استقرار ۵۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۰۰ امدادگر مترو برای تأمین امنیت زائران در دهه پایانی صفر زیرساخت‌های خدمت به زائران رضوی فراتر از ماموریت‌های مدیریت شهری است قلندرشریف: زائران و مجاوران برای تردد در محدوده حرم مطهر رضوی از خط ۳ قطار شهری استفاده کنند توزیع بسته‌های غذایی و خدمات گسترده به زائران پیاده در موکب آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد انتقال زائران پیاده به مشهد با سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی شهردار مشهد مقدس: خط قرمز شهرداری در حوزه خدمت‌رسانی، تکریم و ایمنی و سلامت زائران است + فیلم نظارت ۲۴ ساعته بر پارکینگ‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر اسکان ۳۲ هزار زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: افزایش چشمگیر خدمات مشهد به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر انتقال زائران پیاده خسته و بیمار از ورودی ملک‌آباد توسط اتوبوس‌های شهرداری مشهد تاکسی‌های مشهد در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تا چه محدوده‌ای به سمت حرم رضوی امکان تردد دارند؟ شهردار مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، یک تکلیف جهادی است تعطیلی مراکز تعویض پلاک خراسان رضوی تا دوشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۴) اجرای فضاسازی ویژه مشهد همزمان با دهه پایانی ماه صفر آبرسانی به ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (علیه‌السلام) در منطقه ۶ مشهد انسداد معابر فرعی خیابان امام رضا(علیه‌السلام) مشهد در روزهای آخر دهه صفر هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد تکمیل است (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | شهروندان برای زیارت از خودروی شخصی استفاده نکنند درخواست رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد: برای رفاه زائران در روزهای پایانی صفر، برق هتل‌ها را قطع نکنید (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) ورود بیش از ۳ میلیون و ۷۲۲ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) خدمت‌رسانی شبانه‌روزی خدمات شهری در خیابان امام رضا (ع) | فعالیت ۴۲۶ نفر پاکبان در سه شیفت
سرخط خبرها

مهمان داریم ...

  • کد خبر: ۲۴۸۴۷۴
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
مهمان داریم ...
سنت مهمان‌نوازی، سابقه دیرینه‌ای در فرهنگ اسلامی‌ایرانی دارد و پذیرایی از مهمان، همراه با گشاده‌رویی، مهرورزی و خون‌گرمی، از بارزترین ویژگی‌های فرهنگ کهن ماست.

۱. سنت مهمان‌نوازی، سابقه دیرینه‌ای در فرهنگ اسلامی‌ایرانی دارد و پذیرایی از مهمان، همراه با گشاده‌رویی، مهرورزی و خون‌گرمی، از بارزترین ویژگی‌های فرهنگ کهن ماست. از سویی، در روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بر اهمیت تکریم مهمان و آثار مهمان‌نوازی اشاره شده است.

مثلا پیامبر اکرم (ص) توصیه کرده‌اند: «هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید مهمانش را گرامى دارد.» همچنین ایشان فرموده‌اند: «مهمان هنگامی که وارد خانه مؤمن می‌شود، هزار برکت و هزار رحمت به همراه خود دارد» و در روایت دیگری تأکید کرده‌اند: «مهمان با روزی خود وارد می‌شود و با گناهان [آمرزیده]اهل خانه خارج می‌شود.» از‌سوی‌دیگر، در ادبیات فارسی نیز نشانه‌های جایگاه مهمان قابل مشاهده است؛ مثلا آنجایی‌که صائب‌تبریزی می‌گوید: «رزق ما با پای مهمان می‌رسد از خوان غیب/ میزبان ماست هر کس می‌شود مهمان ما»

۲. اهمیت توجه به فرهنگ مهمان‌نوازی برای ما مشهدی‌ها دوچندان است. ما، به‌عنوان همسایه‌های امام رضا (ع)، وظیفه سنگینی بر دوش داریم؛ لازم است نعمت بزرگ هم‌جواری با حضرت شمس‌الشموس (ع) را قدر بدانیم و در مقابل مهمانان ولی‌نعمتمان، میزبانان شایسته‌ای باشیم. همچنین، متولیان امور فرهنگی موظف‌اند ارتقای فرهنگ صحیح میزبانی را بیش از‌پیش مدنظر قرار دهند و آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در‌این‌زمینه را رفع کنند. با فرهنگ‌سازی، باید این نگرش تقویت شود که زائرانی که به مشهد می‌آیند، مهمان امام‌رضا (ع) هستند و برای شهر و شهروندان، مایه برکت خواهند بود؛ لذا مکلفیم با حداکثر توان در‌جهت اعزاز و اکرام زائران تلاش کنیم.

۳. بی‌تردید مشهد، الماس درخشان ایران عزیز است و به‌واسطه در‌آغوش‌گرفتن بارگاه امام مهربانی‌ها، هر‌سال میلیون‌ها زائر از سراسر کشور و همچنین از اقصی‌نقاط جهان، به شوق زیارت حضرت، خودشان را به اینجا می‌رسانند تا از محضر امام رئوف (ع) کسب‌فیض کنند. در‌این‌میان، روز‌های دهه پایانی ماه صفر، شرایط خاص و متفاوتی دارد. در عرض مدت کوتاهی، جمع میلیونی زائران، به این دیار مشرف می‌شوند تا در ایام شهادت ثامن‌الحجج (ع)، زائر حرم مطهرش باشند و از نزدیک عرض‌ادب کنند و روحشان را صیقل دهند. میزبانی شایسته از مهمانان حضرت در این روزها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛

۴. علاوه بر ضرورت توجه به نقش‌آفرینی مردم در بهبود شرایط میزبانی از زائران، لازم است تمام دستگاه‌های خدمت‌رسان، متناسب با امکانات و مأموریت‌هایشان پای‌کار بیایند تا زیارتی ماندگار در ذهن زائران نقش ببندد. در‌همین‌راستا، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، برای ارائه خدمت بهتر دغدغه جدی دارند. همکاران ما در مدیریت شهری، بعد از خدمت‌رسانی ارزشمند به زائران پیاده‌روی اربعین در کشور عراق و شهر نجف، فعالیت‌هایشان را برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران امام‌رضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر متمرکز کرده‌اند و در کنار دیگرنهادها، تشکل‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی درحال خدمت‌رسانی هستند؛

۵. درخصوص اقدامات مدیریت شهری درراستای میزبانی شایسته از مهمانان امام‌رئوف (ع)، لازم است به این موارد اشاره شود؛ ستاد دهه آخر صفر متشکل از کارگروه‌های تخصصی از چند ماه قبل در شهرداری مشهد راه‌اندازی شده است.

همکارا‌نمان در حوزه خدمات شهری به‌صورت شبانه‌روزی در حال نظافت شهر هستند؛ در حوزه حمل‌و‌نقل، خطوط قطار‌شهری و ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی مشغول جابه‌جایی زائران و مجاوران هستند و در سه روز پایانی ماه صفر سرویس‌دهی قطار‌شهری و اتوبوس‌رانی، صلواتی انجام می‌شود؛ به‌علاوه، تقویت زیرساخت‌ها از‌جمله در حوزه تأمین پارکینگ و سرویس بهداشتی، راه‌اندازی موکب در ورودی‌های شهر، استقرار راهنمای زائر در نقاط مختلف مشهد به‌ویژه مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی و پیش‌بینی اسکان اضطراری برای زائران، از دیگراقدامات صورت‌گرفته است. 

امیدواریم با انجام وظیفه و خدمت‌رسانی مطلوب به زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها، مشهد را قدم به قدم به «جهان‌شهر برکت و کرامت» نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->