تشدید نظارت‌ها بر فعالیت‌های غیرمجاز طب سنتی در مشهد

  • کد خبر: ۴۲۵۵۷۸
  • ۰۶ تير ۱۴۰۵ - ۱۰:۴۸
تشدید نظارت‌ها بر فعالیت‌های غیرمجاز طب سنتی در مشهد
مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از انجام بیش از ۱۰۰ مورد بازرسی میدانی و برخورد قاطع قانونی با مراکز متخلف در حوزه طب سنتی و مکمل طی سه‌ماهه نخست سال جاری در مشهد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدرضا مهری، در تشریح اقدامات نظارتی این مدیریت در فصل بهار اظهار کرد: در راستای صیانت از سلامت عمومی و نظارت بر اجرای صحیح ضوابط درمانی، طی سه‌ماهه ابتدایی سال جاری، بیش از ۱۰۰ مورد بازرسی میدانی توسط کارشناسان این مدیریت انجام شده است. این عملیات‌های نظارتی با مشارکت فعال معاونت غذا و دارو، سازمان نظام پزشکی، اداره اماکن نیروی انتظامی و پلیس آگاهی صورت گرفته است.

استراتژی‌های نظارتی؛ از پیشگیری تا برخورد قضایی

دکتر مهری با تبیین استراتژی‌های نظارتی این دانشگاه، بازدید‌ها را به دو بخش تفکیک کرد و افزود: بخش عمده‌ای از این مأموریت‌ها معطوف به صنف عطاران و فروشندگان گیاهان دارویی است که با رویکرد پیشگیرانه و مبتنی بر آگاهی‌بخشی انجام می‌شود. در این بازدیدها، کارشناسان ضمن بررسی نحوه فعالیت واحدها، شرح وظایف قانونی را به متصدیان تبیین کرده و بر ضرورت عدم مداخله در امور درمانی تأکید می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش دوم اقدامات که مبتنی بر رسیدگی به تخلفات است، بر بررسی میدانی شکایات و گزارش‌های واصله از طریق سامانه کشوری ۱۹۰، گزارش‌های تلفنی و یا ارجاعات دستگاه قضایی و انتظامی تمرکز دارد که پس از احراز تخلف و اخذ مجوز‌های قضایی، اقدامات صیانتی از جمله پلمب واحد‌ها صورت می‌پذیرد.

تصریح قانون در برخورد با مداخله‌گران فاقد صلاحیت

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استناد به مبانی قانونی برخورد با متخلفان تصریح کرد: مطابق با ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، هر شخصی که بدون داشتن پروانه رسمی به امور پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی و رشته‌های مشابه اشتغال ورزد، محل فعالیت وی بلافاصله تعطیل و فرد خاطی محکوم به پرداخت جریمه نقدی و پیگرد قضایی خواهد شد.

وی با اشاره به خروجی این بازرسی‌ها در فصل بهار خاطرنشان کرد: در پی بازدید‌های صورت‌گرفته، ۶ مرکز به دلیل تخلفات محرز پلمب و متصدیان مربوطه جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

توصیه به شهروندان

دکتر مهری در پایان با تأکید بر لزوم ارتقای سطح آگاهی شهروندان در انتخاب خدمات درمانی یادآور شد: توصیه اکید ما به افرادی که متقاضی بهره‌مندی از خدمات طب سنتی هستند، این است که صرفاً به پزشکان متخصص طب سنتی ایرانی یا پزشکان عمومی که دوره‌های آموزشی مصوب و معتبر را گذرانده‌اند مراجعه کنند. شهروندان باید برای پیشگیری از عوارض سوء و مخاطرات ناشی از مداخلات غیرعلمی، از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت پزشکی جداً خودداری نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.