اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند فرهنگ تمدنی ایران اسلامی باید الگوی جهانی شود اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده (بخش پنجم) خزعلی: نگاه تشریفاتی و ویترینی به زنها باید برداشته شود نخستین مجموعه «گیم‌نت» بانوان در مشهد راه‌اندازی شد
سرخط خبرها
چالش‌های شیرین و سخت یک مادر با ۵ فرزند

چالش‌های شیرین و سخت یک مادر با ۵ فرزند

  • کد خبر: ۲۳۰۸۶۱
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴
امروز شاهد هستیم که برخی افراد به بهانه مشکلات اقتصادی یا مشغله‌های روزمره مانند کار و تحصیل از ازدواج و فرزندآوری واهمه دارند و در این بین پای صحبت‌های مادر جوانی می‌نشینیم که تلاش کرده اثبات کند نه تنها فرزندآوری مانع رشد و پیشرفت نیست، بلکه مایه رشد و سلامتی است.

مقام معظم رهبری همواره بر رشد و جوانی جمعیت تاکید داشته، به فرزندآوری توصیه کرده‌اند و در تیرماه ۱۳۹۲ در بیانات خود در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: «محدود کردن نسل برای کشور ما خطر بزرگی است، آنچه متخصصان و کارشناسان با نگاه‌های علمی بررسی کرده‌اند، ما را به این نتیجه می‌رساند که با این روند کنونی کشور دچار پیری عمومی خواهد شد.»

برکات ازدواج و فرزندآوری تمامی ندارد، اما برخی افراد با بهانه‌هایی از این اقدام سرباز می‌زنند و برخی زوجین نیز فرزندآوری را مانعی برای طی شدن مسیر پیشرفت می‌دانند، اما در این بین، پای صحبت‌های مادر جوانی نشستیم که پنج فرزند دارد و به خوبی اثبات کرده است که فرزندآوری مانع رشد و پیشرفت نیست، بلکه سکوی پروازی برای نیل به اهداف، رشد و سلامتی است.

فرزند بیشتر، نشاط بیشتر

زهرا ابراهیمی، مادر ۳۴ ساله پنج فرزند، این‌چنین می‌گوید: در سال ۱۳۶۹ در خانواده‌ای کم جمعیت به دنیا آمدم و، چون متعلق به نسلی بودیم که به فرزند کمتر توصیه می‌شد، تنها یک خواهر و یک برادر داشتم، بعد از ازدواج نیز در سال ۱۳۹۳ اولین فرزندم به دنیا آمد و دو سال بعد فرزند دومم و در سال ۱۳۹۸ دوقلوهایم وارد زندگی‌ام شدند، آخرین فرزندم نیز متعلق به قرن جدید است و در سال ۱۴۰۱ به دنیا آمد.

وی در خصوص دلیل خود برای انتخاب کردن چند فرزندی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه در خانواده کم فرزندی زندگی می‌کردم، مایل بودم فرزندانم نشاط داشتن خواهر و برادر بیشتر را حس کنند و در حال حاضر شاهد هستم که هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد، فضای عالم بچگی برایشان شادتر می‌گذرد و در مقایسه با فرزندی که یک خواهر یا برادر دارد یا تک فرزند است، خاطراتی که با هم رقم می‌زنند، بسیار شیرین‌تر و به یادماندنی‌تر است.

این مادر جوان اضافه می‌کند: هدف اصلی من از داشتن چند فرزند، جهادی است که امر شده بود و بار مسئولیتی که بر دوش خود حس می‌کردم و از وظایف خود می‌دانستم که این مسیر را انتخاب کنم، همچنین معتقد هستم داشتن فرزند بیشتر سبب نشاط بیشتر در خانواده و طی کردن دوران کودکی بهتر و موثرتری برای فرزندان می‌شود.

جلوه‌گری صفات الهی با مادری / ‏مادر‬ شدن همراه با حس افتخار است

زهرا پیرامون احساس خود درباره اینکه برای چندین بار مادر شدن را تجربه کرده است، عنوان می‌کند: مادر شدن یعنی توانایی خلق مخلوق خدا، در واقع خداوند این فرصت را به مادران می‌دهد که جلوه‌گر یکی از صفات خدا که خلق کردن است، باشند و با فکر کردن به این موضوع، حس غرور همراه با ذوق و نشاط را در درون خود احساس می‌کنم.

