صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رویداد ملی «دختران ماه» طرح ویژه و مبتکرانه‌ای برای دختران مکلف بوده که توسط مرکز بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در گستره ملی به اجرا درآمده است.

به گزارش شهرآرانیوز، انجام فرائض دینی در اسلام از جمله نماز و روزه جزو امور مذهبی و واجبی است که مسلمانان مکلف به انجام آنها هستند.

مناسکی که طبق روایات برای رسیدن انسان به سعادت و ارتباط با پروردگار متعال به انجام رسیده و موجب پیشرفت مادی و معنوی می‌شود.

انجام این واجبات در دختران و پسران از سن خاصی آغاز می‌شود و با برگزاری مراسم ویژه‌ای با عنوان «جشن تکلیف» همراه است.

مراسم معنوی که حال و هوای خاصی داشته و معمولاً به‌صورت جمعی در مکان‌های مذهبی مانند حرم مطهر ائمه اطهار علیهم‌السلام، یا مساجد برگزار شده و به تازه مکلفان هدایایی داده می‌شود.

در همین راستا مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با الگوگیری از این سنت پسندیده و در راستای انجام وظایف خود در اقدامی خلاقانه اقدام به طراحی و اجرایی رویدادی با عنوان «دختران ماه» ویژه دختران تازه مکلف کرده است.

اجرای طرح در گستره ملی

این طرح باهدف آگاه‌سازی دختران تازه مکلف شده به انجام فرائض دینی و تقرب به پروردگار متعال، ایجاد خاطره‌ای ماندگار در ذهن دختران نو مکلف از رأفت امام مهربانی‌ها، شناسایی، جذب و توانمندسازی پشتیبان‌های معنوی جهت برقراری ارتباط با دختران و شبکه‌سازی دختران ماه در سراسر کشور در راستای تحقق اهداف تربیتی آستان قدس رضوی در استان‌های کشور به اجرا در آمد.

اهدای بسته‌های ویژه به مکلفان

رویداد ملی دختران ماه از خردادماه سال ۱۴۰۰ هم زمان با دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) آغاز شد.

در این طرح، بسته‌های ویژه‌ای شامل چادرنماز، سجاده، مهر، تسبیح، کارت‌تبریک و هدایای متبرک توسط خادم‌یاران رضوی به تازه مکلفان دختر اهدا شده و در ادامه پشتیبانان طرح به‌صورت مستمر ارتباط غیرحضوری ۶ماهه‌ای را برای آموزش تازه مکلفان و پاسخگویی به سؤالات آنها به انجام می‌رسانند.

اجرای طرح برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

در سال ۱۴۰۲، مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی طبق تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره)، برای ۲۰ هزار دختر ۹ ساله در سراسر کشور که به تازگی به سن تکلیف رسیده اند و به عنوان مددجو تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند، رویداد ملی دخترماه را برگزار کرد.

در این رویداد، بسته‌های هدیه توسط مرکز بانوان و خانواده تولید و آماده‌سازی شد و طبق سهمیه درنظر گرفته شده برای استان‌های کشور، توسط دبیرخانه‌های خدمت رضوی در استان‌ها و شهرستان، اجرای طرح در ۳۱ استان کشور شامل ۴۰۰ شهرستان و ۷ هزار روستا، رصد، گزینش و ساماندهی ۶۰۰ پشتیبان خانم جهت ارتباط با دختران نومکلف و فعال کردن ۲۴ کارگاه تولیدی جهت طراحی، چاپ و دوخت ملزومات بسته‌های اهدایی به دختران با ۲۷۰۰ نفر روز کار، از جمله اقدامات صورت گرفته در اجرای این طرح ملی بوده است.

منبع: آستان نیوز

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.