رئیس کمیسیون ویژه بانوان شورای شهر مشهد مقدس: از زنان جریان مقاومت می‌خواهم ایستادگی کنند ویدئو | اهتزاز پرچم مشکی بر فراز گنبد حرم حضرت معصومه (س) توزیع ۳۰ سری جهیزیه بین نوعروسان رشتخوار ویدئو | گریه یک زن مسیحی لبنانی بعد از شهادت سیدحسن نصرالله رژیم صهیونیستی به نابودی حتمی خود نزدیک‌تر می‌شود یک سوم رانندگان سرویس مدارس مشهد را بانوان تشکیل می‌دهند پیروزی جبهه حق علیه باطل در آینده نزدیک محقق خواهد شد سیدحسن نصرالله الگویی برای همه آزادی‌خواهان است سقط جنین به چه قیمتی؟ مجوزی برای فعالیت آتش‌نشانان زن در مشهد نداریم تغذیه نوزاد با شیرمادر به کاهش خطر آسم کمک می‌کند ویدئو | گریه‌های بی‌امان خبرنگار پرس‌تی‌وی بعد از شنیدن خبر شهادت سیّد حسن نصرالله ویدئو | واکنش نرجس سلیمانی به شهادت سیدحسن نصرالله مسجدی که برای بانوان اشتغال آفرید مرگ زن مشهدی زیر سوزن‌های طبی! شرافت بانوان فعال رسانه‌ای در میان سکوت دولت‌های غربی ارسال کمک‌های مردمی به رزمندگان مقاومت لبنان همسر و فرزندان سیدحسن نصرالله را بیشتر بشناسیم | خانواده‌ای مبارز و شهادت طلب + تصاویر و ویدئو امروز دنیا، دنیای مقاومت است ویدئو | بغض سنگین گوینده خبر المیادین هنگام اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله
سرخط خبرها
سقط جنین به چه قیمتی؟

سقط جنین به چه قیمتی؟

  • کد خبر: ۲۹۱۳۳۳
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
سقط جنین عملی است که معمولاً در قالب قانون و جرایم مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما به‌طورکلی این موضوع از منظر پزشکی یک مخاطره برای جان مادر، از منظر دینی دارای عقوبت الهی و از منظر اخلاقی نیز یک ضد ارزش و هنجارشکنی محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سقط جنین علاوه بر اینکه در طول تاریخ همواره بحث برانگیز بوده و تمام ادیان و مذاهب مختلف و جامعه پزشکی و بشری نسبت به آن موضع گیری نموده اند این روزها با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و فعالان جمعیت، برای آینده ایران خطری اجتماعی محسوب می‌شود.

به گفته فرارو، سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که یک هشتم مرگ ناشی از حاملگی به علت عوارض سقط‌های غیرقانونی است. سقط جنین، یکی از موضوعات اجتماعی است که در جوامع مختلف بشری دیدگاه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. قوانین اکثر کشور‌ها به دلایل مذهبی و جمعیتی سقط جنین را ممنوع دانسته‌اند.

سقط جنین حتی در صورتی که فرزند معلول باشد از منظر دینی خلاف شرع و اخلاق است و پزشکان نیز سقط عمدی را برای مادر خطرناک می‌دانند اگرچه برخی والدین به دلیل ترس از شرایط اقتصادی و روابط خارج از عرف، دست به عمل سقط جنین غیرقانونی می‌زنند اما با این حال طبق فرامین الهی و توصیه های دینی، این افراد از عمل سقط نهی شده‌اند.