وی با بیان اینکه مادر شدن احساسی آمیخته با افتخار است، می‌افزاید: مادر شدن مقامی است که خداوند به زنان می‌دهد، گویا با مادر شدن، معجزه الهی رخ می‌دهد و مسیری برای عبور فرشتگان الهی ایجاد می‌شود، با این دیدگاه عبور از سختی‌ها و چالش‌های فرزندآوری و تربیت آن آسان‌تر می‌شود و احساس شادابی درون انسان فوران می‌کند.

چالش‌های مادر شدن با شیرینی خاصی همراه است

این مادر در خصوص چالش‌ها و سختی‌های مادری خاطرنشان می‌کند: کسی منکر کننده این موضوع نیست که با افزایش تعداد فرزندان، سختی‌ها و چالش‌های مادری نیز بیشتر می‌شود، اما این چالش‌ها با شیرینی خاصی همراه است، من با علاقه این مسیر را انتخاب کردم و برایم ارزشمند است.

زهرا می‌گوید: معتقد هستم زندگی انتخاب میان سختی‌ها است و کسی که تک فرزندی را انتخاب می‌کند، سختی‌های آن را پذیرفته است و کسی که چند فرزندی را برمی‌گزیند، سختی‌های دیگری را انتخاب کرده است، اما به نظرم وزنه سختی تک فرزندی بیشتر است، چراکه با رشد روزافزون فرزند، چالش‌های آن بیشتر و نگران‌کننده‌تر می‌شود.

فرزندآوری مانع رشد و پیشرفت نیست

وی با بیان اینکه فرزندآوری مانع رشد و پیشرفت والدین نیست، ادامه می‌دهد: پیشرفت را گاهی در زمینه علمی یا اخلاقی می‌بینیم، از هر دو جنبه که به این موضوع نگاه کرده‌ام، متوجه این شدم که هر فرزند برای والدین فرصت‌های پیشرفتی را فراهم می‌کند، نه تنها اینکه فرزند روزی مادی خود را به همراه می‌آورد، بلکه رزق معنوی نیز به همراه دارد، با وجود و حضور هر فرزند می‌بینیم که صبر و شکیبایی والدین بیشتر می‌شود، زمانی که زوجی چهار یا پنج فرزند داشته باشند، صبر والدین به طرز عجیبی افزایش می‌یابد و شاید این مقوله در ذهن آدمی نگنجد، اما هر فرزندی، والدین را پله‌ای رشد می‌دهد و هیچ‌گاه وجود فرزند مانع تحصیل یا پیشرفت والدین نمی‌شود.

این بانوی فعال عنوان می‌کند: ممکن است این تفکر در ذهن بیشتر افراد جریان داشته باشد که با تولد فرزندان، مانعی بزرگ بر سر راه پیشرفت و کسب علم و تحصیل والدین ایجاد شود، اما جالب است که افزایش خلاقیت، مدیریت زمان، هنر مدیریت کار‌ها و فعالیت‌ها، صبوری و اخلاق نیک از نمونه دستاورد‌ها و آثار چند فرزندی در والدین به‌ویژه مادران است.

زهرا با بیان اینکه مادرانی را می‌بینم که علاوه بر درآمدزایی و ادامه تحصیل، مسئولیت تربیت چند فرزند را برعهده دارند و با مدیریت مناسب از پس تمام کار‌های روزمره خود بر می‌آیند، اضافه می‌کند: ترس از آینده، می‌تواند عاملی باشد برای ترس از فرزندآوری‌های مجدد، اما با تقویت مهارت‌ها و ارائه آموزش‌های مناسب برای مادران جوان می‌توانیم این تفکر غلط را در جامعه کمرنگ‌تر کنیم و نشان دهیم که با فرزندآوری، نشاط خانواده افزایش می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران و در حال حاضر در کنار برعهده داشتن مسئولیت مادری، فعال حوزه بانوان هستم و مدیریت مؤسسه‌ای را بر عهده دارم، در فضای مجازی نیز فعالیت می‌کنم و تا به حال سعی کرده‌ام این باور را به مردم منتقل کنم که با فرزندآوری می‌توان علاوه بر پیگیری علاقه‌ها، مسئولیت تربیت و رشد چند فرزند را تحت عنوان مادر شدن، عهده‌دار شد.

