صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هفته دفاع مقدس یادآور فداکاری‌ها و رشادت‌های شهیدان، جانبازان، آزادگان و همه ایثارگرانی است که با جهاد مخلصانه، پیروزی را برای ملت ایران، به ارمغان آوردند.

۳۱‌شهریور تا ۶‌مهر در تقویم رسمی کشور به نام «هفته دفاع مقدس» مزین شده است؛ هفته‌ای که یادآور فداکاری‌ها و رشادت‌های شهیدان، جانبازان، آزادگان و همه ایثارگرانی است که با جهاد مخلصانه، پیروزی را برای ملت ایران، به ارمغان آوردند. از این فرصت بهره می‌برم و ضمن درود به شهدای عزیز و پیشوای آنان حضرت امام‌خمینی (ره)، به چهار نکته اشاره می‌کنم:

۱. در دفاع مقدس، صرفا رژیم بعثی صدام مقابل ما نمی‌جنگید؛ بلکه یک جنگ عمومی و بین‌المللی علیه ما جریان داشت؛ آمریکا، ناتو، شوروی آن روز و برخی کشور‌های منطقه، علیه ما بودند و از صدام پشتیبانی می‌کردند. با‌این‌حال، رزمندگان دلاور ما ایستادگی کردند و با غیرت، مجاهدت و شجاعت، اجازه ندادند حتی ذره‌ای از خاک میهن عزیزمان از کشور جدا شود؛ لذا تاریخ هشت‌ساله جنگ تحمیلی، مملو از برگ‌های زرینی از غرور و افتخارآفرینیِ فرزندانِ این سرزمین است؛

۲. یکی از ابعاد مهم این تاریخ پرافتخار، جان‌فشانی شهیدان والامقام است. آنها با خون مطهرشان از عزت، شرف و ارزش‌های جامعه دفاع کردند و زمینه‌ساز اقتدار و امنیت کشور شدند. از‌این‌رو، الگو‌هایی بی‌بدیل برای ما محسوب می‌شوند. به فرموده رهبر معظم انقلاب، «شهدا قهرمان کشورند؛ قهرمان‌های کشور ما شهدا هستند، بالاتر از شهدا ما هیچ قهرمانی نداریم، اینها هستند که در دشوارترین میدان‌ها مبارزه کردند و توانستند به عالی‌ترین درجات برسند و توانستند دشمن را شکست بدهند، اینها قهرمان‌اند.

یاد قهرمان‌ها را همه ملت‌ها گرامی می‌دارند، مخصوص ما نیست؛ گاهی در یک ملتی یک نفر به‌عنوان قهرمان شناخته می‌شود، خاطرات او، جزئیات او، زندگی او برای مردم اهمیت پیدا می‌کند. شهدای ما همه قهرمان‌اند؛ یاد اینها اهمیت دارد» (۴ تیر ۱۴۰۲). ما باید نام و یاد این قهرمانان بزرگ را گرامی بداریم و ادامه‌دهنده راه آنها باشیم؛

۳. استفاده از تجربیات گران‌بهای دوران دفاع مقدس همواره مورد‌توجه رزمندگان جبهه مقاومت در مقابله با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی بوده است. وحشیگری صهیونیست‌ها در یازده ماه اخیر در غزه و جنایت اخیر آنها در لبنان و به‌شهادت‌رساندن جمعی از مردم از طریق ابزار‌های ارتباطی، بار دیگر اثبات کرد این باند جنایت‌کار، صلح و امنیت منطقه را در معرض تهدید جدی قرار داده و تلاش برای متوقف‌کردن اقدامات تروریستی آن، ضرورتی آشکار است.

الگوگرفتن از مؤلفه‌هایی همچون دشمن‌شناسی، مجاهدت، ایستادگی، ایثار و شهادت‌طلبی که محور آموزه‌های دفاع مقدس است، راهبرد آزادگانی است که در قالب گروه‌های مختلف، در ایران، عراق، لبنان، فلسطین، یمن و دیگرکشور‌ها به‌دنبال مقابله با جنایت‌های صهیونیست‌ها هستند.

۴. جنگ تحمیلی از منظر تجهیزات و امکانات طرفین، کاملا نابرابر بود و شرایط ایران با دشمنی که از‌هر‌جهت مورد حمایت قدرت‌های استکباری قرار داشت، قابل‌مقایسه نبود. با‌این‌حال، ملت ایران، این جنگ را با سربلندی پشت‌سر گذاشت و دشمن را عقب راند. 

از‌این‌رو، توجه به شیوه مدیریت جنگ، مسئله مهمی است. دوران دفاع مقدس را می‌توان الگوی موفق «مدیریت جهادی» قلمداد کرد؛ مدیریتی که با شاخصه‌هایی همچون کار و تلاش مضاعف، روحیه ایثارگری، خستگی‌ناپذیری، خودباوری، ولایت‌مداری، مسئولیت‌پذیری، شایسته‌سالاری و وجدان کاری شناخته می‌شود و در جنگ تحمیلی توانست مشکلات، موانع و کمبود‌ها را شکست دهد و حماسه‌آفرین شود. 

امروز نیز رفع مشکلات مردم، نیازمند مدیریت جهادی است. همان‌طور‌که در برهه حساسی مثل دفاع مقدس، از سختی‌ها گذر کردیم، در ادامه مسیر هم می‌توانیم با اتکا به مدیریت جهادی، مسائل کشور را حل‌و‌فصل کنیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.