صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

دومینوی ادامه دار بدقولی‌های خودروسازان و مشتری‌های سرگردان!

  • کد خبر: ۱۹۴۱۹۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
شرکت ایران خودرو با مشخص شدن قیمت ۸ محصول به‌روزشده خود از سوی شورای رقابت، تولید خودروی پیشین را متوقف کرده و گویا قصد دارد که محصولات جدید را تحویل تعهدات قبلی بدهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تارا یکی از این خودروهاست که مشتریان آن همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

حدود دو هفته از تجمع حواله‌داران خودروی تارا با موعد تحویل زمستان می‌گذرد که گویا نه‌تن‌ها مشکل این مشتریان حل نشده، بلکه به سردرگمی آنان افزوده شده است.

پس از اعلام قیمت هشت محصول ارتقایافته ایران خودرو از سوی شورای رقابت، این شرکت بر حسب اجبار سازمان استاندارد، مجبور به توقف تولید خودرو‌های فاقد استاندارد شد و برای تعهدات خود، طرح‌های تبدیل ارائه کرد که اتفاق عجیبی نبود.

شورای رقابت به دنبال افزایش قیمت محصولات است؟

نکته عجیب این است که ایران خودرو، محصول تارا را از همان ابتدا با استاندارد‌های بالاتر از سایر محصولات، راهی بازار کرد که در آینده، مشکلی از جهت استاندارد نداشته باشد. سپس در ابتدای سال جاری نیز، امکانات دیگری به آن افزوده شد تا خودرو استاندارد‌های فوق را پاس کند؛ بنابراین خودروی جدیدی که شورای رقابت برای آن‌ها، حدود ۱۸۵ میلیون و ۲۸۵ میلیون تومان قیمت بالاتری ارائه کرده، چندان موجه و قابل قبول نیست.

از سوی دیگر زمانی که شورای رقابت، قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌آپشن‌تر همان خودرو در نظر می‌گیرد، بسیار واضح است که شرکت‌های خودروساز به‌راحتی می‌توانند از این مورد سوءاستفاده کنند.

طبق پیگیری‌ها از مشتریان تارا، به‌رغم اتمام زمان تکمیل وجه برای خودرو تارا V ۱ (نسخه جدید و البته گران‌تر)، شرکت ایران خودرو هیچ پاسخ قطعی در مورد اجباری یا اختیاری بودن تکمیل وجه این خودرو به مشتریان ارائه نمی‌کند.

بندی درباره تبدیل خودرو وجود ندارد

یکی از بند‌هایی که اکنون ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با مراجعه به وب‌سایت سامانه یکپارچه مشاهده می‌کنند، بند «امکان تغییر تیپ و مدل خودرو با توجه به برنامه تولید و استاندارد‌های مصوب توسط خودروسازان وجود دارد» است؛ بنابراین می‌توان گفت که مشتریان با آگاهی از بند موجود، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما چنین نیست.

چراکه تعهدات این شرکت در مورد مشتریان، مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودرو بوده و ایران خودرو حتی در مرحله دوم، حضور نداشت. بند ذکر شده در مورد احتمال تغییر خودرو، پس از اتمام مرحله اول و پیش از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم، به بند‌های موجود سامانه یکپارچه اضافه شده و این مشتریان در زمان انتخاب خودرو، از اضافه شدن بند مذکور، بی‌اطلاع بوده‌اند.

تصویر پایین سمت راست، قوانین و بند‌های مربوط به مرحله اول سامانه یکپارچه است و تصویر سمت چپ، به اطلاعات مشتریان در وب‌سایت فروش شرکت ایران خودرو مربوط می‌شود که هیچ بندی از امکان تغییر تیپ و مدل خودرو به چشم نمی‌خورد.

اما پاسخی که تمامی شرکت‌های خودروساز برای این مشتریان دارند این است که شرکت‌ها، تا زمانی که مبلغی از سوی مشتریان دریافت نکرده باشند، هیچ تعهدی مبنی بر تحویل خودرو در زمان مقرر ندارند و وظیفه سامانه یکپارچه، صرفاً مشخص کردن ترتیب تحویل خودرو به مشتریان بوده است.

در چنین شرایطی وظیفه وزارت صمت به عنوان متولی و مجری این نوع از فروش خودرو، این است که به عنوان نهاد ناظر، نحوه تحویل خودرو به مشتریان را از سوی خودروسازان رصد کرده و امکان سوء‌استفاده از آنان را سلب کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.