در این خانه زندگی جریان دارد

این مادر فعال و دغدغه‌مند با بیان اینکه اگر به ۱۰ سال قبل بازگردم، همین مسیر را انتخاب می‌کنم، می‌گوید: نشاط فرزندان، پویایی خاصی به فضای خانه و خانواده می‌دهد و باعث می‌شود این نشاط به افرادی که وارد خانه‌مان می‌شوند نیز تزریق شود و بار‌ها از دیگران شنیده‌ایم که چقدر در این خانه زندگی جریان دارد.

زهرا در خصوص به‌یادماندنی‌ترین خاطره‌ای که در کنار فرزندان داشته است، می‌گوید: تمام لحظاتی است که با فرزندان سپری می‌کنم برایم شیرین و خاطره‌انگیز است، اما لحظه‌های زیارت امامان معصوم (ع) برایم ویژه‌تر است و احساس بهتری دارم، چراکه وقتی با فرزندانم به زیارت امام معصوم می‌روم، گویا هدیه‌ای برایشان آورده‌ام، رو به بارگاه امام می‌کنم و می‌گویم شیعه کوچولو برایتان آوردم تا در زیر بیرق شما پرورش یابد و محبت شما در دلشان بیشتر شود.

وی عنوان می‌کند: افق دیدی که در زندگی‌ام دارم این است که بتوانم برای دوران ظهور امام عصر (عج) آماده شوم و با تربیت و رشد فرزندان در مسیری که خود انتخاب می‌کنند، بتوانم فرزندان توانمندی برای امام زمان (عج) تربیت کنم و هنگام ظهور ایشان، سرم را بالا بگیرم و سینه سپر کنم که چند سرباز برای شما تربیت کرده‌ام.

مادر این پنج فرزند آینده‌ساز ادامه می‌دهد: هدف بیان شده است که باعث می‌شود سختی‌های تربیت فرزند را راحت‌تر بپذیرم و طعم شیرین آن را حس کنم؛ فرزندداری چالش‌های خود را نیز به همراه دارد، داشتن اهداف بزرگ و متعالی باعث می‌شود صبر و مقاومت مادر بیشتر شود و در این راه بتوانیم سخن دیگران و بحث‌های ناامیدکننده را راحت‌تر تحمل کنیم.

مادر‌ها مایه ادامه نسل هستند

به بیان مقام معظم رهبری در دی ۱۴۰۱؛ «نقش زن، نقش حقّ حیات است و جان انسان‌ها در مشت مادر‌ها است، مادر‌ها به فرزند حقّ حیات دارند. محبّتی که خدای متعال در دل مادر نسبت به فرزند قرار داده، یک چیز بی‌نظیر است، یعنی هیچ عشقی از این نوع و به این کیفیت نیست. مادر‌ها مایه‌ی ادامه نسل هستند، یعنی نسل بشر با مادری است که ادامه پیدا می‌کند.»، تمام مردم زندگی خود را مدیون مادرانشان هستند و این جایگاه و منزلتی است که خدا به مادران ارزانی داشته است.

مادر که می‌شوی خیلی چیز‌ها تغییر می‌کند، نگاهت به زندگی، عشق ورزیدنت، دیده بر هم نهادن و غم و شادی‌ات تغییر می‌کند، دنیایی که مادر شدن پیش چشمانت می‌گشاید، جهانی رنگین است که تمامش برائت عشق خواهد شد، مادر فرشته‌ای است که بال‌هایش را بر سر زندگی فرزندان گشوده است و گهواره‌ای از مهر را برایشان تکان می‌دهد.

درست از روزی که مادر می‌شویم، مدار گردش روزگارمان تغییر می‌کند، آسمانمان آبی عشق کودک می‌شود و عطر گل‌های رازقی، عطر تن نوزادان است؛ مادر شدن حس شیرینی است، حسی که تنها در بهشت می‌توان مشابهش را تجربه کرد.

منبع: ایمنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.