صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

پخش زنده

جام جهانی 2026

صفحات داخلی

استقرار ۳۰۳ بازرس سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مأموریت ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی

  • کد خبر: ۴۲۴۹۷۷
  • ۰۳ تير ۱۴۰۵ - ۱۱:۳۶
مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد از استقرار ۳۰۳ بازرس سلامت محیط در قالب مأموریت ویژه نظارت‌های بهداشتی ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در مشهد و شهرستان‌های تابعه خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فرشید وفا، اظهار کرد: نظارت بر رعایت موازین بهداشتی در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از مأموریت‌های ویژه حوزه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و در این راستا بازرسان و ناظران بهداشتی در محل‌های برگزاری مراسم عزاداری، هیئات مذهبی، مواکب و مسیر‌های تردد عزاداران مستقر خواهند شد.

وی با اشاره به تمرکز ویژه این نظارت‌ها در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی افزود: اوج برنامه‌های نظارتی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی و به‌ویژه در محدوده حرم مطهر رضوی و مسیر‌های منتهی به آن اجرا خواهد شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در این مأموریت ویژه، ۳۰۳ بازرس سلامت محیط مشارکت دارند که از این تعداد، ۱۹۰ نفر در شهر مشهد و ۱۱۳ نفر در سایر شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه مستقر خواهند بود.

وی ادامه داد: در شهر مشهد از ظرفیت تمامی بازرسان بهداشتی مناطق پنج‌گانه استفاده می‌شود و فعالیت‌های نظارتی صرفاً به منطقه ثامن و محدوده‌های نزدیک به حرم مطهر رضوی محدود نخواهد بود.

دکتر وفا با بیان اینکه نظارت‌های ویژه بهداشتی از ابتدای ماه محرم آغاز شده است، خاطرنشان کرد: این نظارت‌ها در روز‌های تاسوعا و عاشورا با شدت بیشتری دنبال می‌شود و تمامی مواکب، ایستگاه‌های صلواتی، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، محل‌های برگزاری روضه‌های خیابانی، محدوده حرم مطهر رضوی و فضا‌های مرتبط را در بر می‌گیرد.

وی تأمین آب شرب سالم، استفاده از یخ بهداشتی، رعایت اصول بهداشتی در طبخ، بسته‌بندی و توزیع نذورات و همچنین کنترل وضعیت بهداشتی عوامل شاغل در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را از مهم‌ترین محور‌های این نظارت‌ها برشمرد و گفت: در صورت مشاهده هرگونه نقص یا تخلف بهداشتی، تذکرات لازم برای رفع فوری مشکل ارائه خواهد شد.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر رعایت اصول ایمنی مواد غذایی از سوی متولیان مواکب، هیئات مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی اظهار کرد: غذا‌های گرم نباید بیش از دو ساعت از زمان بسته‌بندی تا توزیع نگهداری شوند؛ زیرا این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های غذایی و بیماری‌های منتقله از آب و غذا شود.

دکتر وفا در پایان افزود: یخ صنعتی صرفاً باید برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‌های بسته‌بندی‌شده مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آن در تهیه آب سرد و شربت ممنوع است. همچنین فرآورده‌های خام دامی باید مطابق زنجیره دمایی استاندارد نگهداری شوند تا از فساد و تهدید سلامت مصرف‌کنندگان جلوگیری شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.