صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رواق‌ها برای شهروندان احساس آسودگی خاطر به همراه دارند و به دلیل اینکه محل تجمع و ارتباط‌گیری مردم هستند، حس تعلق مکانی و عزت‌نفس به اهالی می‌دهند.

رواق‌های شهری، فضا‌هایی مسقف بر پایه ستون‌ها هستند که با گرایش برون‌گرا کارکردی چند مساحتی دارند و ورودی و آستانه فضای اصلی محسوب می‌شوند. این فضا‌ها از تابش آفتاب و بارش برف و باران جلوگیری می‌کنند و در واقع امکانی برای ایجاد تعاملات اجتماعی در محله محسوب می‌شوند و یکی از بهترین فضا‌های شهری برای برگزاری رویداد‌ها و تجمعات کوچک هستند.

رواق‌ها برای شهروندان احساس آسودگی خاطر به همراه دارند و به دلیل اینکه محل تجمع و ارتباط‌گیری مردم هستند، حس تعلق مکانی و عزت‌نفس به اهالی می‌دهند. علاوه بر این سیما و منظر شهری در شریان‌هایی که کاربری‌های تجاری آن دارای رواق هستند بسیار زیباتر به نظر می‌رسد، ضریب ایمنی در آن بالاتر است و رفاه و آسایش بیشتری را برای مردم به ارمغان می‌آورد. 

در کنار اینها یکی دیگر از مهم‌ترین کارکرد‌های رواق‌ها در شهر‌های بزرگی مثل مشهد و مناطق جمعیتی متراکم، کنترل و پذیرش بخشی از جمعیتی است که در قطعات مجاور به‌واسطه تراکم بیش از ظرفیت به وجود می‌آید. به عبارت دیگر رواق بخشی از عرصه ملکی افراد است که مالک برای رفاه حال شهروندان در اختیار عموم قرار می‌دهد تا با نگاه عام‌المنفعه شهروند‌محوری و مشتری‌مداری را نشان بدهد. 

در سطح منطقه ۱۲ شهرداری و در بولوار‌های الهیه، صادقیه و محمدیه امکان احداث رواق در کاربری‌های مختلف وجود دارد و هویت این بولوار‌ها با رواق‌های مقابل اصناف تجاری، هویتی کاملا منحصربه‌فرد در مقایسه با دیگر بولوار‌ها و معابر منطقه ۱۲ دارد و بیراه نیست اگر این منطقه از شهر را شهر رواق‌ها بنامیم. 

اما براساس آخرین اصلاحات طرح تفصیلی و بررسی‌های صورت گرفته، در بولوار الهیه کلیه املاک دارای کاربری مختلف از ابتدای بولوار تا تقاطع بولوار مهدیه به ایجاد رواق طبق ضوابط موجود ملزم شده‌اند، با این الزام و البته مزایایی که ساخت و ایجاد رواق‌ها برای شهر دارد، بولوار الهیه یک گام دیگر به سمت شهروندمحوری و مردم‌مداری سوق پیدا می‌کند. ما در مدیریت شهری همواره اصالت پیاده‌مدار بودن برخی از معابر را به‌عنوان یک رویکرد اصلی مدنظر قرار می‌دهیم و ایجاد رواق‌ها یکی از مهم‌ترین دستاورد‌ها و مصادیق این رویکرد است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.