صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عملیات عمرانی بخش‌های مختلف پروژه بزرگ تقاطع انقلاب اسلامی تا پایان این دوره مدیریت شهری به اتمام می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بهمن‌ماه سال گذشته بود که با حضور مدیران استانی و شهری یکی از کلان‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های دوره ششم مدیریت شهری که گره‌گشایی زیادی در حمل‌ونقل و تردد شهر ایجاد می‌کند، کلنگ‌زنی شد. این پروژه در محدوده تقاطع انقلاب اسلامی است و قرار است با اجرای مجموعه پروژه‌های عمرانی در این محدوده علاوه بر برقراری مسیر مستقیم بین بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز با اجرای چندین پروژه بزرگ دیگر یکی از چالش‌های اصلی ترافیکی شهر مشهد حل شود.

این کلان‌پروژه شهری توسط سازمان عمران شهرداری مشهد و نیرو‌های متخصص حوزه عمرانی مدیریت شهری در حال اجراست و اکنون کار در دو جبهه جنوبی و شمالی بزرگراه شهید سلیمانی در حال اجراست و بنا بر اعلام مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد، عملیات عمرانی پروژه انقلاب در بخش شمالی بزرگراه تا بهمن‌ماه و بخش جنوبی نیز در تابستان سال ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

یک پروژه با چند فایده

احسان شریعتی در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت پروژه انقلاب اسلامی گفت: پروژه انقلاب اسلامی که با هدف اتصال بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز فعالیت عمرانی‌اش آغاز شد، شامل چندین پروژه از جمله ساخت مسیر ورودی اختصاصی اتوبوس‌های برون شهری به پایانه مسافربری امام رضا (ع)، ساخت مسیر اختصاصی پایانه اتوبوس‌رانی انقلاب اسلامی، ساخت مسیر‌های ورودی و خروجی به بولوار نماز و برخی دیگر از پروژه‌های عمرانی است.

وی با بیان اینکه عمده معارضات این پروژه مربوط به بخش مالکیتی از اراضی جنوبی بزرگراه شهید سلیمانی است، ادامه داد: با توجه به وجود این معارضات در ابتدای شروع عملیات عمرانی در بهمن ماه سال گذشته، کار متوقف نشد و ما کار را در بخش شمالی پروژه آغاز کردیم. البته ۳۰ درصد از مجموع کار پروژه انقلاب در بخش شمالی بزرگراه قرار گرفته است و ۷۰ درصد عملیات باید در بخش جنوبی انجام شود.

شریعتی افزود: در بخش شمالی پروژه، ساخت مسیر ورودی اتوبوس‌های درون شهری به پایانه امام رضا (ع) در دستورکار قرار گرفت که اکنون ۹۰ درصد از عملیات عمرانی این پروژه به پایان رسیده است. همچنین ۸۰‌درصد از عملیات عمرانی داخل پایانه اتوبوس‌رانی انقلاب اسلامی و ۵۰ درصد از عملیات پروژه مسیر ورودی اختصاصی پایانه اتوبوس‌رانی انقلاب اسلامی نیز انجام شده است.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین یکی دیگر از پروژه‌های بخش شمالی بزرگراه شهید سلیمانی مربوط به پروژه انقلاب اسلامی و اصلاح میدان انقلاب است، با توجه به تبعات اصلاح این میدان، از منظر‌های مختلف موضوع بررسی شد و در نهایت اجازه اصلاح این میدان نیز هفته گذشته به ما داده شد.

وی افزود: در مجموع قرار است این میدان جمع‌آوری شود، البته ما برای اصلاح این میدان پیشنهادی را ارائه کردیم تا بدون تقاطع مسیر مستقیم ایجاد شود. این پیشنهاد در صورتی عملی می‌شود که مسیر خروجی پایانه مسافربری امام رضا (ع) از سمت میدان حافظ باشد. این پیشنهاد اکنون در دست بررسی است و با توجه به مجوزی که صادر شده است و همچنین مجوز‌های صادره از سوی پلیس راهور، عملیات ما برای جمع‌آوری این میدان از ۱۵ مهرماه شروع می‌شود.

