صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

از مکمل‌های سوخت خودرویی استفاده کنیم یا نه؟

  • کد خبر: ۶۰۴۲۸
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
استفاده از مکمل‌های سوخت خودرو جنبه تبلیغاتی دارد یا در روند سوخت‌وساز خودرو‌ها مؤثر است؟
طنین همتی|شهرآرانیوز، اگر به بازار محصولات جانبی خودرو یا سایت‌های فروش سر بزنیم، انواع‌واقسام مکمل‌های خودرویی در قالب مدل‌های تثبیت‌کننده سوخت، تقویت‌کننده اکتان، پاک‌کننده انژکتورشور و ضدیخ گازوئیل دیده می‌شود.
این افزودنی‌ها در تثبیت‌کننده سوخت با هدف خارج‌کردن رطوبت و خوردگی از سیستم، تقویت‌کننده اکتان با هدف روان‌کنندگی برای حفاظت از سایش قطعات داخل موتور و افزایش راندمان، پاک‌کننده‌های انژکتورشور برای بهبود عملکرد خودرو در قسمت انژکتور خودرو و در نهایت ضدیخ گازوئیل برای گردش بهتر سوخت استفاده می‌شوند.

اما این را هم باید گفت که درباره کیفیت این مکمل‌های سوخت خودرو هنوز بیان کارشناسانه‌ای مبنی بر مفیدبودن این مکمل‌ها در راندمان خودرو گفته نشده است و حتی این مکمل‌ها را سازمان استاندارد هم قبول نکرده است.


باتوجه‌به تبلیغات گسترده‌ای که شرکت‌های تولیدکننده برای این مکمل‌ها انجام می‌دهند و از مزایای این محصولات می‌گویند، هیچ‌کدام از مراجع مربوط به استاندار‌های این محصولات، آن‌ها را تأیید نکرده‌اند و در بلندمدت نیز متقاضیان این محصولات نتیجه خواهند رسید که این محصولات در بهبود سیستم خودرو تأثیرگذار است یا نه؟
 
 
اما این را هم باید گفت که طبق گفته کارشناسان، عمر سیستم سوخت‌رسانی به اندازه عمر مفید خودروست و این مکمل‌ها ممکن است فقط ۵ تا ۱۰ درصد به عمر سیستم اضافه کنند. درحالی‌که هزینه‌ای که برای خرید این مکمل‌ها در چهارپنج‌سال از جیب مشتریان می‌رود، از قیمت تعمیر کامل سیستم سوخت‌رسانی فراتر خواهد بود.
 

استانداردی برای تولید مکمل بنزین تدوین نشده است

رئیس تأمین و توزیع شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان‌رضوی هم درباره کیفیت این مکمل‌ها اظهار کرد: هیچ‌نوع مکمل بنزینی مورد تأیید شرکت‌های فراورده‌های نفتی استان و حتی سازمان استاندارد نیست. شرکت فراورده‌های نفتی هم به‌هیچ‌وجه اجازه عرضه قانونی به‌ویژه به این محصولات را در پمپ‌بنزین‌ها نمی‌دهد و ما در هر بازدیدی که از پمپ‌های بنزین داریم، اگر مکملی در آن مکان عرضه شود، قطعا جلوگیری و برخورد می‌شود.

 

بهرنگ قلی‌زاده در ادامه گفت: از لحاظ کیفی استانداردی برای تولید مکمل بنزین در کشور تدوین نشده است و نمی‌توان گفت تأثیری در کیفیت بنزین دارد. خیلی از این مکمل‌ها حتی با پایه‌های نامربوط تولید می‌شوند که آسیب‌زا هستند و این مکمل‌ها نه‌تنها باعث افزایش کیفیت فراورده‌های شرکت ملی پخش نمی‌شود، بلکه حتی ممکن است منجر به آسیب به موتور هم بشود.
 

وی تأکید کرد: کیفیت و مشخصات بنزینی که تولید و در کشور عرضه می‌شود، در سایت‌ها و مراجع رسمی ثبت شده است و براساس استاندارد‌های ملی و جهانی تولید می‌شود. اگر عدد اکتانی برای فراورده بیان می‌شود، قطعا با همان عدد اکتان برای بنزین معمولی، یورو ۴ یا بنزین سوپر عرضه می‌شود و روش تولید اکتان هم براساس کیفیت جهانی است.
قلی‌زاده بیان کرد: اینکه گفته شود مکمل‌ها کیفیت فراورده‌های نفتی عرضه‌شده شرکت پخش فراورده‌های نفتی را بهبود می‌دهد، قطعا این‌گونه نیست، مگر اینکه محصولی براساس کیفیت استاندارد‌های ملی تولید شود و به‌طور دائم تحت نظارت بازرسان سازمان ملی استاندارد باشد.
 

