صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مذاکرات سیاسی انتظارات اقتصادی و تلاطم‌های بازار

  • کد خبر: ۳۲۸۲۰۶
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۴
خواه‌ناخواه، مذاکرات سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی به انتظارات عمومی و رفتار‌های اقتصادی فعالان اقتصادی و مردم دارند؛ آن‌هم زمانی که فضای رسانه‌ای بر روی آن سوار می‌شود، متغیر انتظارات تأثیر درخورتوجهی پیدا می‌کند.
وحید ارشدی
نویسنده وحید ارشدی

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی‌که اقتصاد کشور با نوسانات و بی‌ثباتی‌های متعددی روبه‌رو بوده است، خواه‌ناخواه، مذاکرات سیاسی نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی به انتظارات عمومی و رفتار‌های اقتصادی فعالان اقتصادی و مردم دارند؛ آن‌هم زمانی که فضای رسانه‌ای بر روی آن سوار می‌شود، متغیر انتظارات تأثیر درخورتوجهی پیدا می‌کند.

دشمن هم برای تحمیل خواسته‌های خود فشار حداکثری و تهدید‌های مختلف را فعال کرده تا متغیر‌های انتظارات و خوش‌بینی به مذاکرات را با شدت بیشتری تحت‌تأثیر قرار دهد. انتظارات جامعه از مذاکرات، بهبود شرایط، کاهش تورم یا افزایش اشتغال، تأثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری‌های مالی خانوار‌ها و بنگاه‌ها دارد. 

از‌سوی‌دیگر، تلاطم‌های اقتصادی مانند نوسانات نرخ ارز، تورم و تحریم‌ها، موجب تشدید نگرانی‌ها و کاهش اعتماد عمومی به سیاست‌های اقتصادی می‌شود. مذاکرات بین‌المللی، به‌ویژه درزمینه مسائل هسته‌ای یا روابط اقتصادی با دیگرکشورها، همواره یکی از عوامل تأثیرگذار بر فضای روانی بازار و انتظارات مردم بوده‌اند. هرگونه پیشرفت یا شکست در این مذاکرات، بلافاصله بر قیمت ارز، سکه و بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد. برای مثال، امیدواری نسبت به توافق‌های بین‌المللی می‌تواند موجب کاهش نرخ دلار و آرامش نسبی در بازار شود؛ درحالی‌که شکست مذاکرات یا تشدید تحریم‌ها، موجی از افزایش قیمت‌ها و هجوم مردم به‌سمت بازار‌های موازی را به‌دنبال دارد. 

پس از روی‌کارآمدن دولت چهاردهم که نمادی از دولت یازدهم و دوازدهم بود، موضوع مذاکرات با آمریکا برای رفع تحریم‌ها و حل مسائل اقتصادی در دستور دولتمردان قرار گرفت. تیم رسانه‌ای دولت وفاق هم تلاش خود را برای نشان‌دادن اراده دولت برای مذاکره حداکثری کرد و فعالان اقتصادی را به این راهبرد دولت متوجه می‌نمود.

البته در مقاطع مختلف این دوره و با توجه به مواضع دولتمردان آمریکا به‌ویژه فشار حداکثری، رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت مذاکره مستقیم را ممنوع کردند و غیرت ملی و حتی منافع ملی را در گرو تن‌ندادن به مذاکره می‌دانستند؛ اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که بستر آزمون مجدد آمریکایی‌ها فراهم شده و زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایجاد شده است.

رفتار فعالان اقتصادی و مردم، تابع نتایج مذاکرات مذکور گشت؛ البته شواهد و اخبار نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم هم مذاکرات غیر‌مستقیم صورت پذیرفته، اما با رفتار و گفتار دولتمردان وقت و رسانه‌های مرتبط، فرایند و نتیجه مذاکرات در متن زندگی فعالان اقتصادی و مردم مانند دولت یازدهم و دوازدهم ظاهر نشد و اصلاحات اساسی ساختار اقتصاد ایران بیشتر مورد‌توجه بود.

مردم به‌عنوان بازیگران اصلی اقتصاد، براساس اخبار و تحلیل‌ها، رفتار‌های خود را تنظیم می‌کنند. اگر اعتماد به سیاست‌گذاران اقتصادی کاهش یابد، تمایل به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مولد کم می‌شود و در عوض، گرایش به خرید دارایی‌های بی‌ثبات مانند ارز و طلا افزایش می‌یابد. این رفتار‌ها خود به تشدید نوسانات دامن می‌زند. 

برای کاهش تلاطم‌های اقتصادی، تنها بهبود شاخص‌های کلان، کافی نیست؛ بلکه مدیریت انتظارات مردم از طریق شفافیت در مذاکرات و سیاست‌گذاری‌ها ضروری است. دولت‌ها باید با ارائه اطلاعات دقیق و واقع‌بینانه، از شکل‌گیری انتظارات تورمی یا رکودی جلوگیری کنند. همچنین، تقویت نهاد‌های اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی می‌تواند به کاهش رفتار‌های هیجانی در بازار و ثبات اقتصادی کمک کند. در‌نهایت، مذاکرات موفق و پایدار می‌توانند امیدواری را به جامعه بازگردانند و از تشدید بحران‌های اقتصادی جلوگیری کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.