صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو به یک شرط

  • کد خبر: ۱۵۹۸۱
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروبا اعلام اینکه پیشنهاد کرده ایم قیمت مواد اولیه با سازندگان قطعات خودرو به جای دلار، ریال باشد، گفت: در صورت تحقق این موضوع، قیمت کارخانه‌ای هر خودروی تولید داخل تا ۱۰ میلیون کاهش می‌یابد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ مازیار بیگلو امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه پیشنهاد کاهش قیمت مواد اولیه که منشا داخلی دارد، با وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیران ایران خودرو و سایپا مطرح شده است، اظهارداشت: تأکید ما این است که مواد اولیه به قیمت تمام شده به خودروسازان و قطعه سازان اهلیت‌دار عرضه شود.

وی با بیان اینکه فروش مواد اولیه آنهم با نرخ دلار به سازندگان داخلی بزرگترین صدمه را به صنعت خودرو و قطعه سازی وارد کرده است، افزود: پایه قیمت گذاری مواد اولیه در بورس بر مبنای نرخ‌های جهانی است و همین مساله سبب شده مواد اولیه با ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت تمام شده به دست قطعه سازان برسد؛ این نحوه قیمت گذاری مطابق فرمولی در سال ۹۰ در بورس کالا ارائه شده و خواستار آن هستیم که این قانون تعدیل شود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، افزود: اگر قرار باشد قیمت مواد اولیه مان جهانی باشد، اما از نظر نرخ سود بانکی در صدر کشور‌ها باشیم و فشار‌های بیمه‌ای و مالیاتی بر تولیدکنندگان باشد، دیگر فضایی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

بیگلو از انجام کار کارشناسی این انجمن در حوزه کاهش قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: این طرح ظرف هفته آینده نهایی شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: در این حوزه قطعه سازان با خودروسازان و وزیر صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌هایی را صورت داده اند تا بتوان با اجرای این طرح، کاهش قیمت تمام شده را شاهد بود.

*امکان کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو وجود دارد

بیگلو تصریح کرد: هدف ما این است که قیمت مواد اولیه با سازندگان قطعات خودرو با معیار دلار تحویل داده نشود، بلکه واحد پول ما ریال است و باید بر طبق آن مواد اولیه را خریداری کنیم.

این مقام صنفی خاطر نشان کرد: مطابق برآورد‌های اولیه در صورت تحقق این موضوع، قیمت کارخانه‌ای هر خودروی تولید داخل به طور متوسط تا ۱۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

وی افزود: اگر نمی‌توانیم خودرو صادر کنیم، حداقل قطعات خودرو را به کشور‌های دنیا ارسال نماییم، همان طور که کشوری همچون اتریش علیرغم اینکه خودروسازی ندارد، اما یکی از بزرگترین سازندگان قطعات خودرو در دنیا به شمار می‌رود.

بیگلو با بیان اینکه جمع مطالبات قطعه سازان از خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شود، تصریح کرد: هدف اصلی، جلب رضایت مردم و همچنین رقابت پذیر کردن قطعه سازان برای صادرات محصولاتشان است و می‌توان به برنامه صادرات ۶ میلیارد دلاری در افق ۱۴۰۴ دست یافت.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.