هزینه سقط جنین غیرقانونی تا ۱۵۰میلیون تومان

«انتخاب» در گزارش خود آورده است «طبق گفته یک ماما که سقط غیر قانونی انجام می‌دهد، اگر همه چیز نرمال باشد برای سقط جنین زیر سه ماه تقریبا ۷۰ میلیون و بالای ۴ ماه آن هم تنها یک هفته بیشتر از ۴ ماه با مبلغ ۱۵۰ میلیون کار را انجام می‌دهد. یک ماما که به صورت غیرقانونی کار سقط جنین را انجام می‌دهد اعلام کرد هزینه این کار برای جنین زیر سه ماه تقریبا ۷۰ میلیون تومان است. اما در صورتی که جنین چهار ماهه یا بزرگ‌تر باشد هزینه سقط جنین تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته یک پزشک عمومی دیگر، هزینه عمل سقط جنین غیرقانونی تا ۴ ماه تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. برخی از زوج‌ها که مایل به انجام سقط جنین هستند و چنین هزینه‌ای ندارند، با به خطر انداختن جان مادر و پرداخت هزینه کمتر به این کار اقدام می‌کنند. افرادی که تمکن مالی دارند برای این کار تا ۱۲۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند.

این پزشک عمومی در گفتگو با «خبرفوری» اعلام کرد که بار اول برای انجام این کار ترس شناسایی شدن و از دست دادن پروانه طبابت را داشته است. اما اکنون به این کار به چشم خلاف و خیانت نگاه نمی‌کند. زیرا اکثر مراجعه کنندگانش افرادی هستند که خارج از ازدواج باردار شده‌اند و همین مسئله باعث شده تا سقط جنین برای این دسته افراد را یک نوع نجات دهنده تلقی کند.

این پزشک بیان کرده است که هزینه انجام این کار بسیار بالا است و به همین دلیل حتی اگر پروانه طبابت وی باطل شود، باز هم با ادامه این کار، از پس هزینه‌های زندگی خود برمی‌آید!

جنبه حقوقی سقط جنین چگونه است؟

به گزارش دانشجو، پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰، براساس ماده ۵۶ همین قانون سقط جنین ممنوع شده و از جرایم دارای جنبه عمومی تلقی می‌شود، این موضوع تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند قابل پیگرد برای مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی باشد.

اگر مادری بخواهد جنین خود را سقط کند، باید درخواست خود را به پزشکی قانونی ارایه دهد، در مرحله بعد مراکز پزشکی قانونی در استان‌ها مکلفند درخواست‌های دریافتی را به کمیسیون سقط قانونی ارجاع دهند. این کمیسیون مرکب از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی است که حداکثر ظرف مدت یک هفته تشکیل شده و رای نهایی را صادر می‌کنند.

آمار سقط جنین در ایران و خراسان رضوی 

در ایران هیچ آمار دقیقی از سقط جنین در دست نیست. چراکه عمده دلیل این اتفاق تلخ به‌صورت زیرزمینی و غیرقانونی صورت می‌گیرد. اما محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران، در شهریورماه سال ۹۸ آمار سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی را تایید کرد.
این آمار در سال جدید، طبق مستندی که به موضوع سقط عمدی و کیفری پرداخته است کارشناسان روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ در نشست «هم اندیشی مجموعه‌های مردمی فعال حیات» عنوان کردند که پژوهشی در این موضوع قابل استناد است که موارد سقط عمدی جنین در بستر خانواده‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین اعلام کردند که نیم میلیون سقط در سال، یعنی روزانه حدود ۱۴۰۰ جنین در کشور انجام می‌شود.

این در حالیست که مرداد ماه ۱۴۰۳، محمد احمدیان، مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۷۶ مادر باردار که در یک سال اخیر در استان خراسان رضوی قصد سقط جنین سالم خود را داشتند، با حمایت‌های مرکز نفس مشهد از این اقدام منصرف شدند. ۶۰ درصد از مجموع این تعداد مادر باردار منصرف شده از سقط در شهرستان مشهد زندگی می‌کردند و این شهر میان شهرستان‌های استان خراسان رضوی بالاترین آمار پیشگیری از سقط را ثبت کرده است.

سال گذشته نیز بنا بر آمار ارائه شده اعلام شد از ۱۰۰۰ سقط جنین در خراسان رضوی جلوگیری شد و از مادرانی که چنین قصدی داشتند حمایت صورت گرفته است.

گفتنی است در مشهد و استان مجموعه و تشکل و دستگاه‌های مختلفی در حوزه قانون جوانی جمعیت فعالیت دارند و از مادران باردار حمایت عاطفی، اجتماعی و اقتصادی می‌کنند.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.