صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

محققان با موفقیت برای اولین‌بار یک ربات کاملا خودمختار را برای بازرسی به داخل یک رآکتور همجوشی هسته‌ای فرستادند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این آزمایش با «ربات اسپات» (Spot) طی ۳۵ روز به عنوان بخشی از آزمایش تأسیسات مشترک اروپایی توروس سازمان انرژی اتمی بریتانیا انجام شد.

JET یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رآکتور‌های همجوشی عملیاتی جهان بود تا اینکه اخیراً تعطیل شد. رباتی که به این تأسیسات وارد شد و با موفقیت توانست اطلاعاتی را از آن‌جا دریافت کند، ربات چهارپای Spot بوستون داینامیکس بود که به راهکار‌های سفارشی و استقلال مأموریت از مؤسسه رباتیک آکسفورد (ORI) و «محموله بازرسی» از سازمان انرژی اتمی بریتانیا (UKAEA) مجهز شده بود.

ربات اسپات دو بار در روز در محیط JET پرسه می‌زد و از حسگرهایش برای نقشه‌برداری از طرح تأسیسات، نظارت بر شرایط، هدایت در اطراف موانع و پرسنل و جمع‌آوری داده‌های حیاتی استفاده می‌کرد. این وظایف بازرسی معمولاً به اپراتور‌های انسانی نیاز دارد تا ربات را از راه دور کنترل کنند.

دکتر رابرت اسکیلتون از تیم محیط‌های خطرناک UKAEA گفت:

«این آزمایش نشان می‌دهد که ربات‌های خودران می‌توانند ایمنی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند. این راه‌حل‌های «نسل بعدی» درحال آماده‌شدن برای استفاده در سایر تأسیسات صنعتی مانند خلع سلاح هسته‌ای، پاک‌سازی محیط‌زیست و امدادرسانی در بلایای طبیعی هستند.»

تیم سازنده ربات اسپات می‌خواست تأیید کند که فناوری رباتیک خودران به اندازه کافی برای نیاز‌های تعمیر و نگهداری طولانی‌مدت نیروگاه‌های همجوشی قابل اعتماد است. دسترسی انسان به این امکانات به دلیل شرایط خطرناک داخل رآکتور ازجمله تشعشع، شرایط خلاء و دمای بالا محدود است.

پروفسور نیک هاوز از ORI می‌گوید: «پروژه‌هایی مانند پروژه ربات اسپات، ارزش ربات‌های مستقل را نشان می‌دهند؛ ربات‌هایی که می‌توانند وظایف را بدون کنترل مستقیم انسان انجام دهند. آنها همچنین علم ما را در زمینه اختراع الگوریتم‌های جدید هوش مصنوعی و رباتیک، ارتقا می‌دهند.»

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.