صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خانه‌های اشتراکی عامل بروز مشکلات اخلاقی شده است

  • کد خبر: ۲۹۷۱۲۴
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
یک جامعه‌شناس میگوید: زندگی اشتراکی افرادی که هیچ سنخیتی از نظر فرهنگی و اخلاقی با هم ندارند به بروز تنش‌ها و مشکلات اخلاقی می‌انجامد.

به گزارش شهرآرانیوز، مشکلات اقتصادی همیشه باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود. هرچه فقر در جامعه رو به افزایش برود بزه‌ها و مشکلات اجتماعی نیز به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند. پدیده تازه‌ای که حالا باعث شده جامعه‌شناسان نسبت به افزایش و آسیب‌های احتمالی بعدی آن ابراز نگرانی کنند، مساله خانه‌های اشتراکی به دلیل افزایش قیمت اجاره‌بها مسکن و ناتوانی افراد از تامین هزینه‌های مسکن در شهر‌های بزرگ است.

همان‌طور که طی سال‌های گذشته این افزایش اجاره‌بها به رانده شدن تعداد زیادی از افراد به حاشیه شهر‌ها انجامید و گسترش حاشیه‌نشینی نیز به یکی از دلایل بروز و افزایش معضلات اجتماعی تبدیل شد، حالا مساله خانه‌های اشتراکی نیز چالشی تازه در جامعه به شمار می‌رود، چالشی که عامل بروز آسیب‌هایی مانند طلاق، افزایش فساد و... خواهد بود.

خانه‌های اشتراکی زاییده مشکلات اقتصادی است

امان‌الله قرایی، جامعه‌شناس، دراین‌باره می‌گوید: «خانه‌های اشتراکی هم یکی دیگر از معضلاتی است که زاییده افزایش فقر در جامعه است. وقتی افراد برای تامین معیشت خود با انواع و اقسام مشکلات مواجه‌اند و از طرف دیگر تامین هزینه‌های زندگی برای اکثریت آنها سخت و توان‌فرساست، هر کسی دنبال راهی برای فرار از این مشکلات است.»

او می‌افزاید: «چنین مسائلی در جامعه می‌تواند عامل بروز بسیاری از آسیب‌ها باشد. همان‌طور که جامعه‌شناسان بار‌ها درباره حاشیه‌نشینی و تولید فقر هشدار داده‌اند، بابت مساله خانه‌های اشتراکی نیز نگرانی‌هایی در میان است. اینکه افراد از فرهنگ‌های مختلف و با آداب مختلف مجبور باشند به دلیل مشکلات مالی در یک خانه زندگی کنند می‌تواند عامل بروز بسیاری از مشکلات باشد.»

با هجوم کارگران فصلی به شهر‌های بزرگ مواجه هستیم

این جامعه‌شناس توضیح می‌دهد: «متاسفانه شرایط اقتصادی در جامعه ما هر روز بغرنج‌تر می‌شود و این مساله به آسیب‌های اجتماعی دامن می‌زند. ما الان با هجوم کارگران فصلی به شهر‌های بزرگ مواجه هستیم، کارگرانی که به دنبال کار و کسب درآمد راهی این شهر‌ها می‌شوند، اما از نظر اقتصادی توان زندگی در این شهر‌ها را ندارند.»

قرایی ادامه می‌دهد: «افزایش هزینه‌های روزمره زندگی افراد را تحت فشار قرار می‌دهد. مردم دنبال راهی برای برآمدن از پس هزینه‌های زندگی هستند. افرادی که به هر دلیلی توان اجاره منزل ندارند، یا به سرایداری روی می‌آورند یا حالا گزینه خانه‌های اشتراکی را که بیشتر از سوی بنگاه‌داران مطرح می‌شود انتخاب می‌کنند.»

خانه‌های اشتراکی آغاز بروز مشکلات اخلاقی است

این استاد جامعه‌شناسی می‌گوید: «زندگی اشتراکی افرادی که هیچ سنخیتی از نظر فرهنگی و اخلاقی با هم ندارند به بروز تنش‌ها و مشکلات اخلاقی می‌انجامد. افراد شاید به دلیل مشکلات اقتصادی تن به چنین راهکار‌هایی بدهند، اما در طولانی‌مدت این راهکار می‌تواند عامل از هم پاشیدن زندگی زناشویی و بروز اختلافات فرهنگی و... باشد.»

قرایی اضافه می‌کند: «ما در مساله حاشیه‌نشینی با بحث افزایش فساد و فحشا مواجه هستیم، در این مورد هم می‌توان پیش‌بینی کرد که چنین اتفاقاتی دور از ذهن نخواهد بود. به هر حال مادامی که مشکلات اقتصادی و فقر بر جامعه سایه افکنده باشند ما باید منتظر افزایش و شدت آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، فساد، سرقت و... در جامعه باشیم.»

او در پایان می‌گوید: «مهم‌ترین عاملی که می‌تواند از بروز چنین معضلاتی در جامعه جلوگیری کند فراهم آوردن شرایط رفاه نسبی و نرمال برای تمام افراد جامعه است. اما تا وقتی فقر بر زندگی اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه سایه افکنده باشد ریشه‌کن کردن معضلات و آسیب‌های اجتماعی غیرممکن به نظر می‌رسد و باید دراین‌باره تدابیر خاصی اندیشیده شود.»

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: Array Array Array Array
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.