صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سم آلتمن بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که فاصله‌ی زیادی تا دستیابی به هوش مصنوعی پیشرفته باقی نمانده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با گسترش سریع هوش مصنوعی و پذیرش گسترده‌ی ابزار‌های مبتنی‌بر این فناوری، نگرانی فزاینده‌ای درباره‌ی امنیت شغلی و انقراض احتمالی بشر و سایر مسائل حیاتی به‌وجود آمده است. نام‌های بزرگ فناوری ازجمله ایلان ماسک، ادعا می‌کنند جهان در آستانه‌ی بزرگ‌ترین جهش تکنولوژیکی با هوش مصنوعی قرار دارد. به‌هر‌حال، امکان دارد برای تأمین پیشرفت‌های آن برق کافی وجود نداشته باشد.

ابزار‌های هوش مصنوعی مانند کوپایلت و ChatGPT برای خنک‌سازی سرور‌های خود به مقادیر زیادی آب نیاز دارند؛ تا جایی که برای تولید فقط ۱۰۰ کلمه به ۳ بطری آب نیاز است. اکنون سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، آرزو‌های خود را برای ابرهوش مصنوعی ابراز کرده است. دراین‌بین، یکی از محققان سابق OpenAI هشدار می‌دهد که این شرکت نمی‌داند چگونه با تمام پیامد‌های آن برخورد کند.

سم آلتمن با انتشار پست وبلاگی با عنوان The Intelligence Age اشاره می‌کند: «این احتمال وجود دارد که در چند‌هزار روز آینده به هوش مصنوعی پیشرفته دست یابیم. امکان دارد زمان بیشتری طول بکشد؛ اما مطمئنم به آنجا خواهیم رسید.»

مدیرعامل OpenAI پیشرفت سریع یادگیری عمیق و قدرت کلی آن را مبنای ادعا‌های خود قرار داد. آلتمن می‌گوید: «واقعاً همین است. بشر الگوریتمی را کشف کرد که می‌توانست به‌درستی هر توزیع داده‌ای را بیاموزد. باورنکردنی است که هرچه محاسبات و داده‌های بیشتری در‌دسترس باشد، عملکرد هوش مصنوعی در کمک به مردم و حل مشکلات سخت‌تر می‌شود.»

مقام‌های ارشد OpenAI در چند ماه گذشته ادعا‌های زیادی درباره‌ی پیشرفت مدل‌ها و محصولات هوش مصنوعی خود مطرح کرده‌اند. برد لایت‌کپ، مدیر ارشد عملیات این شرکت، در بیست‌وهفتمین کنفرانس جهانی سالانه‌ی مؤسسه‌ی میلکن گفت: «فکر می‌کنم در ۱۲ ماه آینده سیستم‌هایی که امروز استفاده می‌کنیم، به‌طور مضحکی نامناسب به‌نظر برسند. فکر می‌کنیم به‌سمت دنیایی حرکت می‌کنیم که آنها بسیار توانمندتر شوند.»

سم آلتمن در مصاحبه‌ی دیگری گفت: «GPT-۴ احمقانه‌ترین مدلی است که تا‌به‌حال استفاده کرده‌اید. ارائه‌ی زودهنگام بیشتر محصولات اهمیت فراوانی دارد؛ ولی ما به استقرار تدریجی اعتقاد داریم.» او حتی با اطمینان علمی زیادی وعده داد که مدل GPT-۵ OpenAI هوشمندتر از GPT-۴ خواهد بود.

با وجود مشکلات، آلتمن قاطعانه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی بسیار بهتر از نسل کنونی این فناوری خواهد شد. در‌نتیجه، این امر به بهبود چشمگیر زندگی مردم در سرتاسر جهان منجر خواهد شد و در زمینه‌هایی مثل رفع تغییرات آب‌و‌هوا و کشف فیزیک کمک خواهد کرد.

خبر دستیابی به هوش مصنوعی پیشرفته در سال‌های آینده پس‌از‌آن منتشر می‌شود که چند نفر از اعضای ارشد تیم OpenAI، ازجمله ایلیا سوتسکور، بنیان‌گذار و دانشمند ارشد، برای تمرکز روی پروژه‌ی Superintelligence Inc از این شرکت هوش مصنوعی جدا شدند.

OpenAI به اولویت‌دادن محصولات جذاب درمقایسه‌با فرایند‌های ایمنی متهم شده است و حتی کارمندان سابقش این شرکت را تایتانیک هوش مصنوعی نامیده‌اند. علاوه‌بر‌این، گفته می‌شود سازنده‌ی ChatGPT قبل از انجام آزمایش‌ها، دعوت‌نامه‌هایی را برای راه‌اندازی GPT-۴o ارسال کرده و تیم ایمنی را زیر فشار قرار داده است تا در کمتر از یک هفته برای رسیدن به ضرب‌الاجل تعیین‌شده، تمام فرایند‌ها را انجام دهند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.