پزشکیان: ما می‌خواهیم امنیت و صلح باشد زیرساخت‌های مسکن ملی نیازمند بودجه ۶۱۶ هزار میلیارد تومانی اذعان اسرائیل به کشته شدن هشت نظامی خود در درگیری با حزب الله (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نقاطی در دمشق (۱۱ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی جدید وزارت امور خارجه منصوب شد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) سپاه برای تنبیه اسرائیل فناوری‌ اعلام نشده‌ای توسعه داده است حمله اسرائیل به یک مدرسه ابتدایی در غزه (۱۱ مهر ۱۴۰۳) آغاز نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نماز جمعه این هفته تهران به امامت رهبر انقلاب اقامه می‌شود (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پزشکیان وارد قطر شد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) احضار سفیر ایران در برلین به وزارت خارجه آلمان اجازه رهبر انقلاب به استفاده از نصف سهم امام (ع) برای مردم مظلوم جنوب لبنان فرزندان مقام معظم رهبری در دفتر حزب الله در تهران حضور یافتند رئیس جمهور به قطر سفر کرد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) + فیلم عارف با ایرانیان مقیم ارمنستان دیدار کرد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) توضیح معاون اجرایی رئیس‌‎جمهور در خصوص بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام متقاضیان برای دریافت سند رسمی املاک مسکونی در بافت روستایی باید به کدام دستگاه مربوط مراجعه کنند؟ ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟ + عکس اصلاح انتخابات میان‌دوره‌ای و زمان اخذ رأی در انتخابات شوراها وزیر کشور: جمهوری اسلامی مهاجرستیز نیست پزشکیان: بر سر عزت و غرور ملت ایران با کسی شوخی نداریم آیت‌الله جنتی: تنها راه برقراری آرامش در منطقه، نابودی رژیم صهیونیستی است مجید انصاری: عملیات وعده صادق ۲ در راستای حمایت از شهروندان و سرزمین ماست
سرخط خبرها

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟ + عکس

  • کد خبر: ۲۹۲۰۶۵
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟ + عکس
شب گذشته (۱۰ مهر ۱۴۰۳) سپاه پاسداران در عملیات «وعده صادق ۲» با حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد و برخورد آنها به اهداف نظامی و امنیتی نشان داد ارتش اسرائیل با سامانه‌های گران و پیشرفته دفاعی‌اش در رهگیری موشک‌ها ناموفق بوده است.

شهرآرانیوز؛ شب گذشته شاهد نمایشی جدید از قدرت موشکی ایران بودیم؛ سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد که به گواه ویدئو‌ها و تصاویر منتشرشده بخش زیادی از آن‌ها به اهداف نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی برخورد کرده است.

سرعت بسیار زیاد موشک‌های بالستیک هایپرسونیک رهگیری آن‌ها را چالش‌برانگیز می‌کند؛ موشک‌هایی که شش برابر بیشتر از سرعت صوت حرکت می‌کنند و در ۱۲ دقیقه از ایران به سرزمین‌های اشغالی می‌رسند. حمله موشکی شب گذشته تلاشی جدی برای ازبین‌بردن یا فرسوده‌کردن دفاع هوایی اسرائیل بود؛ چون رهگیری موشک‌های بالستیک فرآیندی پیچیده و گران است.

با اینکه سامانه‌های دفاعی ارتش اسرائیل را بیشتر با «گنبد آهنین» _ که برای رهگیری موشک‌های کوتاه‌بُرد، استفاده می‌شود_ می‌شناسیم، اما سامانه‌های دیگری هم وجود دارند: سامانه دوربُرد «پیکان» (Arrow) که برای اولین‌بار در طول جنگ اسرائیل و حماس استفاده شد؛ و سامانه بردمتوسط «فلاخن داوود» (David's Sling). هر دو این سامانه‌ها برای ارتش اسرائیل و حامی‌اش، آمریکا، بسیار پرهزینه هستند.

مشاور مالی سابق رئیس ستاد ارتش اسرائیل در آوریل گذشته گفت که تولید یک موشک «پیکان» حدود ۳.۵ میلیون دلار هزینه دارد و رهگیر‌های «فلاخن داوود» یک میلیون دلار. پس استفاده از این سامانه‌ها صد‌ها میلیون دلار روی دست آمریکا و اسرائیل خرج می‌گذارند.

این را هم در نظر بگیریم که ایران پیش از عملیات «وعده صادق ۱» به برخی کشور‌ها اطلاع داده بود، اما این‌بار، ایران بدون اطلاع وارد عمل شد و فقط رسانه‌های آمریکایی تنها چند دقیقه قبل از حمله، احتمالاتی دادند. هرچند مشخص نیست که این اطلاعات چگونه به دست آمده است. گزارش‌های تاییدنشده‌ای هم وجود داشت که ایران قبل از حمله به روسیه اطلاع داده است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد برخوردهای موفق موشک‌های پرتاب‌شده دیشب در دست نیست، اما ویدئو‌های زیادی از برخورد موشک‌ها در فضای مجازی منتشر شده است.

