انجام تست‌های روان‌شناسی در دوران بارداری سهم ۲۵ درصدی زنان در حوزه وکالت و کارشناسان رسمی کشور اجرای پویش با محوریت صلح و سازش در دادگستری قم فتنه انگیزی نرگس محمدی در مراسم هفتم خسرو علیکردی| آیین سوگواری یا خودنمایی سیاسی؟! حمایت اجتماعی از دختران، کلید پیشرفت کشور کامبک تماشایی تیم باتسام برابر تیم کاسپین تهران در لیگ برتر بسکتبال بررسی عملکرد تیم ملی هندبال بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان چرا فعالیت زنان در صنعت گردشگری اهمیت دارد؟ زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، الگویی بی‌نظیر برای زوجین زنان چادری در سینمای ایران | الگو‌های دیده‌نشده و کلیشه‌هایی که تکرار می‌شوند پوششی که آرامش و زیبایی می‌آفریند | روایت بانویی که حجاب را خلاقانه بازتعریف کرده است درمان ناباروری در ایران در حال پیشرفت است تساوی نماینده خراسان رضوی در هفته ششم لیگ برتر فوتسال زنان «آن شهر شاید!» | روایتی از زنانی که برچسب نمی‌پذیرند من هنوز مادرم
سرخط خبرها
کلاس‌های فوق‌برنامه؛ راهی به سوی نبوغ یا دامی از جنس مُد؟

کلاس‌های فوق‌برنامه؛ راهی به سوی نبوغ یا دامی از جنس مُد؟

  • کد خبر: ۳۵۵۵۲۹
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۴
کلاس‌های فوق‌برنامه، معضلی دوگانه برای والدین و کودکان شده است. سرمایه‌گذاری پرهزینه در مسیری که به جای نبوغ، اغلب به دلزدگی و فشار روانی ختم می‌شود. آیا واقعاً داریم بچه‌ها را می‌سازیم یا فقط قربانی چشم‌وهم‌چشمی والدین می‌شوند؟

به گزارش شهرآرانیوز، خیلی از والدین از روی دلسوزی و تحت تاثیر اطرافیان، بچه‌ها رو چندین کلاس آموزشی و مهارت‌افزایی ثبت‌نام میکنن با این تصور که دارن روی آینده‌شون سرمایه‌گذاری می‌کنن؛ اما چرا اغلب این کلاس‌ها نصفه و نیمه رها میشه و بچه‌ها ممکنه حتی با جمله‌هایی مثل: «این همه خرجت کردیم، چیشد؟» رو‌به‌رو بشن.

گاهی دلیل حضور بچه‌ تو این کلاس‌ها علاقه‌ خودشون نیست، بلکه چشم‌وهم‌چشمی والدینه که برای رقابت با دیگران، بچه رو به چندین آموزشگاه می‌فرستن؛ بنابراین بیشتر از اینکه سرمایه‌گذاری باشه تبدیل میشه به «نمایش»؛ در این صورت کودک هم زیر فشار مقایسه رشد نمی‌کنه و انرژیش هدر میره.

وقتی مهارت‌ها بر اساس علاقه‌ شخصی والدین انتخاب میشن، بچه نه اشتیاقی داره نه انگیزه‌ای برای ادامه دادن. شاید اولش همراهی کنه، اما دل‌بستگی پیدا نمی‌کنه. در نتیجه خیلی از مهارت‌ها بعد از چند ماه نیمه‌کاره رها می‌شن و سرمایه‌ مالی هم جای اشتباهی هدر میره.

از طرفی وقتی کل فراغت بچه‌ها تو کلاس‌های آموزشی بگذره، فرصت نفس کشیدن براش نمی‌مونه. خستگی و استرس جای لذت یادگیری رو می‌گیره. کم‌کم حس می‌کنه هیچ‌وقت کافی نیست و به‌جای رشد، دچار دلزدگی میشه.

باید یادمون باشه که بچه‌ها ظرفیت جسمی و ذهنی محدودی دارن و استراحت و بازی یکی از نیازهاشونه. وقتی کل هفته رو با کلاس‌های متعدد پر می‌کنیم، مسیر طبیعی رشدش رو مختل می‌کنیم. سرمایه‌گذاری واقعی یعنی یادگیری، بازی و روابط سالم در کنار هم.

هر کودک دنیای منحصر به خودش رو داره. سرمایه‌گذاری واقعی یعنی کشف همین دنیا؛ یعنی شناخت علاقه و استعدادهای واقعی‌ش. پس قرار گرفتن تو یک مسیر درست، بسیار اثرگذارتر از ده‌ها کلاسیه که به اشتباه و فقط برای پر کردن وقت خالی بچه‌ها انتخاب شدن.

فراموش نکنید که حتی یک فرد بالغ هم، همیشه مسیرش رو کاملا بی عیب و نقص طی نمیکنه؛ بنابراین حتی اگر بچه‌ها چیزی از یک کلاس آموزشی یاد نگرفتن نباید سرزنش بشنون؛ چون چیزهای مهم‌تری رو تجربه کردن، مثل تعامل، دوستی و حضور در اجتماع.

منبع: تبیان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.