صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سرپرست خانوار هستند و بدون حامی! زنانی کە براثر سانحەای همسر خود را از دست دادە و یا معلول و از کارافتادە شدە‌اند و حال بە جبر روزگار سکان زندگی و خانوادە را در دست گرفتەاند.

به گزارش شهرآرانیوز، زنانی کە نور زندگی در وجودشان دمیدە و ناامیدی در آن‌ها اثر نمی‌کند و آستین همت را بالا زدە و راهی جدید در کسب و کار را پیش گرفتەاند، تا نان‌آور خانوادە خود باشند.

زنان سرپرست خانواری کە دیوار همت‌شان از دیوار مصائب بلندتر بودە و ثابت کردەاند کە موفقیت مرد و زن نمی‌شناسد.

یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعە و تنهاترین قشر جامعە، زنان سرپرست خانوار هستند؛ زنانی کە بە دلیل مرگ، از کارافتادگی، معلولیت، اعتیاد همسر و دە‌ها دلیل دیگر بە ناچار باید بار یک زندگی را بە تنهایی بە دوش بکشند.

قشری کە بە دلیل نبود حامی و پشتیبان مالی جزو دهک‌های پایین اقتصادی قرار می‌گیرند و بیش از سایر اقشار جامعە نیازمند حمایت و دستگیری نهاد‌های دولتی هستند، حمایتی کە می‌تواند آن‌ها را بە سوی خودکفایی و خوداشتغالی سوق دهد.

حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیازمند گامی بلند و جدی است، گامی کە جز با کمک و حمایت دولت و نهاد‌های دولتی میسر نخواهد شد.

هموارە یکی از اهداف و تاکیدات دولت سیزدهم در همان ابتدای کار، هموار سازی مسیر‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در عرصە‌های اجتماعی و اقتصادی بودە است، مسیری کە بسیاری از خانوادە‌ها را بە موفقیت رساندە است.

از آنجایی کە توجە و حمایت همەجانبە از زنان سرپرست خانوار در عرصە‌های مختلف، توانمندسازی اقتصادی و خودکفایی آن‌ها را بە همراە دارد؛ در همین راستا نهاد‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیتەامداد اغلب فعالیت‌های خود را بر حمایت از زنان سرپرست خانوار متمرکز کردەاند.

وقتی کە دیوار همت از مصائب زندگی بلندتر است!

سروە نام دارد و اتفاقات زندگیش او را بە یک کارآفرین تبدیل کردە است، کارآفرینی کە از پس طوفان‌های سهمگین زندگیش بار دیگر دست بر زانوان خود گرفتە و همت اختیار کردە و حال صاحب کارگاهی است کە چندین نفر از قِبَل او کار می‌کنند و محصولات تولیدی و دستی خود را کە در این کارگاە تولید می‌شود بە بازار عرضە می‌کند.

شوهرش را در یک حادثە از دست دادە و خود و دو فرزندش بدون حامی و پشتیبان ماندە بودند تا اینکە همت مادری جوان بار دیگر آن‌ها را بە جریان زندگی باز می‌گرداند.

سروە می‌گوید: بعد از مرگ همسرم در فکر راەاندازی کارگاهی بودم تا بتوانم محصولات خود را تولید و بە صورت دست‌دوز تحویل بازار دهم، اما بە دلیل نبود حامی و پشتوانە مالی هزینە راەاندازی کارگاە را نداشتم.

بە دنبال همین ایدە، بە کمیتە امداد مراجعە می‌کند و در فاصلە کوتاهی موفق بە دریافت وامی می‌شود کە او را بە دنیای کسب و کار و کارآفرینی هدایت می‌کند.

بە گفتە خود او، در حال حاضر چهار نفر در کارگاە خیاطی بە صورت مستقیم مشغول بەکار و چندین نفر نیز بە صورت غیرمستقیم در روستا‌ها مشغول کار هستند.

وقتی کە همت زنان؛ محدودیت نمی‌شناسد

اغلب اوقات نداشتن پشتوانە مالی و بهانە کردن بیماری‌های مختلف تنها توجیهی برای تلاش نکردن ما است، هرآنکس کە همتی متعالی در وجود خود بیابد، سختی‌های زندگی نمی‌تواند سدی در مقابل رشد و شکوفایی او باشد.

آزادە بانوی کارآفرینی کە هم‌اکنون مادر و سرپرست یک خانوادە است و داشتن بیماری خاص او را از تلاش برای داشتن آیندەای بهتر منع نکردە است.

بە گفتە خود او، در ابتدا مددجوی کمیتە امداد بودە و با کمک کمیتە موفق بە راەاندازی کارگاه فرش‌بافی شدە است، کارگاهی کە او را از مددجو بودن بە سمت خودکفایی و کارآفرینی سوق دادە است.

آزادە می‌گوید: در حال حاضر بیش از چهل نفر در کارگاە فرش‌بافی مشغول بەکار هستند و میتواند در آیندەای نزدیک برای ۷۰ نفر دیگر نیز در این کارگاە بە صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

از مددجویی تا کارآفرینی!

خانم محمدی، کارآفرین دیگری است کە پس از مرگ شوهرش سرپرستی زندگی و تنها دخترش را برعهدە گرفتە است.

زن کارآفرینی کە پس از گذراندن دورە‌های دارو گیاهی و دریافت وام از کمیتە امداد حال صاحب یک مغازە فروش دارو‌های گیاهی است و بە همراە دخترش از طریق این کارگاە زندگی خود را می‌چرخانند.

او می‌گوید: پس از مرگ شوهرم زندگی و تربیت تنها فرزندمان را برعهدە گرفتم، اما بە دلیل عدم حقوق و پشتوانە مالی روزگار سختی را سپری می‌کردیم تا اینکە با مراجعە بە کمیتە امداد وامی را در اسرع وقت دریافت و بە کمک آن مغازە داروگیاهی خود را برپا کردیم و در حال حاضر خودم و دخترم در این مغازە مشغول بە کار هستیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.