اساسا حمله شب گذشته با حمله اول ایران در فروردین متفاوت بود؛ حمله اول، حمله‌ای ترکیبی و با استفاده از بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک انجام شد، اما دیشب خبری از پهپاد‌های کُندرو نبود. موشک‌های کروز هم با اینکه برای فرار از پدافند هوایی به قابلیت مانور متکی هستند، اما در مقایسه با سلاح‌های بالستیک کُند عمل می‌کنند.

معرفی سامانه‌های ضدموشک ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟

«فلاخن داوود» که با نام «عصای جادویی» نیز شناخته می‌شود، شکاف بین «گنبد آهنین» و سیستم «پیکان» را پُر می‌کند. «فلاخن داوود» را شرکت اسرائیلی «رافائل» و شرکت دفاعی آمریکایی «ریتون» توسعه داده‌اند و در رهگیری موشک‌های میان‌بُرد تا دوربُرد، استفاده می‌شوند؛ موشک‌هایی مثل کروز، موشک‌های هدایت‌شونده و پهپاد‌ها.

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟ + عکس

سامانه دفاع موشکی «پیکان» را صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) و بوئینگ توسعه داده‌اند و پیشرفته‌ترین دفاع اسرائیل در برابر موشک‌های بالستیک دوربُرد است. سیستم‌های «پیکان ۲» و «پیکان ۳» یک دفاع دولایه ارائه می‌دهند:

«پیکان ۲» برای رهگیری موشک‌های بالستیک در جو طراحی شده است و «پیکان ۳» برای رهگیری موشک‌های خارج از جو زمین.

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟ + عکس

معرفی موشک هایپرسونیک «فتاح-۲» که سپاه در حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی استفاده کرد

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟

سامانه‌های ضدموشک رژیم صهیونیستی باید شب گذشته علاوه‌بر موشک‌های «عماد» و «قدر» با موشک مافوق صوت «فتاح-۲» که با سرعت ۱۶ هزار کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند هم مقابله می‌کردند.

براساس اطلاعات سایت «تحولات جهان اسلام» موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» چنین ساختار و عملکردی دارد: 

در قسمت ابتدایی سر جنگی «فتاح-۲» مواد منفجره قرار دارد. بعد از مواد منفجره، سامانه هدایت اینرسی و GPS به همراه رایانه قرار گرفته‌اند که وظیفه هدایت سرجنگی را تا مرحله آخر و برخورد بر عهده دارند. پس از سامانه هدایت مخزن دمنده (قطعه زردرنگ) قرار دارد و سپس مخزن سوخت مایع و مخزن اکسیدکننده آن قرار گرفته و در انتها نیز موتور راکتی سوخت مایع قرار دارد که به جای موتور رم جت استفاده شده است. 

 عملکرد موشک فتاح-۲ تعریفی کاملا غیرمتعارف درمقایسه با هایپرسونیک‌های مرسوم دارد: موشک هایپرسونیک کروز هواسُرش یا (HCGV (Hypersonic Cruise Glide Vehicle.

سرجنگی «فتاح ۲» برخلاف نسخه‌های HGV مرسوم، برای پرواز در ارتفاع پایین مناسب‌تر است. بیشتر HGV‌ها بخش زیادی از مسیر را در ارتفاع کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و بیش از ۳۰ کیلومتر که تراکم هوا کمتر است طی می‌کنند. اما موشک فتاح امکان طی مسیر در فضای کمتر از ۱۲ کیلومتر را به دلیل شکل آیرودینامیکی خود دارد، اما به نظر می‌رسد بیشتر سعی کند در ارتفاعی بین ۱۲ تا ۳۰ کیلومتر خود را حفظ کند تا کاهش سرعت کمتری را تجربه کند. در کل موشک «فتاح ۲» بیشتر نوعی هایپرسونیک هواسُرش (گلایدشونده) است تا هایپرسونیک کروز. اما عملکرد آن بخشی از هر دو نوع موشک هایپرسونیک را در خود دارد.

ارتش اسرائیل غیر از «گنبد آهنین» از چه سامانه‌های ضدموشکی استفاده می‌کند؟

موشک‌ بالستیک قبل از اینکه محموله کلاهک را جدا کند تا روی هدف فرود آید با سرعت مافوق‌صوت به خارج یا نزدیک جو می‌روند. اصطلاح مافوق صوت بیشتر برای اشاره به سرعت وسایل نقلیه و سلاح‌های بسیار پیشرفته که می‌توانند در داخل یا خارج جو زمین مانور دهند، استفاده می‌شود. پس سرنگونی چنین سلاح‌هایی هم بسیار سخت است و همان‌طور که دیدیم ارتش اسرائیل در آن ناموفق بود.

طبق گفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق ۲»، ۸۰ تا ۹۰ درصد موشک‌های پرتاب‌شده با موفقیت به اهداف موردنظر اصابت کردند.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->