ایجاد فاصله عاطفی میان زن و شوهر‌ها در میانه زندگی مشترک چه دلایلی دارد؟ روایتی از حمایت پدر صنعت موشکی از تحقق رویای دختران کوهنورد ایرانی در یک مستند بررسی نقش حماسی حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا| رسالتی که تکمیل شد خانه‌داری| شستن برنج یک مزیت مهم دارد ویژگی‌های بارز حضرت‌ام‌البنین (س)؛ مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل (ع) ضرورت تدوین «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده» در استان سیستان و بلوچستان رهبر شهید چه میراثی برای حمایت از زنان در برابر خشونت به جا گذاشتند؟ دختران ترامپولین‌کار ایران بعد از ۴۷ سال به بازی‌های آسیایی ناگویا رسیدند حضرت زینب (س)، تجلی مفهومی فراتر از مقاومت زنان، پایه‌های اصلی پایداری اجتماعی در جامعه| اثرگذاری نهاد خانواده در جنگ تحمیلی دیده شد چرا همسرتان از دستتان عصبانی است؟ | قاتل خاموشی که بلد نیستید و رابطه‌تان را نابود می‌کند برداشت نادرست برخی از کاربران، چالش ایجاد کرد| بازنشر خبر فوت «پیرترین زن ایران» پس از ۸ سال راز روضه‌‌های محرم بی‌بی‌جان که ۲۳ سال است در مشهد تعطیل نشده دعوا بر سر جای پارک خودرو در مشهد، جان دختر جوان را نجات داد | راز بزرگی که در کلانتری سجاد برملا شد تاکید بر گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه زنان و خانواده، محور گفت و گوی تلفنی زهرا بهروز آذر و همتای تاجیکستانی چای سبز جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی سالم دارد| معرفی مهم‌ترین خواص نکات مهمی که برای پخت و توزیع غذای نذری باید رعایت شود دعوای شما با همسرتان، می‌تواند شروع یک خیانت باشد + راهکارها
سرخط خبرها
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند

زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند

  • کد خبر: ۲۱۱۳۷۳
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
زنان بسیار بیشتر از مردان مستعد ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری ام اس و لوپوس هستند.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از مدیسن نت، اکنون، محققان به توضیحی بالقوه برای این موضوع پی برده اند، توضیحی که ریشه در ژن‌هایی دارد که جنسیت افراد را تعیین می‌کنند.

طبق این گزارش، بدن زن ابزار پیچیده‌ای دارد که به وسیله آن کروموزوم X اضافی را کنترل می‌کند، و به نظر می‌رسد که این فرآیند همچنین برخی از زنان را مستعد ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی می‌کند.

این یافته به توضیح اینکه چرا زنان حدود ۸۰ درصد از تمام موارد بیماری خودایمنی را تشکیل می‌دهند، کمک می‌کند. در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن فعال شده و به بافت‌ها و اندام‌های خود حمله می‌کند.

محققان می‌گویند این یافته می‌تواند به راه‌های بهتری برای شناسایی و درمان ده‌ها مورد از این اختلالات منجر شود.

جنسیت بیولوژیکی در پستانداران با وجود دو کروموزوم X در هر سلول ماده تعیین می‌شود. مردان فقط یک کروموزوم X دارند که با کروموزوم Y کوتاه‌تر جفت می‌شود.

محققان توضیح دادند که کروموزوم X صد‌ها ژن فعال را حمل می‌کند، در حالی که کروموزوم Y حاوی تعداد انگشت شماری ژن است.

متأسفانه، داشتن دو کروموزوم X باعث می‌شود بدن زن دوز کشنده‌ای از این پروتئین‌ها تولید کند، بنابراین طبیعت راهی برای غیرفعال کردن یکی از آن‌ها ابداع کرده است.

نوع خاصی از RNA به نام Xist توسط نسخه اضافی در یک جفت XX تولید می‌شود.

Xist به بخش‌های طولانی کروموزوم X اضافی متصل می‌شود و خروجی ژنتیکی آن را به صفر یا نزدیک به آن می‌رساند، در حالی که کروموزوم X دیگر را تنها می‌گذارد تا کار خود را انجام دهد.

محققان دریافتند متأسفانه Xist ترکیبات عجیبی از پروتئین‌ها را نیز جذب می‌کند که با هم تجمیع می‌شوند و بسیاری از این پروتئین‌ها با اختلالات خود ایمنی مرتبط هستند.

برای آزمایش این موضوع، محققان ژن Xist را در موش‌های آزمایشگاهی نر قرار دادند که مستعد ابتلاء به یک اختلال خود ایمنی شبیه لوپوس بودند.

به گفته محققان، تنها قرار دادن ژن Xist هیچ تأثیر قابل توجهی روی موش‌های نر نداشت.

اما زمانی که ژن Xist فعال شد، توده‌های پروتئینی معمولی در موش‌های نر شروع به شکل گیری کردند.

محققان خاطرنشان کردند از آنجایی که همه موش‌های ماده یا موش‌های نر فعال با Xist به این اختلال خود ایمنی مبتلا نشدند، نشان می‌دهد که برای فعال کردن چنین بیماری به نوعی محرک نیاز است که باید مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.