مدیرعامل پایانههای مسافربری شهرداری مشهد گفت: پایانه امام رضا (ع) به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر، باید به محل جدید انتقال یابد و مشاوران در حال تهیه طرح لازم در این زمینه هستند و پس از ایجاد ۳ پایانه جدید در جنوب، شرق و غرب مشهد، در سالهای آینده، پایانه مسافربری امام رضا (ع) از مرکز شهر جمعآوری خواهد شد.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ جلال قربانی با اعلام این مطلب به خبرنگار ما، افزود: اولویت اول قبل از انتقال و جابه جایی پایانه مسافربری، اجرای پروژه ورودی جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع) است تا جلوخان پایانه از وضعیت نابسامان فعلی خارج شود. این پروژه تا ۲ ماه آینده آغاز و ظرف ۵ تا ۶ ماه و احتمالا در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.
احداث هتل ۴ ستاره در غرب پایانه
وی ادامه داد: در قسمت شرق پایانه ایستگاه قطارشهری، اتوبوس و تاکسی است. در قسمت غرب، پارکینگ قرار دارد و در این نقطه هتل ۴ ستاره به همراه یک پارکینگ ۳ طبقه احداث خواهد شد. توجیه ساخت این هتل نیز به این دلیل است که با توجه به اتمام کار پایانه مسافربری امام رضا (ع) کارکرد این فضا به عنوان یک مرکز شهری فعال، همچنان باقی خواهد ماند.
قربانی با بیان اینکه فضای ورودی اصلی پایانه امام رضا (ع) یک فضای چهارده هکتاری است که طراحی آن توسط مشاور در حال انجام است، گفت: این فضای چهارده هکتاری یک فضای شهری با ورودی مفرح است و بخش عمده آن را فضای سبز تشکیل میدهد. احداث هتل ۴ ستاره نیز در شرف انعقاد قرارداد با سرمایه گذار است؛ ضمن اینکه یک پارکینگ نیز در این فضا احداث خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پارکینگ مدنظر با ظرفیت ۱۰۰۰ جای پارک برنامه ریزی شده است و در واقع کاربری آن پارک سوار تعریف شده است؛ بنابراین بعد از بهره برداری از ایستگاه قطارشهری، مردم میتوانند خودروهای خود را آنجا پارک کنند و با قطارشهری و اتوبوس ادامه مسیر دهند.
۲ پایانه در شرق و غرب مشهد احداث میشود
قربانی تأکید کرد: در بحث جابه جایی و توسعه زیرساختها پایانه شرق را در دست احداث داریم. برای این پایانه که در انتهای محدوده شرقی شهر در ابتدای جاده سرخس و بعد از مجموعه ورزشی آستان قدس قرار دارد نیز حدود ۸ هکتار از محدوده شهری و ۲۰ هکتار از خط حریم به عنوان مساحت در نظر گرفته شده است و بعد از بهره برداری از آن، پایانه راه ابریشم تغییر کاربری خواهد داد.
وی با بیان اینکه اکنون مشاور در حال طراحی این پایانه است، در مورد پایانه غرب نیز افزود: پایانه غرب نیز در محدوده الهیه ایجاد میشود و فعلا مطالعات احداث این پایانه در دست مشاور قرار دارد.
وی گفت: پایانه جنوب نیز با وضعیت مکانیِ بعد از عوارضی پلیس راه مشهد-نیشابور تا طرق در حال بررسی و تملک زمین است.
تبدیل پارک سوار میثاق به پایانه
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پایانه معراج طی توافقی با بنیاد تعاون ناجا و نیروی انتظامی، احتمالا به این ارگان واگذار خواهد شد، افزود:، چون این پایانه قرار است واگذار شود، ما احداث پایانه میثاق را در دستور کار قرار دادیم. البته این مکان اکنون به صورت ایستگاه سوار است و در پشت آن یک زمین ۶/۳ هکتاری قرار دارد و اگر زمین تا ۲۰ روز آینده تملک شود، ظرف ۷ تا ۸ ماه آینده عملیات ساخت پایانه میثاق نیز آغاز خواهد شد.
ورود ۴ میلیون مسافر در ۶ ماه نخست سال
مدیرعامل پایانههای مسافربری شهرداری مشهد تصریح کرد: ورود و خروج مسافر در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر بوده است و روزانه به صورت میانگین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ اتوبوس از پایانههای شهر ورود و خروج دارند.
قربانی با بیان اینکه در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۵۵ درصدی در ورود مسافر به مشهد بوده ایم، افزود: براساس مصوباتی که به ما ابلاغ میشود پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکنیم.
نظارت بر دلالان نیازمند همراهی دستگاههای متولی
مدیرعامل پایانههای مسافربری مشهد بیان کرد: متأسفانه وجود پدیده دلالی هنوز هم دیده میشود و واسطههایی که بعد از خروج از محدوده پایانه، جلوی راه مسافر قرار میگیرند هنوز هم هستند و برای برخورد با آنها نیازمند همراهی دیگردستگاههای متولی هستیم.
وی با اشاره به اینکه جنس و ماهیت پایانه با فرودگاه و راه آهن متفاوت است اظهار کرد: مسافر از مبدأ در فرودگاه و قطار کنترل پذیر است، ولی در پایانه چنین نیست. اتوبوس میتواند از پایانه خارج شود و در مسیر مسافر سوار کند.
این مقام مسئول افزود: راههای کنترلی زیادی، اعم از گیت خروجی، فروش بلیت الکترونیک و... تعریف کرده ایم، اما باید توجه داشت که این یک خواسته دوطرفه است. برخی از مسافران در نزدیکی میدان انتهای بولوار امام خمینی (ره) میایستند و حاضر نیستند بلیت تهیه کنند.
وی با بیان اینکه در راستای نظم دهی این موضوع یک گشت کنترلی مشترک در مُلک آباد داریم افزود: در ایستگاه سوار میثاق هم به زودی این گشت را لحاظ خواهیم کرد. براین اساس در ایستگاه ملک آباد، دوباره صورت وضعیت خروجی اتوبوس با مسافرانش کنترل میشود و اگر اتوبوس از استاندارد تعریف شده، مسافر بیشتری داشته باشد، گزارش و با تخلف یادشده برخورد میشود. متأسفانه این نوع از مسافران نه بیمه هستند و نه بلیتی برایشان صادر شده است.
وی گفت: ما نظارت را تا مُلک آباد ادامه داده ایم؛ درصورتی که به لحاظ قانونی بعد از پایانهها نظارت برعهده ما نیست.
مسافرگیری اتوبوسها تنها با ۵۰ درصد ظرفیت
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مطابق دستورالعملهای راهداری در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا، هراتوبوس موظف است ۵۰ درصد ظرفیت خود را تکمیل کند، یعنی صورت وضعیت اتوبوس باید به جای ۳۲ نفره، ۱۶ نفره بسته شود.
نظارت بر قیمت اجناس غرفهها با ما نیست
قربانی درباره قیمت بالای برخی از اجناس در غرفههای موجود در پایانهها نیز گفت: در قانون شهرداریها باید غرفهها را از طریق مزایده به افراد واگذار کرد. این موضوع بدان معنا هم نیست که غرفه دار اختیار دارد اجناس خود را با قیمتی بالاتر به فروش برساند. درعین حال سازمان پایانهها دستگاه نظارتی نیست، بلکه صنعت و معدن این وظیفه را به عهده دارد. ما به نماینده سازمان صنعت و معدن در پایانه غرفه داده ایم و مردم اگر شکایتی دارند به غرفه مربوط مراجعه کنند.