صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جایگاه زن و خانواده از دیدگاه حقوق بشر بررسی شد

  • کد خبر: ۲۹۰۲۱۶
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
جمعی از نخبگان و فعالان حوزه زنان و خانواده ایران و کنیا در نشستی، به بررسی جایگاه زن و خانواده از دیدگاه حقوق بشری و چالش‌های پیش رو پرد

به گزارش شهرآرانیوز، سمینار «زیست عفیفانه و حمایت از خانواده» با تأکید بر ادیان الهی، با حضور جمعی از نخبگان و فعالان حوزه زنان و خانواده به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا و اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست، نیلوفر مقدمی، استاد دانشگاه و حقوقدان از جمهوری اسلامی ایران در خصوص جایگاه زن و خانواده از دیدگاه حقوق بشری به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به تاثیر گفتمان حقوق بشر غربی در اضمحلال و نابودی نهاد خانواده، گفت: در حقوق بشر غربی سه اصل (تساوی جنسیتی)، (منع کلیشه‌های جنسیتی) و (منع خشونت علیه زنان) سبب شده تا بخش‌های مهمی از حقوق زنان از یک سو و حقوق خانواده از سوی دیگر نقض شده و با چالش‌های جدی مواجه شود، از جمله آن می‌توان به آسیبی که گفتمان تساوی طلبی صرف بر جسم زنانه و بر روان او وارد می‌آورد، اشاره کرد.

وی افزود: در دنیای امروز، رقابت زن در رقابتی سخت با مرد تعریف شده و زن علاوه بر کارکرد‌های طبیعی، با اعمال فشار بیشتر بر جسم و روان خود تلاش می‌کند به حد یک مرد برسد.

این استاد دانشگاه افزود: این موضوع ریشه در این مسئله دارد که اساسا در نظام فلسفی و تمدنی غرب مرد شاخص اصلی حقوق بوده و زن برای کامل بودن و انسان تلقی شدن نیاز دارد کلیه حقوق و امتیازات مرد را صرف نظر از ویژگی‌های منحصر به فرد جنسیتی و زیستی خود کسب کند. این فشار مضاعف بیماری‌های زیادی را بر زن تحمیل کرده است.

مقدمی با اشاره به گفتمان اسلام گفت: در نقطه مقابل گفتمان اسلام مبتنی بر حفظ کرامت زنان، رعایت احوال و ویژگی‌های خاص جنسیتی ایشان و مبتنی بر عدالت واقعی و تکمیلی میان دو جنس در نظر گرفته شده است.

در این نشست که تعداد زیادی از فعالان حوزه زنان و خانواده در نایروبی و اساتید دانشگاه نایروبی حضور داشتند، اساتید دانشگاه‌های نایروبی نیز با توجه به تحولات جهانی در عرصه خانواده به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.