صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هر آنچه باید از «آب سیاه» و خطر نابینایی بدانید

  • کد خبر: ۲۹۱۶۶۵
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
فلوشیپ قرنیه و گلوکوم گفت: بیماری آب‌سیاه یا گلوکوم جز علل مهم نابینایی هم در ایران و هم سایر نقاط دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، آب سیاه چشم یا همان گلوکوم باعث آسیب رسیدن به عصب بینایی چشم می‌شود و با مرور زمان نیز این بیماری بدتر شده و اغلب با افزایش فشار داخل چشم ارتباط دارد.

آب سیاه چشم چیست؟

آب سیاه یا گلوکوم یک بیماری چشمی مزمن و پیشرونده است که در نتیجه‌آسیب به عصب بینایی ایجاد می‌شود و باعث از دست رفتن میدان دید می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر این بیماری، فشار چشم است.

اختلال در سیستم تخلیه مایعات چشم می‌تواند موجب تجمع مایعات شده و فشار را افزایش دهد که این امر باعث آسیب به عصب بینایی می‌شود. عصب بینایی دسته‌ای از رشته‌های عصبی است که شبکیه چشم را به مغز وصل می‌کند. آسیب به این عصب باعث از دست دادن بینایی می‌شود.

از دست دادن بینایی ابتدا از لبه‌های میدان دید شروع می‌شود و سپس کم کم مرکز دید را هم درگیر می‌کند. وقتی که آسیب در عصب ایجاد می‌شود، ماه‌ها تا سال‌ها طول می‌کشد تا علائم ظاهر شوند و وقتی هم که بینایی از دست رفت دیگر قابل بازگشت نیست.

نوید نیل‌فروشان، فلوشیپ قرنیه و گلوکوم اظهار داشت: بین ۵۰ تا ۶۰ درصد این افراد از مشکل بینایی خود خبر ندارند و باید برای پیشگیری از عوارض غیرقابل‌جبران آن معاینات دوره‌ای و غربالگری مناسب از افراد با احتمال خطر بیشتر لازم است انجام شود.

ضرورت غربالگری بیماری‌های چشمی

وی تأکید کرد: معاینات دوره‌ای و غربالگری‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف می‌تواند در بسیاری از بیماری‌های دیگر چشمی تشخیص و درمان به‌موقع را به همراه داشته باشد و به میزان زیادی بار مالی بر دستگاه درمان را کاهش دهد.

دکتر نیلفروشان گفت: اگر افراد در خانواده خودشان شاهد برخی از بیماری‌های چشمی هستند باید بیشتر موردتوجه قرار گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری‌های ناشی از تغییرات سنی شبکیه هم از موارد مهمی است که می‌تواند سبب اختلالات بینایی و کم‌بینایی در سنین بالا شوند.

وی تأکید کرد: موضوع تنبلی چشم در اطفال و عدم معاینات معمول برای این افراد می‌توان منجر به اختلالات دائمی در بینایی آنها شود.

دکتر نیلفروشان اظهارداشت: همایش سالیانه چشم‌پزشکی که امسال سی و سومین دوره آن را برگزار می‌کنیم مهم‌ترین و بزرگ‌ترین همایش چشم‌پزشکی ایران محسوب می‌شود که توسط انجمن چشم‌پزشکی برگزار می‌شود.

فلوشیپ قرنیه و گلوکوم ارایه آخرین دستاورد‌ها و یافته‌های چشم‌پزشکی دنیا به همراه مرور روش‌های متداول در تشخیص و درمان را از مهم‌ترین اهداف این همایش اعلام کرد.

وی افزود: در این همایش سعی شده به نقش هوش مصنوعی و تحولی که می‌توانند در سال‌های نه‌چندان دور در عرصه چشم‌پزشکی ایجاد کنند پرداخته شود.

نیلفروشان جشنواره فیلم و عکس را از برنامه‌های دیگر این همایش اعلام کرد و گفت: ۱۳ فیلم و بیش از ۵۰ عکس در این همایش ارایه و جایزه‌ای به برگزیدگان اول تا سوم اعطا می‌شود.

فلوشیپ قرنیه و گلوکوم ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و سمپوزیوم از جمله برنامه‌های این همایش است.

وی افزود: گروه‌های مختلفی که در این همایش حضور دارند شامل شش گروه اصلی قرینه و سگمان قدامی، سگمان خلفی (رتین و شبکیه)، استرابیسم (انحراف چشم) و نرو افتالمولوژی، گلوکوما، پلاستیک و ترمیمی چشم و یوئیت است.

نیلفروشان اظهارداشت: گروه قرنیه ۳ سمپوزیوم و ۱۲ کارگاه آموزشی؛ گروه شبکیه ۳ سمپوزیوم و ۶ کارگاه آموزشی، گروه استرابیسم ۲ سمپوزیوم و ۴ کارگاه، گروه گلوکوم ۱ سمپوزیوم و ۴ کارگاه، گروه پلاستیک و ترمیمی ۳ کارگاه آموزشی و ۱ سمپوزیوم و همچنین گروه یوئیت یک سمپوزیوم و ۲ کارگاه را برگزار می‌کنند.

وی تأکید کرد: در روز اول همایش برنامه سه‌ساعته ایی برای پزشکان جوان با محوریت آشنایی با شبکه‌های اجتماعی برای بروز ماندن اطلاعات و نحوه تبلیغات شغلی و مقابله با استرس‌های کاری و حفظ سلامت فردی برگزار خواهد شد.همچنین در صبح تا ظهر یکی از روز‌های این همایش برای پرستاران هم برنامه آموزشی مدون شامل بیماری شایع چشم‌پزشکی و نحوه مراقبت از آنان خواهیم داشت.

فلوشیپ قرنیه و گلوکوم بیان داشت: در ارتباط با موضوعات پزشکی قانونی هم کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته شده که مسائل مرتبط موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد.

یادآور می‌شود سی و سومین همایش سالیانه انجمن چشم‌پزشکی ایران ۷ تا ۱۰ آبان در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.