به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندر شریف امروز، ۳۱ خرداد ماه، در رويداد كشوری مشهد شهر دوستدار دوچرخه که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: توسعه شهرها ما را به سمتی برده که به دلیل بیبرنامگی به سمت توسعه شهر با محور خودرو رفتیم و به جایگاهی رسیدیم که در برخی مواقع خیابانها تبدیل به پارکینگ شدند.
وی افزود: این موضوع علاوه بر تاثیر بر روح و روان مردم، وقت آنها را نیز هدر میدهد، موجب کاهش عمر شده و بر سلامتی تاثیر میگذارد. باید به سمتی برویم که مشهد را به شهری پاک تبدیل کنیم. برنامه سخت و طولانیمدت ضرورت دارد و برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت جزو الزامات کار است.
قلندر شریف با بیان اینکه باید توجه ویژه به حملونقل عمومی داشته باشیم که اجتنابناپذیر است، عنوان کرد: اقداماتی انجام شده و در حال انجام است اما در زمینه حرکت به سمت شهر پاک، خلوت و بدون آلودگی توجه نشده است. مهمترین ویژگی یک شهر که گام اساسی در جهت کاهش حرکت خودرویی بوده، هوشمندسازی، فرایندهای مردممحور و ارائه خدمات بر مبنای هوشمندسازی است. شهرداری در این راه گامهای خوبی برداشته است. در زمینه تشکیل شورای عالی هوشمندسازی غفلت شده بود که راهاندازی خواهد شد. باید از حرکت شعارگونه بپرهیزیم.
شهردار مشهد گفت: سرانههای حملونقل عمومی با توجه به جمعیت پایین است. قطار شهری مهمترین موضوع در این حوزه است. در مشهد براساس برنامه طراحی شده چهار خط مترو داریم که بیشتر در حاشیه شهر قرار دارند. در شورا توجه ویژهای به قطار شهری شده، ابنیه و ایستگاههای فاز اول خط سه از میدان شهدا تا پایانه مسافربری تا پایان سال بهرهبرداری میشود و بهرهبرداری تا مدت کوتاهی در بهار سال آینده انجام خواهد شد. ادامه کار در خط سه پررنگ ادامه خواهد داشت. حفاری خط سه و چهار نیز تا مرداد ۱۴۰۴ پایان خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی توجه ویژهای شده است، تصریح کرد: اتوبوسهای جدید در سال جاری مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت. ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد اختصاص داده شده که در خطوط خاص و تعداد زیادی از آنها در حومه شهر به مورد استفاده قرار خواهد گرفت. درخواست راهاندازی پایلوت خط اتوبوس برقی در مشهد را داشتیم که در خط یک بیآرتی با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی انجام خواهد شد. قول راهاندازی تاکسی برقی در مشهد نیز با ظرفیت ۱۰۰۰ دستگاه داده شده است.
قلندر شریف بیان کرد: توجه به دوچرخه و دوچرخهسواری در مشهد ویژه بوده است. دوچرخههای اشتراکی نیاز مشهد را رفع نمیکنند اما در توسعه فرهنگ دوچرخهسواری بسیار تاثیرگذار هستند. امروز در حاشیه شهر به ایستگاههای جدید توجه شده است. امیدواریم در پایان سال تعداد بایدو حداقل به ۱۰ هزار دستگاه برسد.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد اندکی دوچرخه در سطح شهر تردد میکنند که یکی از دلایل آن احساس ناامنی است. در مشهد ۲۵۰ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه وجود دارد که باید در جهت توسعه آن گام برداریم. طرح تفاهمنامه مشترک شهرداری، هیئت دوچرخهسواری و بانک مهر برای برای فروش اقساطی ۸۸ هزار و ۸۸۸ دوچرخه پتانسیل خوبی است که شهروندان از این پتانسیل و وام قرضالحسنه استفاده کنند تا فرهنگ دوچرخهسواری گسترش یابد.
وی ادامه داد: در زمینه موتورهای برقی که سال گذشته تفاهمنامهای انجام شد، استقبال مورد انتظار صورت نگرفت و از ۱۰۰ هزار موتورسیکلت از ۱۰۰۰ دستگاه استقبال شد. توجه مدیریت شهری به دوچرخهسواری بینظیر بوده و موجب شده مشهد شهر دوستدار دوچرخه انتخاب و دبیرخانه مرکزی دوستدار دوچرخه کشور در مشهد افتتاح شود که امیدواریم دبیرخانهای فعال باشد.