تحصیل ۷۰۰ بانو در بخش غیرحضوری و مجازی جامعه الزهرا(س) «نفس»، جان ۶ هزار جنین را نجات داد سرقت ناکام ارثیه پدری توسط دختر جوان نکات مهمی که زوج‌های جوان قبل از اقدام به بارداری بایدبدانند ۳۰ درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن هستند ویدئو | نظر دختر دبستانی درباره حمله ایران؛ «واقعا حقشون بود» تحول جریان نخبگانی زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همدلی و همراهی همسر موجب شکوفایی زنان کارآفرین می‌شود آیا نوشیدن چای زیاد باعث کاهش باروری می‌شود؟ یائسگی زودهنگام خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی به دنبال دارد پیروزی دختران فرش مشهد در لیگ نوجوانان کشور نشاط‌آفرینی و تربیت‌محوری هدف ایجاد باغ‌اردوگاه خاتون در مشهد است دختران وزنه‌برداری نخستین رقابت جهانی را تجربه کردند | ملی پوشان افزایش رکورد داشتند میزان تغییرات مغز زنان در دوران بارداری چگونه است؟ اشتغال ۵۰۰ بانوی سرپرست‌خانوار در نمایشگاه‌های «سرای خاتون» در مشهد فرنی انجیر یک دسر خوشمزه و مقوی ایرانی در پاییز و زمستان + دستور پخت آیا مهریه را برای بار دوم می‌توان به اجرا گذاشت؟ سرطان پستان شایع ترین سرطان در جهان است ویدئو | روایت دختر شهید طهرانی‌مقدم از دیدار خانواده پدر موشکی ایران با شهید سیدحسن نصرالله شیرخوارگان امروز، سربازان آینده امام زمان (عج) | حضور ۱۵۰۰ مادر و نوزاد در گردهمایی بزرگ سربازان ظهور استخدام زنان آتش‌نشان را در برنامه داریم
سرخط خبرها
میزان تغییرات مغز زنان در دوران بارداری چگونه است؟

میزان تغییرات مغز زنان در دوران بارداری چگونه است؟

  • کد خبر: ۲۹۲۲۹۸
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸
پژوهش‌ها نشان می‌دهد حجم ماده خاکستری - بافتی که حرکت، عواطف و حافظه را کنترل می‌کند - حدود چهار درصد کاهش یافته است، اما بخش‌های اصلی ماده سفید - که ایجادکننده ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز است – در دوران بارداری افزایش می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس یکی از اولین نقشه‌های دقیق تغییرات مغز انسان قبل، در طول و بعد از دوره حیاتی ۹ ماه بارداری، چیزی به نام مغز بارداری واقعا وجود دارد.

بر اساس ۲۶ اسکن از مغز یک زن ۳۸ ساله سالم، پژوهشگران «موضوعات قابل توجهی» از جمله تغییرات در مناطق مرتبط با معاشرت و پردازش عاطفی پیدا کردند که برخی از آنها تا دو سال پس از زایمان همچنان مشهود بودند.

آنها در عین حال می‌گویند که برای تعیین تاثیر بالقوه این تغییرات مغزی به مطالعات بیشتر در شمار گسترده‌تری از زنان نیاز است؛ و این یافته‌ها می‌توانند درک بهتری از نشانه‌های شرایطی مانند افسردگی پس از زایمان و پری اکلامپسی (pre-eclampsia) به پژوهشگران بدهد.

امیلی جاکوبز، نویسنده نتیجه این مطالعه و پژوهشگر عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا، می‌گوید: «این نخستین نقشه دقیق از مغز انسان در دوران بارداری است.»

تغییرات مغز زنان در دوران بارداری

او می‌افزاید: «ما هرگز شاهد چنین فرآیندی از دگرگونی نبوده‌ایم و بالاخره قادر به مشاهده تغییرات در مغز در زمان واقعی هستیم.»

تغییرات فیزیکی بزرگ در بدن زنان در دوران بارداری به خوبی شناخته شده است، اما چگونگی و چرایی تغییرات مغز بسیار کمتر شناخته شده است.

بسیاری از زنان در مورد شرایط «مغز زمان بارداری» یا «مغز نوزاد» صحبت می‌کنند و احساس فراموشی، از یاد بردن کارها، و مه گرفتگی مغزی را با این اصطلاحات توصیف می‌کنند.

مطالعات پیشین بر روی اسکن مغز پیش و بلافاصله پس از بارداری تمرکز کرده‌اند، اما تمام دوره حاملگی را پوشش نداده‌اند.

مغز مورد مطالعه در این پژوهش که نتیجه آن در نشریه «نیچر نوروساینس» (Nature Neuroscience) منتشر شده است، مغز الیزابت کراستیل، کارشناس مرکز نوروبیولوژی یادگیری و حافظه دانشگاه کالیفرنیا در ایروین بوده است.

او هنوز در حال برنامه‌ریزی برای بارداری آی وی اف بود که این تحقیق مطرح شد و حالا یک پسر چهار ساله دارد.

دکتر کراستیل می‌گوید، مطالعه دقیق مغز خودم و مقایسه آن با مغز زنانی که باردار نبودند، بسیار جالب بوده است.

او می‌گوید: «مطمئناً کمی عجیب است که ببینیم مغز خود به این شکل تغییر می‌کند، اما من همچنین می‌دانم که برای شروع این خط از تحقیقات به یک متخصص علوم اعصاب نیاز است تا آن را انجام دهد.»

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در تقریبا ۸۰ درصد از نواحی مغز دکتر کراستیل، حجم ماده خاکستری - بافتی که حرکت، عواطف و حافظه را کنترل می‌کند - حدود چهار درصد کاهش یافته است و پس از پایان بارداری هم تنها به مقدار کمی بازگشت به حالت اول مشاهده می‌شود.

اما میزان انسجام ماده سفید – که معیاری برای تعیین سلامت و کیفیت ارتباطات بین نواحی مغز است - در سه ماهه اول و دوم افزایش یافت و بلافاصله پس از تولد نوزاد به میزان طبیعی بازگشت.

تغییرات دوران بارداری مشابه دوران بلوغ

آن‌گونه‌که پژوهش‌گران می‌گویند این تغییرات مشابه تغییرات در دوران بلوغ است. مطالعات روی جوندگان نشان می‌دهد که این تغییرات می‌توانند مادران را نسبت به بو‌ها حساس‌تر و برای نظافت بدن و لانه‌سازی - یا ایجاد خانه برای نوزاد – آماده‌تر کند.

دکتر کراستیل می‌گوید: «اما انسان‌ها بسیار پیچیده‌تر هستند.» او می‌گوید که او شخصاً در طول دوره بارداری خود «هیچ احساسی از مغز مادری» نداشت، اما قطعا در سه ماهه سوم بیشتر خسته و احساساتی بود.

گام بعدی در تحقیقات جمع‌آوری تصاویر دقیق مغز ۱۰ تا ۲۰ زن و داده‌ها از نمونه بسیار بزرگتر در مقاطع زمانی خاص است تا تصویری از طیف وسیعی از شواهد مختلف به دست آید.

دکتر کراستیل می‌گوید: «به این ترتیب می‌توانیم تعیین کنیم که آیا هر یک از این تغییرات می‌تواند به پیش بینی مواردی مانند افسردگی پس از زایمان کمک کند یا بتوانیم درک کنیم که چگونه مسأله‌ای مانند پری اکلامپسی می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد.»

منبع: رویداد24

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.