آنها که تاریخ را گریستند، آنها که حماسهٔ حسینی را جاودانه ساختند ایجاد فاصله عاطفی میان زن و شوهر‌ها در میانه زندگی مشترک چه دلایلی دارد؟ روایتی از حمایت پدر صنعت موشکی از تحقق رویای دختران کوهنورد ایرانی در یک مستند بررسی نقش حماسی حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا| رسالتی که تکمیل شد خانه‌داری| شستن برنج یک مزیت مهم دارد ویژگی‌های بارز حضرت‌ام‌البنین (س)؛ مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل (ع) ضرورت تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان سیستان و بلوچستان رهبر شهید چه میراثی برای حمایت از زنان در برابر خشونت به جا گذاشتند؟ دختران ترامپولین‌کار ایران بعد از ۴۷ سال به بازی‌های آسیایی ناگویا رسیدند حضرت زینب (س)، تجلی مفهومی فراتر از مقاومت زنان، پایه‌های اصلی پایداری اجتماعی در جامعه| اثرگذاری نهاد خانواده در جنگ تحمیلی دیده شد چرا همسرتان از دستتان عصبانی است؟ | قاتل خاموشی که بلد نیستید و رابطه‌تان را نابود می‌کند برداشت نادرست برخی از کاربران، چالش ایجاد کرد| بازنشر خبر فوت «پیرترین زن ایران» پس از ۸ سال راز روضه‌‌های محرم بی‌بی‌جان که ۲۳ سال است در مشهد تعطیل نشده دعوا بر سر جای پارک خودرو در مشهد، جان دختر جوان را نجات داد | راز بزرگی که در کلانتری سجاد برملا شد تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه زنان و خانواده، محور گفت و گوی تلفنی زهرا بهروز آذر و همتای تاجیکستانی چای سبز جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی سالم دارد| معرفی مهم‌ترین خواص نکات مهمی که برای پخت و توزیع غذای نذری باید رعایت شود دعوای شما با همسرتان، می‌تواند شروع یک خیانت باشد + راهکارها
سرخط خبرها
افزایش نگران‌کننده تمایل مادران به سزارین در کشور

افزایش نگران‌کننده تمایل مادران به سزارین در کشور

  • کد خبر: ۳۸۳۰۹۱
  • ۱۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۵
رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان با اشاره به افزایش نگران‌کننده تمایل به سزارین در کشور، گفت: سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد که هیچ مادری نباید صرفاً به دلیل ترس از درد زایمان، به سزارین روی بیاورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سودابه کاظمی در سومین کنگره کشوری چالش‌های بالینی زایمان گفت: در حال حاضر آمار سزارین در ایران بالاتر از نرم جهانی است. حدود هفت تا هشت سال است که برنامه‌هایی با هدف کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی اجرا می‌شود، اما آنچه امروز لازم است مورد توجه قرار گیرد، نگاه متفاوت و عمیق‌تری به این مسئله است. هدف اصلی ما افزایش زایمان ایمن است و بر این باوریم که در شرایطی که مادر نیاز پزشکی به سزارین ندارد و شرایط جسمی او برای زایمان طبیعی مناسب است، زایمان طبیعی گزینه‌ای ایمن‌تر، کم‌عارضه‌تر و مناسب‌تر برای مادر محسوب می‌شود. از این‌رو باید تمام تلاش‌ها در جهت تحقق این هدف و نزدیک‌شدن به استاندارد‌های جهانی به کار گرفته شود.

وی با اشاره به سیاست‌های اجرایی در حوزه کاهش سزارین گفت: متأسفانه برنامه‌هایی که تاکنون اجرا شده‌اند، از منظر کارشناسی دارای ایراداتی هستند. در همین راستا، از تریبون این کنگره از نمایندگان محترم مجلس درخواست دارم به موضوعی که در قانون جوانی جمعیت، ذیل اصل پنجاه، به کاهش پنج‌درصدی سزارین اشاره دارد، بازنگری داشته باشند. این عدد پنج درصد، عددی کارشناسی‌شده نیست. در سطح جهانی نیز تأکید بر این است که تمرکز صرف بر آمار و ارقام کنار گذاشته شود، چرا که آمارمحوری می‌تواند قضاوت پزشک را در لحظه تصمیم‌گیری مختل کند و این موضوع ممکن است پیامد‌های جدی برای سلامت مادر به همراه داشته باشد.

رئیس انجمن متخصصین زنان و زایمان ادامه داد: آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که نه‌تنها تمایل به سزارین کاهش پیدا نکرده، بلکه حتی افزایش نیز یافته است. به‌عنوان پزشکی که نقش ارجاعی دارم و در بخش خصوصی فعالیت نمی‌کنم، به‌وضوح مشاهده می‌کنم که نه‌تنها زنان باردار نخست‌زا، بلکه حتی مادرانی که سابقه زایمان طبیعی داشته‌اند نیز تمایل بالایی به انجام سزارین دارند. این مسئله باید به‌صورت جدی از سوی سیاست‌گذاران مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود چه عواملی باعث افزایش چنین گرایشی در جامعه شده است. این پدیده نیازمند تحلیل اجتماعی و بررسی‌های جامعه‌شناختی است.

وی با اشاره به بند‌های مختلف اصل پنجاه قانون جوانی جمعیت گفت: در این اصل، بند‌های متعددی وجود دارد که متأسفانه فقط یکی از آنها یعنی کاهش پنج‌درصدی سزارین مورد توجه قرار گرفته و سایر بند‌ها اجرایی نشده‌اند. به‌عنوان نمونه، طرح مامای یک‌به‌یک یا یک‌به‌دو که می‌تواند نقش مؤثری در افزایش ایمنی زایمان و رضایت مادران داشته باشد، تاکنون اجرایی نشده است. اجرای این طرح علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات، می‌تواند به اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از ماما‌ها که امروز با معضل بیکاری مواجه هستند نیز کمک کند.

کاظمی در ادامه به موضوع تعرفه‌ها و حمایت از ارائه‌دهندگان خدمات اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از بند‌های مغفول‌مانده، افزایش تعرفه زایمان و حمایت از افرادی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. متخصصان زنان و ماما‌ها باید به‌صورت ویژه دیده شوند، اما متأسفانه چنین حمایتی وجود ندارد. امسال با همکاری انجمن، مطالعاتی را آغاز کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد. این مطالعات بر دو گروه متمرکز است که هم در حوزه فرزندآوری نقش اساسی دارند و هم به‌عنوان معتمدان خانواده‌ها شناخته می‌شوند و می‌توانند در ترویج زایمان طبیعی اثرگذار باشند. این گروه‌ها نیازمند حمایت جدی، به‌ویژه در زمینه تعرفه، امنیت شغلی و حمایت‌های قانونی در پرونده‌های مرتبط با زایمان هستند.

وی همچنین به موضوع بی‌دردی زایمان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از بند‌های مغفول‌مانده، توسعه بی‌دردی زایمان است. سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد که هیچ مادری نباید صرفاً به دلیل ترس از درد، به سزارین روی بیاورد. وقتی ما نتوانسته‌ایم امکان بی‌دردی زایمان را در بیمارستان‌های دولتی فراهم کنیم، چگونه می‌توان از مادران انتظار داشت که زایمان طبیعی را انتخاب کنند؟ چرا حق طبیعی مادری که خواهان زایمان در محیطی آرام و کم‌درد است، نادیده گرفته می‌شود؟ این پرسش‌ها نیازمند پاسخگویی جدی از سوی نهاد‌های مسئول است.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.