در خواب یکی از ائمه را می‌بیند که می‌فرماید برخیز. وقتی از خواب بیدار شده، می‌بیند هیچ مرضی از او باقی نمانده است. به منزل تولیت رفته، شرح حال خود را بازمی‌گوید. معلوم می‌شود مشارالیه متعلقه یکی از فراشان آستانه مقدسه رضویه است. پس از تحقیق و ثبوت مطلب، به حکم تولیت نقاره‌خانه را نواخته و صحن مطهر را چراغانی کرده‌اند.

همچنین از وقایع تاریخی که می‌توان به آن اشاره داشت جوشش فعالیت‌های بشر دوستانه زنان است. این گونه اقدامات تاثیرگذار، علاوه بر وقف‌ها که توسط بانوان زائر در حرم مطهر به انجام رسیده است باید در تاسیس بیمارستان نیز جست‌و‌جو کرد. بیمارستان «منتصریه» در زمره نخستین مراکز درمانی محسوب می‌شود که یکی از بانوان خراسان آن را تاسیس و وقف کرده است. این بیمارستان از سال ۱۲۹۷ شمسی از محل درآمد املاک موقوفه‌ای که احترام السلطنه قهرمان وقف نموده‌اند در مشهد دایر گردید این بیمارستان دریک قطعه زمین با ۳۵۰۰ ذرع مربع در حاشیه خیابان جنت واقع است که تا امروز مورد استفاده زائر و مجاور قرار گرفته است. همچنین در اسناد و مطبوعات آمده است که در سال ۱۳۲۵ شمسی تعداد ۳۰۰ نوزاد بی سرپرست در مشهد وجود داشتند که شهرداری آن‌ها را بهداری و بهداری برایشان دایه گرفته است و تعدادی از بانوان به همراه بانویی به نام عذرا ضیایی به این کودکان کمک کرده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.