اتمام بخش شمالی تا پایان بهمن

شریعتی گفت: در مجموع تاکنون ۶۰ درصد از عملیات عمرانی بخش شمالی پروژه انقلاب اسلامی به پایان رسیده است و برنامه ما این است که عملیات عمرانی این بخش از پروژه تا بهمن ماه امسال، کامل و آماده بهره‌برداری شود. مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری مشهد در ادامه سخنان خود به اقدامات مربوط به بخش جنوبی کلان‌پروژه انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: این ضلع شامل یک مسیر اصلی به نام مسیر اتصال بولوار امام خمینی (ره) به سمت بولوار نماز با عرض ۳۵ متر است و همچنین دو ورودی و خروجی به بزرگراه شهید سلیمانی و به سمت بولوار نماز نیز پیش‌بینی شده است که رفت‌وآمد بزرگراه شهید سلیمانی و بولوار نماز به صورت مستقیم انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین در این بخش از پروژه دو چپگرد فعلی تقاطع انقلاب برای دسترسی مستقیم از سمت بولوار امام خمینی (ره) به بزرگراه شهید سلیمانی و برعکس نیز پیش‌بینی شده است که دو چپگرد وجود دارد و در فرایند کار اصلاح می‌شود.
شریعتی افزود: در دل اجرای این پروژه‌ها نیز به دلیل اینکه کال اقبال وجود دارد و این مسیل، یکی از مسیل‌های مهم شهر محسوب می‌شود، بدنه‌سازی این کال به طول ۱۲۰۰ متر در دست اقدام است که البته عملیات خاک‌برداری آن انجام شده و ۳۰۰ متر نیز از طول مسیر به صورت دیوار‌های بتنی مسلح، بدنه‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از روز ۲۱ شهریور نیز مجوز فعالیت سازمان عمران برای اجرای عملیات‌های عمرانی در ضلع جنوب صادر شده است، تصریح کرد: از زمان صدور این مجوز ما کار را در این بخش پروژه به صورت ۲۴ ساعته و در دو شیفت صبح و شب آغاز کردیم و علی‌رغم اینکه در فصل بارندگی هستیم، اما همانند اجرای پروژه‌های پل دهرود، پل شهید میرزایی و پروژه طبرسی که عمده فعالیت ما در فصل بارندگی بود، در این پروژه نیز اقدامات با قوت پیگیری می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد در ادامه گفت: براساس برنامه زمان‌بندی این بخش از پروژه باید تا بهار ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری شود، اما در جریان تحویل زمین برای کار نزدیک به هشت‌ماه طول کشیده است، در عین حال ما با تمام توان کار را انجام خواهیم داد و حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۴ و در همین دوره مدیریت شهری این پروژه را تحویل خواهیم داد.

یکی از پروژه‌های مربوط به کلان‌پروژه انقلاب مربوط به مقاوم‌سازی پل انقلاب بود که شریعتی در این باره گفت: در راستای صرفه‌جویی در مسائل مالی پروژه و همچنین مسدود نشدن مسیر بزرگراهی در حین انجام کار، نیرو‌های متخصص سازمان عمران پیشنهادی را برای این پل ارائه دادند تا دیگر به مقاوم‌سازی پل نیاز نباشد.

وی تأکید کرد: پل انقلاب به خودی خود به مقاوم‌سازی نیاز ندارد و این پل براساس استاندارد‌ها ساخته شده که سال‌هاست مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تا سال‌های سال نیز بدون نیاز به کوچک‌ترین مقام‌سازی می‌تواند بار ترافیکی را در خود جای دهد.

پروژه ۲۱۰ میلیاردتومانی

شریعتی ادامه داد: موضوع مقاوم‌سازی نیز براساس طرح اتصال مستقیم بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز بود که در این طرح باید یک متر بارریزی انجام می‌شد، اما با اصلاحی که صورت گرفت دیگر نیاز به بار‌ریزی نیست و بر این اساس به مقاوم‌سازی نیاز ندارد.
مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد گفت: براساس قرارداد اولیه، اعتبار اجرای پروژه انقلاب اسلامی براساس محاسبات سال ۱۴۰۱، رقم ۲۱۰ میلیاردتومان پیش‌بینی شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.