سیستم برق خودرو، بسیار گسترده و حیاتی برای انجام بخش اعظم وظایف هر خودرو میباشد. در اجزای پیچیده سیستم یک اتومبیل، الکتریسیته جزء جدایی ناپذیری است که همراه با قدرت مکانیکی، عملگر ها را به حرکت وا میدارد و خودرو را به حرکت میاندازد.
به گزارش شهرآرانیوز، سیستم برق خودرو تشکیل شده است از یک باطری ذخیره ساز، یک موتور استارت، سیستم روشنایی، سیستم جرقه و متعلقات و کنترل کنندههای مختلف. در ابتدا سیستم برق خودرو به تجهیزات جرقه محدود میشد. با ظهور استارت الکتریکی در سال ۱۹۱۲ در روی یک مدل کادیلاک، چراغهاب برقی و بوق شروع به جایگزینی برای چراغهای نفتی و استیلینی و بوقهای حبابی شدند. الکتریکی شدن، سریع و کامل بود و تا سال ۱۹۳۰ سیستمهای ۶ ولتی در همه جا رایج شدند.
سرعت افزایش یافته موتورها و فشار بالاتر سیلندرهای آنها تولید ولتاژ روشن شدن خودرو را به طور فزایندهای دشوار میکرد. موتورهای بزرگتر گشتاور بالاتری را برای روشن شدن نیاز داشتند. پدیدههای جدید اضافی که با برق کار میکردند مثل، رادیو، شیشه بالابر، برف پاک کنهای چند سرعته هم به نیازهای سیستم افزوده شده بودند. برای پاسخ به این نیازها سیستمهای دوازده ولتی در سال ۱۹۵۰ در سرتاسر دنیا جایگزین سیستمهای ۶ ولت شدند.
سیستم برق خودرو، بسیار گسترده و حیاتی برای انجام بخش اعظم وظایف هر خودرو میباشد. این سیستم شامل سیستمهای زیر مجموعه بسیار زیادی است که هرکدام وظایف خاصی دارند و به صورت مکمل با دیگر سیستمهای برقی یا غیربرقی خودرو کارمیکنند.
از زمانی که شما اقدام به راه اندازی خودروی خود میکنید تا زمانی که به مقد خود میرسید و آنرا خاموش میکنید در تمام این مراحل یکی از سیستمهای خودرو دائم در حال فعالیت میباشد. این سیستم امکان فعالیت سیستمهای دیگر را فراهم میکند و حذف آن مساوی با اختلال در کارکرد تمام سیستمهای دیگر خودرو از جمله سیستم موتور، سیستم خنک کندهی موتور و یا حتی سیستمهای دیگر یعنی سیستم تعلیق و سیستم ترمز میشود.
لحظهای که قصد باز کردن درب ماشین را دارید تا لحظهای که به مقص رسیدید و میخواهید خودرو را قفل کنید بسیار زیاد است. هنگامی ک قصد سوار شدن به خودروی خود را دارید، گاها توسط دزدگیر، این کار را انجام میدهید، در همین ابتدا شما از باتری، مدارهای دزدگیر، فیوزها، چراغهای راهنما و …؛ و متعلقات آنها که شامل سوکتها و سیمهای رابط میباشد استفاده کردهاید.
سپس هنگام روشن کردن خودرو ابتدا سیستم امولایز فعال میشود تا صحت کلیدی که وارد سویچ میشود را برای روشن کردن خودرو تایید کند. چرخاندن سویچ چند مرحله میباشد که سیستم امولایزر در مرحله اول فعال میشود، درمراحل بعدی مدارهای مربوط به آمپرهای پشت فرمان، مدار چراغهای خودرو مدار سیستم سوتی و…. فعال میشوند.
همچنین همزمان بعضی مدارها و قطعات و اجزای آنها فعال میشوند، ولی فعلا شروع ب کار نمیکنند؛ مانند مدار مربوط به پمپ بنزین که هنگام باز کردن سویچ فعال میشود و پس از روشن شدن نوتور، شروع به کار میکند. آخرین مرحله سویچ باعث فعال شدن کلیه مدارها و سیستمهای خودرو میشود.
به طور کلی میتوان گفت سیستم برقی خودرو برای انجام وظایف مختلف از مدارهای مختلفی تشکیل شدهاست مانند:
مدار سیستم جرقه زنی، مدار دینام و استارت، مدار سیستم خنک کننده (مدار فن خنک کننده)، مدار چراغهای جلو و عقب، مدار چراغهای راهنما، مدار قفل مرکزی و دزدگیر، مدار گرمکن شیشه عقب که شامل المنتها و سوکتهای مخصوص میباشد، مدار بخاری، مدار برف پاک کن و…
منبع:تسنیم