مکمل‌های خودرویی توصیه نمی‌شود

مدیر تأمین و توزیع شرکت فراورده‌های نفتی خراسان‌رضوی بیان کرد: اکنون به‌هیچ‌عنوان این مکمل‌ها را توصیه نمی‌کنیم و اجازه عرضه آن را در مراکز قانونی نمی‌دهیم، زیرا حتی بعضی از این مکمل‌ها به خودرو آسیب می‌زند.


قلی‌زاده درباره کیفیت بنزین‌های عرضه‌شده در جایگاه‌ها و شایعاتی مبنی بر نبود کیفیت مطلوب این فراورده‌ها ادامه داد: به‌عنوان یک ارگان دولتی، اگر ادعا می‌کنیم کیفیت همه فراورده‌های ما استاندارد جهانی دارد، با این دلیل است که هیچ نفعی از تبلیغات غیرواقعی نمی‌بریم. ما به‌عنوان یک ارگان خدمات‌رسان، برای شهروندان کار می‌کنیم و هیچ نفعی در غیرواقعی جلوه‌دادن فراورده نداریم و هیچ رقابتی با شرکت‌های دیگر به‌عنوان بخش خصوصی نداریم؛ بنابراین وقتی گفته می‌شود بنزین سوپر با اکتان بیش از ۹۴ درصد، قطعا این محصول با همین اکتان و براساس معیار‌های جهانی در کشور عرضه می‌شود.


به‌گفته وی مصرف نوع بنزین در هر خودرو تعریف خودش را دارد و بسته به نوع موتور، قدرت موتور و سال ساخت خودرو و توصیه‌هایی که خود شرکت سازنده خودرو در نظر می‌گیرد، تعیین می‌شود. برای مثال در بعضی خودرو‌های ایران‌خودرو اعلام شده است که حتما بنزین با اکتان بیش از ۹۰ درصد استفاده شود؛ بنابراین اگر شهروندان برای خودرو به‌ویژه خودرو‌های مدل بالا و خارجی خود فراورده بنزینی استفاده می‌کنند، حتما با کاتالوگ کارخانه سازنده مطابقت بدهند و عدد اکتان مقبول برای بنزین خودرو را در نظر بگیرد. اکنون بنزین سوپر با اکتان بیش از ۹۴ درصد و بنزین یورو ۴ با اکتان بیش از ۹۰ درصد و بنزین معمولی با اکتان بیش از ۸۷ درصد در جایگاه‌های ما عرضه می‌شود.
 

وی تأکید کرد: از شهرودان تقاضا می‌کنیم اگر در هر پمپ‌بنزینی مکمل عرضه شد، با سامانه ملی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند و شکایت خود را اعلام کنند. اگر به کیفیت فراورده‌های نفتی هم اعتراض داشتند، از طریق همین سامانه مراتب شکایت خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت و ۲۴ ساعته به تخلف واحد مربوط رسیدگی شود.
 
 
وی درباره نحوه فعالیت جایگاه سوخت در ایام نوروز اعلام کرد: در ایام عید، گروه‌ها و گشت‌های نوروزی جایگاه‌های سوخت ما از ۲۵ اسفندماه در همه ابعاد کمی و کیفی شروع به کار می‌کنند و تا ۱۴ فروردین‌ماه در چند گروه در محور‌های مواصلاتی و در شهر به‌طور دائم حضور دارند.
 

توسعه ایستگاه‌های بنزین سیار به تقاضای مردم بستگی دارد

وی درباره ایستگاه‌های فروش بنزین سیار و نحوه فعالیت آن‌ها گفت: اکنون ما چند خودرو سیار در مشهد داریم که به این نحوه فعالیت می‌کنند و متقاضی از طریق نصب اپیلکیشن pido app می‌تواند درخواست بنزین خود را ثبت کنند تا کامیون سوخت‌رسان در محل خودرو حضور یابد. این طرح درحال توسعه و به‌روزرسانی است، اما توسعه و افزایش این خودرو‌های سیار به تقاضای مردم بستگی دارد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.